• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Rients Ritskes op beschuldiging: ‘Raksu formeel uitgereikt als bewijs van competent zenleiderschap’

Rients Ritskes op beschuldiging: ‘Raksu formeel uitgereikt als bewijs van competent zenleiderschap’

9 juli 2021 door de redactie

Komende zondag, 11 juli, zendt de Boeddhistische blik een documentaire uit over Rients Ritskes, oprichter van zen.nl.  Ritskes is volgens het persbericht van KRO NCRV ‘controversieel binnen de boeddhistische gemeenschap van Nederland’. In 2013 werd hij beschuldigd van titelfraude, hij zou ten onrechte de titel van zenmeester voeren en publiceerde het Boeddhistisch Dagblad uitgebreid over deze affaire. Als toelichting op de documentaire herpubliceren wij een aantal van deze artikelen.
Redactie BD.

Op 15 april 2013 reageerde Rients Ritskes in een vertrouwelijke verklaring aan studenten in de lerarenopleiding van Zen.nl, op de commotie die is ontstaan in de zenwereld naar aanleiding van de uitspraken van roshi Sokun Tsushimoto over de (vermeende) autorisatie tot zenmeester van Ritskes door Sokun Tsushimoto.

Verklaring Rients Ritskes:

‘Er blijkt sinds kort een groot verschil van uitleg te bestaan over de betekenis die toegekend wordt aan de Goudbrokaten Raksu die ik in 1999 van Sokun Tsushimoto in het openbaar ontving. Deze werd mij na jaren van goede en intensieve samenwerking, formeel uitgereikt als bewijs van het zijn van ‘a competent leader of zazen group in Holland’. Bovendien kreeg ik  toestemming om koanstudie met mijn studenten voort te zetten, sesshins te begeleiden en zenleraren op te leiden, hetgeen allemaal voorbehouden is aan zenmeesters. Ook werd Dai Osho als titel gesuggereerd door Tsushimoto (dit is een oude en thans niet officiële zenmeestertitel in Japan). De nu plotseling zo verschillende uitleg spijt mij en heeft mij bijzonder verbaasd, omdat er van 1987 tot en met 2003, altijd zeer goed contact is geweest.

Rients Ritskes – foto Maarten Barckhof

Rond 2003 verruilde Tsushimoto de zenwereld voor de medische opleiding tot arts. Nadat hij de zenwereld had verlaten en alle contacten met de zenwereld verbrak (Zie online: Japan Times artikel over Tsushimoto) hoorde ik recent dat hij in Londen was opgedoken en heb ik in december 2012 op mijn initiatief het contact met hem hervat. Wij spraken elkaar in Londen waar Tsushimoto toen werkte als medisch onderzoeker. Daar bleken onze opvattingen over hoe zen in het westen zou moeten zijn, ver uit elkaar gegroeid. Toen Tsushimoto vroeg zijn naam van onze site te verwijderen, heb ik dit gedaan. Alles bij elkaar heeft mij doen besluiten te breken met deze Japanse lijn om daarmee ons, door honderden cursisten hoog geëvalueerde werk, binnen Zen.nl vorm te kunnen blijven geven. Zie eerder persbericht.’

Sokun-Tsushimoto
Sokun Tsushimoto

Sokun Tsushimoto reageerde daar vandaag per mail op. Voor de lezer, RR is Rients Ritskes.

I do not know whether he really believes so or just has encouraged himself to believe such convenient interpretation for him. Of course it is also possible that he is using intentional interpretation. Anyway I am afraid it may lead everything to very sterile controversy. We must avoid you said/ I said battle.

As I explained you before, he suddenly asked me for the title of Roshi during sesshin in Tiltenberg (I forgot the year). I got surprised at such a silly and bloated question, but I knew his position: he had two or three teachers with the title of Roshi (Soto) under him. Through our careful discussion I explained why it is impossible to give him the title of Roshi. I said to him, “If you want to be Roshi, you must study koan training with me for years and complete it.”

Mr RR sent me an email in which he admits that I told him he must not use the title of Roshi. Following this, he also says that he did not use the title of Roshi but that he later started using Dai-Osho by my suggestion. As long as reading only this email, it is as if he had never used the title of Roshi. However, he actually claimed that he got authorized by me in 1999 and has used the title of Roshi publicly. Or at least he allowed people to address him Roshi and never corrected it.

From the viewpoint of the third person, this discussion may appear exclusive to confusion of terminology; Roshi, Zen Master, Dai-Osho.

If RR really knew the Zen tradition, he would never make such claims.

I am convinced that I have to make it clear about the usage of these title.

Terminology:

(1) ‘Roshi’ is the title compatible with the most formal title ‘Shike’ who got officially authorized as a Dharma successor by authentic master.

NB: I have never ever authorized RR as a Roshi, my Dharma successor. I have never told RR that he could use the title of Roshi to call or to make people call himself. RR has very little experience of monastic training and koan study under authentic Roshi. Consequently it is entirely impossible for him to be authorised as a Roshi.

(2) the title of ‘Roshi’ is equivalent to ‘Zen Master/ zen master’.

(3) Dai-Osho is not equivalent to Roshi.

NB: Dai-Osho is not commonly used in Rinzai priesthood. A zen priest is usually called ‘Osho’ formally or ‘Osho-san’ with respect and affection. If one is addressed by such an exaggerated title like ‘Dai-Osho’, it must be somewhat a ridicule or irony. Dai-Osho is respectfully used for deceased priest regardless of Roshi or not.

Points of argument to be clarified:

(1) Authorization as a Roshi should be done in the most formal and explicit way. In Rinzai tradition a master gives a calligraphy of Inka-certificate to disciple as a proof of authorization. Needless to say authorization must be backed up by the fact that the disciple spent many years in zen training under the master earnestly and continuously.

(2) Presenting Rakusu cannot become substitution for authorization as a Roshi. In fact I have never stated that Rakusu is the proof of authorization.

(3) I presented Rakusu to RR as a Dharma friend. I was at the time a chief abbot of Buttsuji school but I never used to be his master/ teacher. He also has never behaved as my disciple/ student.

(4) Consequently I was not in charge of giving him authorization and permission to practice koan study with his students.

(5) I knew he had used some kind of koan-like training with his students. As he has very little monastic training and knew almost nothing about traditional koans, I heard it was something like a short dialogue between counsellor and client (indeed he was a counsellor at university). So he knows very well that his koans are not formal(acknowledged by zen tradition) ones and (if we call) have nothing or quite little to do with traditional koans.

(6) Using self-produced koan(if we call) system is not the job of real Zen Master.

(7) Therefore, the statement of RR falls into logically self-contradiction and it makes no sense.

It must not be attributed to the difference of interpretation about the terminology and the meaning of Rakusu. I urge him to sincerely examine himself, and do all he can to correct them before it is too late.

I am sorry to say that RR does not have a clue as to what Zen Buddhist practice really is. I welcome criticisms of the Zen tradition; indeed, I have criticized it myself at times. His recent criticisms of the Japanese Zen tradition, however, are merely a repetition of what is already well-known. RR himself does not know enough to give a genuine criticism. If he did, he would have the integrity to “look under his own feet” and seriously consider the renowned Zen expression:  “Training in Zen for twenty years – now I know my own shame!”

Dit artikel werd eerder, op 17 april 2013, in het BD geplaatst.

correcties
In de titel ‘zenleaderschap’ gewijzigd naar ‘zenleiderschap’ (PvB)

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws, Tsushimoto & Ritskes, Zen Tags: autorisatie, Goudbrokaten Raksu, Rients Ritskes, Sokun Tsushimoto, Zen.nl

Lees ook:

  1. Rients Ritskes op beschuldiging: ‘Raksu formeel uitgereikt als bewijs van competent zenleiderschap’
  2. Ritskes geweigerd in Japanse kloosters
  3. Na claim als zenmeester – Ritskes geweigerd in Japanse kloosters
  4. Sokun Tsushimoto: ‘Laat je niet op sleeptouw nemen door de mystiek van het Oosten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    11 juli 2021 om 20:36

    Rients is een fraaie hobbyist die denk ik gefrustreerd is omdat hij geen academische titel heeft en dan gekunstelde theorieen gaat verzinnen zoals de patatzak methode. Erg tragisch dat iemand zichzelf zo verliest, en totaal onnodig, besef dat je beperkt bent en doe je niet anders voor, tja dat is zen, maar klaarblijkelijk nog niet geheel door gedrongen. Als het je uitkomt jezelf wel vergelijken met Hakuin, zo aanmatigend. Blijft zo toch een ego dingetje he?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
05 feb
Volle maan mantra chant | Live en online
5 feb 23
06 feb
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
6 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ashoka – India’s bijna vergeten keizer
    • Guy – Het Pad
    • Ludo – Boeddha-natuur
    • Ardan
    • Tussen gerijmd en ongerijmd vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens