• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Feestelijke opening Zen.nl-vestiging Weert

10 mei 2013 door de redactie

Op zondag vijf  mei is de nieuwe Zen.nl-vestiging in Weert feestelijk geopend. De zendo was met meer dan vijftig belangstellenden druk bezet. De oprichter van Zen.nl en zenmeester Rients Ritskes heeft de opening opgeluisterd met een lezing over het thema Vrijheid, Vreugde & Geluk.

Uit de nieuwsbrief van Zen.nl van tien mei. ‘Een lezing van zenmeester Ritskes is altijd inspirerend en zijn wijsheid meesterlijk eenvoudig. De transparante leerscholing en positieve benaderingswijze maken van Ritskes een vernieuwer binnen de zentraditie.’

Harada roshi en Rients Ritskes. Foto site Zen.nl.
Harada roshi en Rients Ritskes. Foto site Zen.nl.

Ritskes is volgens de site van Zen.nl een student van de Japanse zenmeester Hirata Roshi, abt van het beroemde zenklooster Tenryu-ji in Kyoto. De site: ‘Hij (Hirata red. BD) bezocht Europa vele malen en onderwees velen over de eeuwenoude zentradities. Ook stelde hij zijn klooster open voor enkele toegewijde studenten uit het westen. Vier van deze studenten werden door hem persoonlijk opgeleid tot zenleraar. Eén van hen is Rients Ritskes (oprichter van Zen.nl/Zentrum), die van hem de kloosternaam Ran-zen kreeg. Ran-zen betekent Nederlandse Zen.’

Zen.nl zegt er naar te streven om zoveel mogelijk mensen in de gelegenheid te stellen om onder professionele begeleiding zen te beoefenen. Het gaat daarbij zowel om zen in de dagelijkse praktijk, de meditatie als wel om de zen-filosofie.

Onlangs kwam Ritskes negatief in het nieuws door de ontkenning van de Japanse zenmeester Sokun Tsushimoto, die stelt dat Ritskes door hem nooit tot zenmeester is geautoriseerd, zoals Ritskes beweert. Sokun blijft er bij Ritskes op aandringen dat Ritskes dat in het openbaar bekend maakt.

Bron nieuwsbrief Zen.nl. en Boeddhistisch Dagblad.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws, Zen Tags: opening, Rients Ritskes, Weert, Zen.nl

Lees ook:

  1. Joop Romeijn: Zen.nl. Franchise maar ook kartel?
  2. Ritskes geweigerd in Japanse kloosters
  3. ‘Overgrote deel van leraren Zen.nl steunt Rients Ritskes’
  4. ‘Dai Osho’ Ritskes niet lang in klooster, jukai zen.nl ongeldig’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ron Sinnige zegt

    10 mei 2013 om 19:30

    Hahaha! Je blijft lachen met ‘zenmeester Rients Ritskes’.

    Citaat: “Vier van deze studenten werden door hem persoonlijk opgeleid tot zenleraar. Eén van hen is Rients Ritskes (oprichter van Zen.nl/Zentrum), die van hem de kloosternaam Ran-zen kreeg. Ran-zen betekent Nederlandse Zen.”

    En dan nu even terug naar de naakte werkelijkheid: zie https://boeddhistischdagblad.nl/dai-osho-ritskes-niet-lang-in-klooster-jukai-zen-nl-ongeldig/. Niks aan toe te voegen, behalve dat het natuurlijk volkomen nonsens is om te beweren dat je in drie maanden klooster tot ‘zenleraar’ bent opgeleid. Dan heb je nog niet eens de nagel van je kleine teen in de vijver gedoopt…

    Ritskes weet dat. Waarom zou hij zo volhardend zijn in zijn valse voorstelling van zaken?

    • is dat zo zegt

      17 mei 2013 om 20:00

      is dat zo

  2. robin zegt

    10 mei 2013 om 19:49

    Hirata Roshi even gegoogeld. Zou dit dan de leermeester van Ritskes zijn?
    http://www.youtube.com/watch?v=a_5IQrS1l4I#t=06m42s

  3. Ron Sinnige zegt

    10 mei 2013 om 19:56

    Ja, dat is ‘m.

    • robin zegt

      10 mei 2013 om 20:03

      Oke, maar als Hirata Roshi de leermeester van Ritskes is, waarom dan eerder de claim van Ritskes dat zenmeester Sokun Tsushimoto zijn leraar was? Of snap ik het niet helemaal?

      Ohw, nu zie ik het, hij had maar drie maanden les!

      • Ron Sinnige zegt

        10 mei 2013 om 20:15

        Goeie vraag voor Ritskes :-).

        Tsushimoto leeft nog en kan dus de valse claim van Ritskes ontkennen. Hirata is overleden en kan dus weinig meer terugzeggen.

        Het enige dat klopt in dit verhaal is dat toen Ritskes drie maanden in het klooster was, Hirata daar de zenmeester was. ‘Persoonlijk begeleid tot zenleraar’ is onzin, iedereen die ooit in een Japans Rinzai zenklooster is geweest, weet dat je, net als ieder ander, een aantal keren per week (tijdens trainingsweken vaker) een ‘dokusan’ met de zenmeester hebt. Dat is een ultrakort ééntweetje over je ‘koan’, de zen-vraag waarmee je zit (dwz. mediteert). Heel normaal, niks bijzonders.

        Drie maanden in een klooster is echt heel kort. In de Tenryuji-lijn bestaat het curriculum uit 1700 koan. In een paar maanden kun je er een handvol doen. Ritskes heeft dus nog niet eens de eerste klas kleuterschool gedaan, als je die vergelijking zou maken.

        Bescheidenheid is een belangrijke deugd in zentraining.

  4. robin zegt

    10 mei 2013 om 20:10

    Had iemand trouwens al gelinkt naar dit kritische stuk over de opleiding van zen.nl? (van december 2011)
    http://joopromeijn.blogspot.nl/2011/12/zen-dot-nl-een-dure-opleiding-tot.html

  5. robbie rosmalen zegt

    11 mei 2013 om 00:53

    En de BUN gaat hier helemaal niets mee doen ? Wiens belangen behartigt de BUN eigenlijk ?? Dus als je lid bent van de Boeddhistische Unie Nederland kan je zeggen wat je wilt en doen wat je doet…om in RR termen te spreken…..ook als is het gebaseerd op feitelijk aantoonbare onwaarheden ? Schandalig !

  6. tarini zegt

    11 mei 2013 om 09:10

    Is het mogelijk om eens reacties te lezen waarin de BUN niet wordt bijgesleept? We kennen de stokpaardjes zo langzamerhand wel.

  7. Joop Romeijn zegt

    11 mei 2013 om 12:30

    Beste Tarini

    Hoewel ik al weer een paar dagen niets kritisch over de BUN heb geschreven, trek ik me je verwijt wel aan.
    Het gaat echter bij veel van degenen die kritisch t.a.v. de BUN zijn niet om ‘stokpaardjes ‘ maar om het probleem dat de BUN enerzijds claimt namens alle boeddhisten te mogen spreken en op grond daarvan voorzieningen zoals de BOS en geestelijke verzorging bij Justitie heeft verkregen. En een soort recht om de VU-opleiding daarvoor te organiseren (hoewel dat zeer onduidelijk is).
    En anderzijds maar een paar procent van de boeddhisten in Nederland representeert (dat ook onmogelijk maakt voor ongeorganiseerde boeddhisten); en geen opening van zaken geeft over hun beleid, laat staan anderen dan de 40 leden laat meedenken over hun beleid.
    En als de BUN beleid had moeten voeren (zoals de laatste twee maanden in de Zen.Nl-case, dat niet, te laat, of klungelig of alleen maar onrust-bezwerend doet.

    Ik nodig jou uit om samen met anderen (bv de redactie van het BD terwijl ik ook wel wil meedoen) een serieus openbaar debat te voeren over de plaats en de toekomst van de BUN in het Nederlands boeddhisme .
    Gemodereerd via internet of ook een keer – goed voorbereid – in een vergaderzaal.
    Met boeddhisten van binnen de BUN en van daarbuiten; en wellicht ook wel met een echte buitenstaander als objectiverend waarnemer.

  8. robin zegt

    11 mei 2013 om 12:32

    Volgens mij is de hamvraag hier: is de titel ‘zenmeester’ een beschermde beroepstitel. Voor zover ik kan oordelen (na het lezen van de Engelse Wiki pagina) is dat niet het geval: http://en.wikipedia.org/wiki/Zen_master
    Lees vooral ook het stukje ‘Western Culture’.
    Er is weliswaar een uitgebreide hiërarchie in de zen titels (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Zen_ranks_and_hierarchy), maar als er geen (wereldwijde) geschillencommissie is lijkt het me lastig om mensen aan te pakken wanneer ze zo maar wat roepen.
    Natuurlijk is het betreurenswaardig wanneer iemand claims doet als die niet waar zijn. Maar daarmee wordt kennelijk geen geschreven wet overtreden. Ik zie dan ook niet in wat de rol van de BUN hier zou moeten zijn.
    En veel geld vragen voor opleidingen tot zen-leraar is wellicht discutabel, maar ook niet verboden voor zover ik weet.
    Ik volg deze discussie al vanaf het begin en vraag me idd af waarom Ritskes zich zo afzijdig houdt.

    Ik heb overigens erg genoten van zijn boeken ‘Leer denken wat je wilt denken’ en ‘Leer voelen wat je wilt voelen’ om ook iets positiefs over Ritskes in te brengen.

    • Sarah zegt

      11 mei 2013 om 13:43

      In Rinzai zen ben je een zenmeester als je een inka certificaat hebt gekregen van je leraar die er uiteraard ook een heeft. In dat opzicht kan je dus nagaan wie wel of geen zen meester is, dat is de “bescherming van de titel”.
      Overigens hebben de zenmeesters in Japan zich hier vrij duidelijk over uitgesproken (https://boeddhistischdagblad.nl/ritskes-geweigerd-in-japanse-kloosters/), dat zou je als je tuchtcommissie kunnen beschouwen.

      Echter denk ik dat je het vanuit de verkeerde hoek aan het bekijken bent. Hoe RR (eigenlijk zijn ego) wel of niet tegen zichzelf aankijkt moet hij zelf weten, dat is een zaak tussen hem en zijn persoonlijke integriteit. Het wordt een probleem als hij mensen geld afhandig maakt onder valse voorwendselen, wat gewoon oplichting is. Het laatste kan je een zaak van maken en je geld terugvragen.

      Gassho
      Sarah

      PS: Denken wat je wil denken is mind-control. Kan je beter loslaten, heb je een hand vrij =)

      • robin zegt

        11 mei 2013 om 22:01

        Ah kijk, in Japan is het dus duidelijk, je mag jezelf niet zomaar zenmeester noemen. Maar (helaas) zitten we hier in Europa. Het wachten is dus op een civiele zaak, aangespannen door een van zijn (oud)leerlingen?

        PS. Fijn van die hand, kan ik vast wel wat mee! ;-)

  9. Tom zegt

    11 mei 2013 om 16:26

    Als ik op de homepage van het BD in de rechterkant kijk zie ik dat 99% van de reacties over het gedoe met RR gingen en gaan. Jammer dat daarmee de aandacht van de andere goede en mooie artikelen lijkt te zijn verdwenen. Op deze manier krijgt RR een podium dat hij niet zo moeten krijgen.
    Joop: inhoudelijk sterke reactie mbt de rol van de BUN. Ik doe graag mee met zo’n debat!

  10. Pim zegt

    12 mei 2013 om 14:21

    Heugelijk nieuws voor Zen.nl lijkt me. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar het is ook een mooi succesverhaal. Dat laat onverlet dat het tijd wordt dat Ritskes zelf reageert op de aantijgingen, want dit hele gebeuren roept allerlei vragen. Nu ik ruim twee jaar met Zen bezig ben, heb ik geconstateerd dat niks menselijks (Zen)boeddhisten vreemd is. Het is net de kerk in Nederland: ook in het boeddhisme een hoop kinnesinne, persoonlijke voorkeuren/interpretaties, allerlei groepen met hun eigen waarheden, afsplitsingen, enz. En volgens mij is daar niets mis mee, het is mensen eigen hun eigen weg te gaan.
    Vragen die het bij mij oproept:
    – Wat bedoelde Ritskes nu eigenlijk met het inleveren van zijn monnikspij? Wat voor statement wilde hij daar nou mee maken?
    – Wat betekent dit voor de autorisatie (via Ritskes) van andere Zenleraren in Nederland, en bovenal: doet dat er eigenlijk wel toe?
    – Is autorisatie niet eigenlijk ook vorm en leegte?
    – Behoor je als zen-student/leerling niet zelf te leren doorzien/aanvoelen dat in jouw zen-school Zen op de juiste manier wordt onderwezen? Wat ‘juist’ dan ook inhoudt?
    – Is een commerciële aanpak altijd verkeerd? Moet de leraar niet ook zijn brood verdienen?
    – Is Zen zonder bespreken van het boeddhisme wel Zen?
    – Is het voorhouden van allerlei voordelen die Zen zou opleveren eigenlijk wel Zen?
    – Is het tegelijkertijd niet logisch dat er op eventuele positieve effecten wordt gewezen om nieuwe deelnemers te werven?
    – Komen leerlingen er niet vanzelf achter dat het in Zen niet zozeer om die effecten gaat als Zen maar op de juiste wijze wordt onderwezen? En opnieuw, wat is ‘juist’?
    Dat gezegd hebbende zijn mijn vragen en opmerkingen natuurlijk ook maar gewoon het product van mijn ego. Denk ik ;) Gegroet!

    • Tom zegt

      12 mei 2013 om 14:56

      Eens Pim!
      De kern van de discussie blijft dat Ritskes geclaimd heeft iets te zijn wat hij niet is.
      Dat zegt niets over zijn manier en inhoud van lesgeven. Evenmin over de tevredenheid van zijn leerlingen. In de schijnbaar eindeloze discussie/reacties hier in het BD lijkt wat mij betreft de balans zoek, zowel inhoudelijk als in de context van al hetgeen het BD aan artikelen aanbiedt. Niets meer en niets minder dan dat!

      • robin zegt

        12 mei 2013 om 16:08

        “Schijnbaar eindeloze discussie/reacties”

        Wel een beetje een eenzijdige discussie zolang een vraag/antwoord gesprek met Ritskes uitblijft. Zou hij denken dat de storm wel weer over waait? Hij heeft zichzelf immers ‘leren denken wat hij wil denken’ ;-)
        http://www.zen.nl/nl/boeken.php

        • Tom zegt

          12 mei 2013 om 17:45

          Klopt Robin, de vraag is alleen wie de dialoog met Ritskes aan moet gaan. Zo te lezen lijkt het soms dat iedereen denkt dat Ritskes hem of haar een excuus verschuldigd is. Weinig boeddhistisch gedachtegoed. Waarnemen, begrijpen en vergeven lijkt me voor iedereen het minst schadelijk.

          • robin zegt

            12 mei 2013 om 18:59

            Tom, dat is een goede vraag. Wellicht ligt hier een mooie taak voor het Boeddhistisch Dagblad? Een diepte interview met Ritskes?
            Er wordt nu alleen nog waargenomen, maar begrepen wordt er nog niet volgens mij. En als ik het woord vergeven hoor, denk ik toch ook meteen aan dat andere woord waar veel mensen behoefte aan lijken te hebben: toegeven.

  11. Tom zegt

    12 mei 2013 om 19:25

    Dan ben ik weer nieuwsgierig waar de behoefte bij “iedereen” vandaan komt en tegen overstaan van wie Ritskes moet toegeven. Ik denk dat Ritskes er met Sokun uit moet zien te komen. Een gezamenlijk persbericht daaropvolgend zou het hoofdstuk af kunnen sluiten. Maar ja…….

  12. Joop Romeijn zegt

    24 mei 2013 om 18:48

    Zoals ik vandeweek in een blog over het éénjarig bestaan van het Boeddhistisch Dagblad schreef: saai is het niet meer in journalistiek en bloggend boeddhistisch Nederland.
    Nu Ron Sinnige weer die in zijn blog een ‘Open brief’ plaatst aan de BUN-voorzitter (of aan de privé-persoon A.K): http://www.ronsinnige.nl/1/post/2013/05/open-brief-aan-bun-voorzitter-enof-privpersoon-kalden.html
    Ik hoop nog steeds dat Tarini reageert op mijn voorstel van 11 mei (hierboven)

    • Tom zegt

      25 mei 2013 om 00:47

      De onzinnige……..

      • Ron Sinnige zegt

        25 mei 2013 om 10:11

        Ja Tom, dat is je last resort. Met argumenteren lukt het niet echt hè? Probeer het eens, zou ik zeggen. Overigens heeft de webmaster hier voor minder hele comment threads verwijderd…

        • Paul van Buuren zegt

          25 mei 2013 om 11:40

          snoeischaarWat Ron zegt. Met een snoeischaar. Ik verwijder commentaren als ze grof, lomp of op de man zijn. Hier nog even wat we wel en niet toestaan op de site. Ik treed wat strenger op de laatste tijd om het niveau van de reacties enigszins omhoog te krijgen.

          • Ron Sinnige zegt

            25 mei 2013 om 12:48

            Het leek me op de man, maar ik zit er verder niet mee hoor, ik weet wie ‘t zegt. Bovendien toont ‘t meer onvermogen dat wat anders. Dus het is ook wel weer grappig, in die zin.

  13. Ron Sinnige zegt

    26 mei 2013 om 22:28

    Ook Rob Hogendoorn heeft intussen (alsnog) een open brief verzonden aan André Kalden. Zijn gedrag in de kwestie Ritskes blijkt niet op zichzelf te staan. Zie http://www.ronsinnige.nl/1/post/2013/05/continuing-kalden.html.

  14. gerrit zegt

    9 juni 2013 om 10:16

    discussie’s als deze komen voort uit het ego en zijjn dus illusie.Want we zijn samengesteld en bestaan dus eigenlijk niet .Al het andere is maar bijzaak,toch ?

    Het voertuig zich noemende Gerrit

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Dai Funshi – grote vastberadenheid
  • Schijt aan alle spiritualiteit
  • Het jaar 2021 – dag 15 – gevallen
  • Terugblik – verkiezingen 2017 – Zou een boeddhist op D66 stemmen?
  • ‘Nederlandse vergunningsprocedure voor veestallen in strijd met Europees recht’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens