• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » ‘Dai Osho’ Ritskes niet lang in klooster, jukai zen.nl ongeldig’

‘Dai Osho’ Ritskes niet lang in klooster, jukai zen.nl ongeldig’

26 april 2013 door Joop Ha Hoek

Zen.nl leider Rients Ritskes, onlangs door  Tsushimoto Roshi beschuldigd van titelfraude, bracht minder tijd in een Japans klooster door dan hij zelf aangeeft. Bovendien is hij nooit tot zenpriester gewijd, dus kan hij ook geen anderen inwijden. Dit meldt het Japanse zenklooster Tenryuji gisteren  aan Sokun Tsushimoto Roshi, een Japanse zenmeester in de Tenryuji-lijn. Zo maakt woordvoerder Ron Sinnige van Tsushimoto Roshi vandaag bekend.

Ritskes geeft zelf afwisselend aan dat hij vijf maanden, zes maanden of een jaar in Tenryuji verbleef. Dit blijkt niet het geval. Het klooster houdt een officiële administratie bij. Daaruit blijkt dat Ritskes er iets meer dan drie maanden is geweest, van 4 april tot 15 juli 1987.

Tsushimoto Roshi: ‘Zijn naam komt niet voor op de lijst van de winter trainingsperiode die op 15 oktober 1987 begon. Zelfs al zou hij nog een tijdje in het klooster zijn gebleven tijdens het zomerreces vanaf 16 juli, er is geen zentraining in die tijd en het telt niet mee als kloosterervaring.’

Sokun-Tsushimoto‘Daarna’, zo zegt Tsushimoto Roshi, ‘deed hij in sommige jaren mee aan een deel van een sesshin (intensieve trainingsweek), niet meer dan één of twee dagen per keer.’ De laatste gelegenheidsbezoeken waren op 7 en 8 april 2010 en op 19 en 20 juni 2011, volgens de kloosteradministratie.

Uit deze administratie blijkt volgens de woordvoerder ook dat Ritskes nooit is ingewijd als monnik of priester. Hij verbleef als leek in het klooster. Hij staat nergens geregistreerd als priester in de Tenryuji-lijn.

Ranzen
Tijdens zijn verblijf in Tenryuji kreeg hij de naam ‘Ranzen’ (Nederlandse zen). Tsushimoto Roshi daarover: ‘Dit is geen monniksnaam, want hij is niet ingewijd. Het is een naam voor een leke-beoefenaar.’ In Tenryuji was het gebruikelijk om voltijds deelnemers in het klooster een naam te geven tijdens hun verblijf. Daarbij werd een Duitser ‘Tokuzen’ (Duitse zen) en een Zwitser ‘Saizen’ (Zwitserse zen). Tsushimoto Roshi: ‘Dit was vanzelfsprekend en pragmatisch. Niks bijzonders, geen speciale implicaties.’

Jukai formeel ongeldig
Deze feiten hebben gevolgen voor de mensen die bij Ritskes hun leke-gelofte (jukai) hebben afgelegd.  Die is namelijk formeel ongeldig, als Ritskes ze expliciet of impliciet heeft uitgevoerd uit naam van de Tenryuji of Buttsuji traditie. Buttsuji is het klooster waar Tsushimoto Roshi een aantal jaren zenmeester is geweest. Ook met dit klooster heeft Ritskes geen relatie, aldus Tsushimoto Roshi. ‘Tenzij hij in een andere boeddhistische stroming is ingewijd, heeft hij geen officiële Dharma lijn die de basis is voor het geven of ontvangen van de leke-inwijding (jukai).’

‘Dai Osho’
Nadat begin april zijn volgens Tsushimoto Roshi  jarenlange titelfraude aan het licht kwam (‘Ik ben in 1999 officieel tot zenmeester geautoriseerd door Sokun Tsushimoto Roshi’), beroept Ritskes zich nu op een vermeende ‘onofficiële titel’ die hij zou hebben gekregen van Tsushimoto Roshi, namelijk Dai Osho (‘grote priester’). Ook hierover is Tsushimoto helder: ‘In Rinzai zenboeddhisme wordt een priester
gewoonlijk ‘osho’ genoemd. Ritskes beschrijft de rakusu (een kledingstuk dat om de nek kan worden gedragen door priesters en leken) die ik hem gaf als goudbrokaat, maar het was niets bijzonders en had geen speciale betekenis. Ik gaf ‘m aan hem als teken van vriendschap.’

Rients Ritskes, foto site Zen.nl
Dai Osho Rients Ritskes, foto site Zen.nl

‘Termen als ‘Dai Osho’ of ‘Dai Roshi’ (‘grote zenmeester’) gebruik ik niet, ik heb een hekel aan dat soort overdreven titels. De term die Ritskes voor zichzelf gebruikt, ‘Dai Osho’, wordt gewoonlijk gebruikt als een eervolle titel voor priesters die overleden zijn. Hij wordt zelden gebruikt voor levende mensen, en als dat al gebeurt is het een cynische grap. Dai Osho is op geen enkele manier vergelijkbaar met ‘Roshi’ of zenmeester.’

Tsushimoto vervolgt: ‘Ritskes is niet gewijd in de Rinzai zen traditie, laat staan dat hij als monnik heeft getraind of als priester heeft gefunctioneerd. Dus hebben de frauduleuze titels die hij zichzelf heeft gegeven geen enkele waarde. Ik leef mee met de vele mensen die extreem hoge bedragen hebben betaald om iets van hem te leren dat hij zelf niet kent, en die rakusu en jukai van hem kregen in een onrechtmatige inwijdingsceremonie.  Ik vertrouw erop dat ze blijven beoefenen en de geloften desondanks met een zuiver hart volgen, onder betere omstandigheden.’

Het Boeddhistisch Dagblad heeft een schriftelijke verklaring van Tsushimoto Roshi ontvangen waarin hij Ron Sinnige autoriseert als zijn officiële voorlichter. Het BD vroeg aan Sinnige waarom Tsushimoto Roshi nu pas reageert op de vermeende titelfraude van Ritskes. Terwijl Ritskes zich toch al jaren tooit met de titel Dai Osho. Sinnige zegt daarover: Roshi is de Nederlandse taal niet machtig en had het te druk met zijn medische studie en praktijk om het doen en laten van Ritskes uitgebreid te volgen.’

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws, Tsushimoto & Ritskes, Zen Tags: Dai Osho, Rients Ritskes, Ron Sinnige, Zen.nl

Lees ook:

  1. Zen.nl door stap Rients Ritskes nu zelfstandige zentraditie
  2. Rients Ritskes op beschuldiging: ‘Raksu formeel uitgereikt als bewijs van competent zenleiderschap’
  3. ‘Overgrote deel van leraren Zen.nl steunt Rients Ritskes’
  4. Sokun Tsushimoto over Ritskes: ‘Leugens kunnen niet de oorsprong zijn van iets werkelijks.’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ron Sinnige zegt

    26 april 2013 om 22:19

    Toch nog een autorisatie, maar dan als ‘officiële voorlichter’.

    Aanvulling op de laatste zin: Tsushimoto Roshi geeft aan dat niemand hem verteld heeft over de titelclaim van Ritskes. Noch Ritskes zelf, noch cursisten van hem.

    Tsushimoto Roshi vernam over de titelfraude op 4 april jl. Daarop heeft hij Ritskes direct aangeschreven en hem gevraagd zijn valse titelclaim in te trekken én publiekelijk een verklaring af te leggen waarin hij de waarheid zou vertellen. Dat laatste weigert Ritskes tot op heden. Zijn zogenaamd ‘weloverwogen besluit’ van 10 april jl. om te ‘breken’ met zijn ‘Japanse meester’ zou weleens ingegeven kunnen zijn door het onvermijdelijke gezichtsverlies dat daagde.

  2. Ronald de Caluwé zegt

    26 april 2013 om 23:16

    On-ge-lo-fe-lijk.

  3. Anne zegt

    27 april 2013 om 00:08

    Fijn dat we nu via de bron en een derde partij weten dat de geclaimde status van voorlichter klopt.

  4. Ingur zegt

    27 april 2013 om 21:44

    Ai, schaakmat.

  5. Sjoerd Windemuller zegt

    28 april 2013 om 12:01

    Als ik mijn lekengelofte afleg, is dat mijn gelofte. Die heeft geen autorisatie nodig, van niemand. De gelofte is egoloos en de autorisatie volgt uit de gelofte zelf.

    • Katinka Hesselink zegt

      31 mei 2013 om 11:29

      Vanuit de traditie gedacht is het natuurlijk altijd prachtig als het mensen lukt om de lekengeloften te houden – met of zonder autorisatie van een leraar.

      Aan de andere kant zou ik iedereen die ze wil houden aanraden om ze ook een keer bij een geautoriseerde leraar af te leggen. En als je er achter komt dat je leraar niet geautoriseerd was, ze – bij gelegenheid – bij een andere leraar opnieuw kracht bij te zetten.

      Mijn indruk is dat het Boeddhisme breed de bedoeling is om lekengeloften af te leggen bij mensen die die gelofte zelf houden – of zelfs monnik/non zijn. In geval van Rient is het intussen niet meer duidelijk of hij de geloften afgelegd heeft en wat een (1) er van betreft lijkt me duidelijk dat hij hem gebroken heeft.

      Dit niet een handige basis voor je beoefening.

  6. Toon Fugers zegt

    3 mei 2013 om 21:13

    TITELFRAUDE RIENTS RANZEN RITSKES ROSHI
    Ik merk dat ik nogal geraakt ben door de affaire Rients Ritskes. Zonder mijzelf een oordeel aan te willen matigen m.b.t. zijn integriteit in deze zaak, ben ik naar aanleiding hiervan tot een aantal stellingen gekomen, die -althans voor mij- heel fundamenteel zijn en direct raken aan de problematiek zoals die er ligt:

    Oprechtheid / integriteit is misschien wel de belangrijkste boeddhistische deugd. Onjuiste of onduidelijke beweringen m.b.t. verworven rang of erkenning binnen de boeddhistische traditie zijn daarmee niet te rijmen.

    Je kunt de boeddhistische praktijk nooit reduceren tot een toolbox met (meditatie-) technieken en methoden.

    Het propageren van meditatie door aanlokkelijke perspectieven in het vooruitzicht te stellen (een gelukkiger mens worden of beter leren functioneren), zegt meer over de marketingskwaliteiten van degene die dit zo aan de man brengt, dan over zijn / haar inzicht in de dharma.

    Het is een verarming en verschraling om de boeddhistische praktijk (zazen / meditatie) los weken van de boeddhistische context en traditie; het is juist het hart daarvan.

    Je kunt je particuliere opvattingen over meditatie en boeddhisme, en je persoonlijke interpretaties daarvan, nooit als ‘de Zentraditie’ presenteren en dat dan vervolgens te legitimeren met je ‘erkenning’ door die Zentraditie.

    Meditatie / zazen is niet iets wat te ‘leren’ is. Een cursus ‘leren mediteren’ is eigenlijk met zichzelf in tegenspraak. Het is slechts te praktiseren / te beoefenen.

    Een dharmaleraar / zenleraar zal zichzelf nooit presenteren als ‘iemand die het weet’. Zodra je een spirituele leraar ontmoet die pretendeert ‘het te weten’, d.w.z. die claimt de waarheid in pacht te hebben, moet er onmiddellijk een rood lampje gaan branden! Altijd!

    De dharma laat zich niet bezitten, de dharma laat zich niet rationaliseren, de dharma laat zich al helemaal niet ‘vermarkten’.

    ‘Jij bent niet de Boeddha, de Boeddha is jou!’ (Tozan). ‘De Weg is volmaakt, open, universeel en overal aanwezig’ (Dogen). De dharma is derhalve van meet af aan van en voor iedereen, zonder enige uitzondering.

    Toon Fugers, zenbeoefenaar sinds 1976

    • Pjotr Bos zegt

      4 mei 2013 om 06:21

      Toon Dank!

      • Pjotr Bos zegt

        4 mei 2013 om 07:03

        Kijk “keep it real”

        https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zzU7jJBMElM#!

  7. Aukje zegt

    6 mei 2013 om 23:10

    Mensen als Pjotr en Toon maken me weer helemaal blij.
    Bedankt voor jullie openheid.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Autolyse voor gevorderden
    • Het jaar 2023 – dag 31 – handenschuddenenzwaaien
    • Protest Tibetaanse studenten tegen Amerikaans bedrijf
    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens