• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Bangladesh bouwt boeddhistisch klooster in Lumbini, Nepal

18 augustus 2020 door de redactie

De regering van Bangladesh heeft een overeenkomst getekend met de Lumbini Development Trust van Nepal over de bouw van een boeddhistisch klooster in Lumbini, Nepal, de geboorteplaats van de historische Boeddha.

Het gebied van de Lumbini Development Trust is nauw verbonden met Gautama Boeddha. Boeddhisten uit verschillende landen hebben een sterke band met deze plaats. Een perceel werd toegewezen nadat Bangladesh zijn interesse had getoond om daar een klooster of een paviljoen te bouwen. De bouwkosten worden geraamd op zo’n US$6 miljoen.

Het ontwerp voor het klooster is geïnspireerd, een kopie van de Sompura Mahavihara in Paharpur, dat deel uitmaakt van het werelderfgoed van Bangladesh. Asifur Rahman Bhuiyan, hoofdarchitect en ontwerper van het Department of Architecture van Bangladesh, ontwierp het klooster.

Sompura Mahavihara was een educatief centrum met residentiële faciliteiten bestaande uit 177 kamers – 45 kamers aan de noordkant en 44 in het zuiden, oosten en westen. Het werd gebouwd rond een ruime binnenplaats met een kruisvormige stoepa in het centrum, met een oppervlakte van 11 hectare, inclusief een vierhoekig hof van meer dan 274 meter. Er wordt gezegd dat de mahavihara zo vereerd was in Tibet tijdens de 9de-12de eeuw, dat vele invloedrijke Tibetaanse monniken er een bezoek aan brachten. De wereldberoemde boeddhistische geleerde Atisha Dipankara Srijnana (982-1054) verbleef vele jaren in de Mahavihara.

Lumbini is een van de belangrijkste spirituele plaatsen ter wereld voor boeddhistische pelgrims. Het is de thuisbasis van een aantal oude tempels, waarvan de meest indrukwekkende de Maya Devi Tempel is, die de plaats markeert die archeologen hebben geïdentificeerd als de plaats waar Shakyamuni Boeddha waarschijnlijk is geboren. De inscripties op de nabijgelegen zuil van Ashoka verwijzen ook naar de plek als de geboorteplaats van de Boeddha. In 1997 werd Lumbini officieel opgenomen op de lijst van het UNESCO-werelderfgoed. Door de bouw van een boeddhistisch klooster in Nepal geloven velen dat de boeddhistische erfenis van Bangladesh verder kan worden verbonden met Nepal.

Bron BNN.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws, Theravada Tags: Bangladesh, geboorteplaats Boeddha, klooster, Lumbini, Nepal, tempel

Lees ook:

  1. Boeddha als lokkertje voor Spaans toerisme
  2. China krijgt via boeddhisme steeds meer invloed in Nepal
  3. ‘Lumbini, geboorteplaats van Boeddha, dreigt te verworden tot Chinees pretpark’
  4. ‘Nepal verwaarloost historische boeddhistische plaatsen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    20 augustus 2020 om 14:11

    Bangladesh, waar eens het boeddhisme bloeide, gaat al sinds mensenheugenis gebukt onder cyclonen en overstromingen. Ook heeft het land sinds enkele jaren te maken met een vluchtelingenstroom uit buurland Myanmar.Net als Nederland ligt het land in een rivierdelta.

    Ik weet niet hoeveel zandzakken je kunt aanschaffen voor de zo’n US$6 miljoen bouwkosten van het klooster. In de Pali Canon is ongetwijfeld te vinden dat de Boeddha niet was gehecht aan eerbetoon in zijn naam.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 februari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 25 februari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 26 februari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 27 februari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 -dag 55 – baudet, wilders, engel
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • De kern van yoga – Hatha yoga (deel 2)
  • Boeken Psychologica – Het wel en wee van je mentale gezondheid
  • Jasper Schaaf – Bestaat er een ‘meer of mindere mate’ van toeval?

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens