Vreemd om de theravada-leer te scheiden van de karmaleer van de Boeddha, schrijft auteur Paul Boersma: ‘Het is voornamelijk via de theravada dat we de leer van de Boeddha kennen …’
Theravada
‘Overwinning boeddhistische nationalisten in Sri Lanka opent deur voor vervolging gelovige niet-boeddhisten’
In maart 2020 liet premier Mahinda Rajapaksa, broer van de president en vooraanstaand lid van de boeddhistische meerderheidsgemeenschap Sinhala, aan het All Ceylon Buddhist Congress doorschemeren dat hij wetten zou invoeren die religieuze of godsdienstige bekeringen strafbaar stellen als hij er zeker van kon zijn dat hij de steun van het parlement zou krijgen.
Paul van hooydonck stopt na 13 jaar met werkzaamheden voor Ehipassiko
‘Het is heel goed geweest. En aan alles komt een einde. Ik gaf alles wat ik heb. En neem nu rust.’
Thaise politie arresteert Cambodjaanse monniken na illegale grensoverschrijding
De vijf verklaarden hun illegale daad door te zeggen dat de Thaise bevolking zo vriendelijk en goedgeefs is voor boeddhistische monniken en dat zij al meerdere malen geld hadden ontvangen op hun bedeltochten door het gebied.
Michael Dillon – ‘Out of the Ordinary: A Life of Gender and Spiritual transitions
Michael Dillon, Lobsang Jivaka. werd op 1 mei 1915 in Engeland geboren als Laura Maud Dillon. Zij studeerde aan de universiteit van Cambridge en begon daar een proces dat zou leiden tot de eerste chirurgisch geslachtsverandering van vrouw tot man.
Boeddhistische monnik doodgeschoten in tempel Noord-Carolina
Een woordvoerder van de politie zegt dat de kogel van de weg is afgevuurd, uit waarschijnlijk een auto waarvan de inzittende(n) mogelijk op een andere auto schoten. De politie zegt op dit moment geen bewijs of informatie te hebben dat de tempel het doelwit was, of de monnik zelf.
Sotapattimagga – de weg van de stroombetreder
Guy Dubois: ‘Sotapatti vormt de belangrijkste realisatie in het leven van de Theravada-yogi. Door zijn stroombetreding wordt de yogi een sotapanna—’hij die de stroom binnengaat’. Stroombetreding is een metafoor om aan te geven dat de yogi inzicht verworven heeft in de ware aard van de dingen.’
Het pad van de bevrijding van alle levende wezens
Santideva ziet het hoogste streven in Boeddha’s pad in de vorm van universele compassie van het bevrijden van anderen. In zijn optiek vereist de hoogste therapie van zelfbevrijding en in de kern het actief aanpakken van de noden en het lijden van anderen.
Thailand – kritiek op overheidscensuur boeddhistische kunst neemt toe
De deskundigen vragen zich af of Thailand een soort gedachtenpolitie moet hebben, een overheid die Thaise kunstenaars vertelt wat er wel of niet gedaan kan worden in de moderne Thaise samenleving.
Eten uit een afvalbak – Het waar gebeurde verhaal van een Tibetaanse non
Wie een dharmacentrum in het Westen bezoekt zal het waarschijnlijk al zijn opgevallen dat zodra Tibetaanse monniken binnenkomen, de mensen hen vereren als de hoogste lama’s, terwijl hun eigen monniken en nonnen met veel minder respect worden behandeld of zelfs, zoals in het geval van Ani La, gelijk worden gesteld met de leken.
De grote schoonmaak van Buddhagosha
Pas in de moderne tijd ontstond de boeddhistische moraalfilosofie als aparte tak van de filosofie. Buddhaghosa en Santideva zijn twee prominente boeddhistische (moraal)filosofen.
Bescheidenheid en nederigheid
Het universum kent geen criteria voor goed, kwaad, bescheidenheid of onbescheidenheid. Die criteria bedenken mensen. Door bescheiden gedrag laat je het licht op een ander schijnen.
Rebelse Thaise boeddhistische monnik pleit voor LGBT-rechten
Ondanks het feit dat hij in een overwegend boeddhistisch land leeft, en in tegenstelling tot de meerderheidsopinie onder gelovigen en de boeddhistische hiërarchie van zijn land, is de Thaise monnik Shine Waradhammo een verdediger geworden van de legalisering van abortus en de rechten van de LGBT-gemeenschap in Thailand.
Zitten in verbondenheid – Pikuan of Muurstaren
Verlichting of ontwaken is niet buiten ons, die potentie is vanaf onze geboorte binnen ons aanwezig. Zoals Lin Chi 866 tegen zijn monniken uitroept: “Jullie kaalkoppen jullie zoeken het maar buiten jezelf (in de soetra’s, leraren) en lopen maar rond te draven in de hoop iets te vinden, maar het is er al. Alles is er, niets ontbreekt!”
Hoofdmonnik heeft relatie met vrouw – opsporing verzocht en onderdak weigeren
Chantha raakte in boeddhistische kringen besmet en werd door boeddhistische volgelingen neergesabeld nadat er een spraakbericht was uitgelekt dat hij een affaire had met een vrouw, wat betekende dat hij de boeddhistische regels had overtreden.
Triratna India – 300 miljoen mensen leven onder armoedegrens
Vanuit de boeddhistische organisatie Triratna India worden in verschillende delen van India overlevingspakketten uitgedeeld op plekken waar het lijden het grootst is. Die pakketten bestaan uit essentiële voedingswaren – rijst, linzen enz. – alsook hygiënisch basismateriaal.
Sri Lankaanse boeddhisten bereiden zich ondanks de lockdown voor op Vesak
Dit jaar geen openbare bijeenkomsten maar een viering thuis nadat de avondklok in risicovolle gebieden is verlengd tot 11 mei.
Thaise boeddhistische monniken fabriceren voetpedaal handreinigers tegen coronacrisis
Het in elkaar zetten van de dispensers duurt 2 uur en de kosten bedragen niet meer dan 6 dollar per stuk.
Boeddhistisch Birma: astrologen geven advies en hoop tijdens coronapandemie
Astrologie, nauw verbonden met het boeddhisme in Birma , is een integraal onderdeel van het Birmese dagelijks leven.
Het uitwisselingsgesprek tijdens retraites
Frits Koster: ‘Mediteren is een wonderlijk gebeuren. Het lijkt heel eenvoudig en dat is het eigenlijk ook. Misschien is het wel zo eenvoudig dat we in een mum van tijd terechtkomen in vertrouwde patronen en dan onbewust iets uitvergroten of juist als verstoring van de beoefening gaan benaderen.’
Thaise boeddhistische tempels in de problemen – bedeltochten leveren niets meer op
Veel zwerfkatten en -honden die bij de tempels zijn achtergebleven, moeten ook worden gevoed.
In Usquert, Groningen – nieuwe plek voor (solo)-retraites
Het is een huis in een stil straatje op de terp, tegenover het oude kerkje. De plek is bijzonder, omdat een terp van oudsher een sacrale plek is waar gebeden werd en de doden werden begraven.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (28)
Manon van Wijk: ‘Op dag 4 was net de boel een beetje rustig – en toen kwam het verhaal, over een vrouw die werkelijk alles verloor. Woedend was ik, compleet overstuur. Hoe kon een leraar nou toch met zo’n afschuwelijk verhaal op de proppen komen, juist nu ik wat tot rust gekomen was.’
Evam me sutam, aldus heb ik gehoord…
“Zo, monniken, heb ik het veilige, zekere pad, dat met vreugde te begaan is, opengelegd en het gevaarlijke pad afgesloten; de tamme hertenbok weggejaagd en de tamme hinde gedood”