• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » ‘Overgrote deel van leraren Zen.nl steunt Rients Ritskes’

‘Overgrote deel van leraren Zen.nl steunt Rients Ritskes’

26 april 2013 door Joop Ha Hoek

Zonder recht van tegenspraak, levenslang onderdanig moeten gehoorzamen, zoals dat in de Japanse zentraditie nog steeds moet, is volgens Rients Ritskes niet meer van deze tijd en past beslist niet in onze cultuur. Dat zegt de oprichter van Zen.nl en zenleraar Rients Ritskes in de vandaag uitgebrachte nieuwsbrief van zijn organisatie. Het overgrote deel van de leraren van Zen.nl zou het met hem eens zijn.

Ongeveer twee weken geleden kondigde Ritskes aan te breken met de Japanse lijn (van de Rinzai zentraditie) waarvan hij zei die in Nederland te vertegenwoordigen. Hij kondigde aan naar Japan af te reizen om daar zijn monnikspij  in te leveren. Vanaf dat moment zou Zen.nl op eigen benen staan. Volgens een woordvoerder van Sokun Tsushimoto roshi, waarvan Ritskes onder andere in een interview met het Boeddhistisch Dagblad de indruk wekte door hem als zenleraar te zijn geautoriseerd, bleven de deuren van Japanse kloosters voor Ritskes gesloten.

Volgens roshi Sokun Tsushimoto heeft hij Ritskes nooit geautoriseerd als zenleraar. Sokun zei in het dagblad Trouw dat hij en Ritskes vrienden waren, maar zich niet tot elkaar verhielden als student en leraar en dat hij (Sokun) Ritskes nooit geautoriseerd heeft als leraar. En  hem gesommeerd heeft dergelijke beweringen van internet en uit publicaties te halen.

rients_ritskesDe nieuwsbrief van Zen.nl: ‘Daarna is het cultuurverschil tussen de Japanse zenmeester (vermoedelijk wordt Sokun hier bedoeld jh.) en Nederlandse zenmeester (vermoedelijk Ritskes jh) heel duidelijk geworden. Dit gaat nu vooral over het interpretatie verschil ten aanzien van de betekenis die wel of niet toegekend had mogen worden aan de goudbrokaat Raksu die Rients Ritskes in 1999 in het openbaar van Tsushimoto ontving.’

De nieuwsbrief: ‘Rients Ritskes is blij met alles wat hij in Japan geleerd heeft. Echter, tijden veranderen. Rients is van mening dat het zonder recht van tegenspraak altijd onderdanig moeten gehoorzamen, zoals dat in de Japanse zentraditie nog steeds wordt geëist, niet meer van deze tijd is en beslist niet in onze cultuur past. Het overgrote deel van de leraren van Zen.nl staat in dit verband achter hem. Ook van cursisten kregen we (Zen.nl) veel positieve mails over de moed om te breken met de maatschappelijk en didactisch sterk verouderde Japanse versie van de zentraditie. Zen.nl heeft in de afgelopen decennia een geslaagde moderne vertolking gegeven aan deze eeuwenoude zentraditie. Die lijn wordt nu voortgezet als een onafhankelijke moderne nieuwe Nederlandse loot aan de mooie en rijke Rinzai Zentraditie.’

Voor de cursisten, cursussen en het verdere opleidingsaanbod van Zen.nl verandert er volgens de samenstellers van de nieuwsbrief niets. De nieuwsbrief:  ‘Ook de visie van Zen.nl verandert niet, integendeel. Door deze discussie zijn de leraren van Zen.nl juist nog meer overtuigd geraakt van de noodzaak om zen in onze, op deze tijd en aan het westen aangepaste vorm, aan te bieden. Zen.nl streeft ernaar om zoveel mogelijk mensen in de gelegenheid te stellen om onder professionele begeleiding zen te beoefenen en duurzaam geluk te ontwikkelen. ‘

Bron nieuwsbrief Zen.nl.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws, Tsushimoto & Ritskes, Zen Tags: Rients Ritskes, Sokun Tsushimoto, Zen.nl

Lees ook:

  1. Rients Ritskes op beschuldiging: ‘Raksu formeel uitgereikt als bewijs van competent zenleiderschap’
  2. Rients Ritskes op beschuldiging: ‘Raksu formeel uitgereikt als bewijs van competent zenleiderschap’
  3. Ritskes geweigerd in Japanse kloosters
  4. Na claim als zenmeester – Ritskes geweigerd in Japanse kloosters

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Pjotr Bos zegt

    26 april 2013 om 21:24

    Wel erg stil bij Zen.nl Een comment van mij
    Op een vraag van een vrouw waarom het daar zo stil is. Ze sprak onlangs een cursist die mediteert bij zen nl en die cursist wist helemaal niks van de controverse. Vreemd heel vreemd.

    Wat dus eng is als je de feiten naast elkaar legt en even nadenkt. Dan is de conclusie: RR = een oplichter en liegt en draait er nog omheen. Oplichten mag niet je mag ook geen paardenvlees verkopen voor rundvlees. Het enge is dus: Waarom blijven mensen een leugenaar geloven en steunen? (en dan ook nog in het boeddhisme, in het gewone zaken leven ‘begrijp’ ik dat nog wel) Dit vind ik echt krankzinnig dus. Ik denk dat de mensen bij zen nl ook bang zijn hun fel begeerde rang en stand titel en posities kwijt te raken. Stel je voor dat al dat geld wat je besteed hebt bijvoorbeeld 38.000 euro nu eigenlijk weggegeven is aan een oplichter die valselijk claimt verlicht te zijn en jawel tot het gaatje te zijn gegaan en de titel zenmeester meent te verdienen. Daar dus glashard over liegt en blijft liegen.
    De feiten willen inzien betekend toegeven dat je ontzettend belazerd bent en dat doen mensen niet graag. Mensen behouden graag hun positie en zijn bang hun ‘baan’ kwijt te raken als ze hun mond opendoen. Ja maar RR boekt zo’n goede resultaten toch, dus hij doet vast iets goed toch? Ja liegen doet hij goed! Eromheen draaien doet hij goed. De waarheid verdraaien ‘spinnen’ doet hij goed. Maar kom op mensen bij een leugenaar blijven omdat hij goede resultaten boekt? Dat is echt ronduit krankzinnig! Wake up!

    P.S. als er mensen zijn bij zen.nl die moeite hebben met deze kwestie dan neem gerust contact op met me op mu.ras(at)me.com (at)is uiteraard @ Ik voel nu namelijk de noodzaak me op te stellen als contact persoon/ervaringsdeskundige.

  2. Pjotr Bos zegt

    26 april 2013 om 21:59

    Geschreven aan een vriend die zich afvraagt of ik niet in een heksenjacht ben beland. Nee kan ik daarop antwoorden. Het gaat mij om waarheid en zuiverheid in de beoefening.

    “Meneer Ritskes blijft onvervalst doorgaan met liegen en zijn claim als zenmeester zijnde hooghouden.
    Hij blijft als het ware ondeugdelijke producten verkopen en klanten lokken met pretentieuze prietpraat en valse claims als ‘ecologisch’ en ‘goedgekeurd door topfokkers’ terwijl dat niet waar is.
    Dit heet liegen misleiden en oplichten.
    Ik werk graag mee om wat helderheid hierin te verschaffen zodat zoekende(vaak kwetsbare) mensen afgaand op de feiten de juiste keuze kunnen maken bij de ‘aanschaf’ van een gevoelig ‘product’ als zen/religie zodat zij niet geschaad hoeven te worden in hun vertrouwen.

    Op dit niveau vind ik het zelf zelfs een heel belangrijke kwestie. Als Rients het gewoon Leugen.nl had genoemd en geadverteerd had met ik doe me voor als zenmeester kom bij mij leren gelukkig te worden dan had ik er geen problemen mee! Maar nu ook nog glashard blijven liegen om je bedrog voort te kunnen zetten en mensen naar je toe te willen blijven lokken gaat mij te ver. Daar probeer ik graag een stokje voor te steken.

    Dat neemt niet weg dat dit ‘absoluut gezien’ een grote les is voor vele mensen.
    Waar ik zelfs dankbaar voor kan zijn. Maar daar hoeft Rients absoluut de credits niet voor te krijgen want hij heeft nooit bewust bedoeld deze les te geven. Als dat wel zo blijkt te zijn petje af! Maar ik denk dat het anders is.
    Meneer God, Karma en het Lot hebben verder wel een uitmuntend gevoel voor humor.
    Groet,

    Boze Boeddhist Pjotr.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens