Ondanks het feit dat hij in een overwegend boeddhistisch land leeft, en in tegenstelling tot de meerderheidsopinie onder gelovigen en de boeddhistische hiërarchie van zijn land, is de Thaise monnik Shine Waradhammo een verdediger geworden van de legalisering van abortus en de rechten van de LGBT-gemeenschap in Thailand.

Gekleed in het karakteristieke monniksoranje gewaad, leeft de 50-jarige monnik in een nederige cel in een tempel in het noorden van Bangkok. Maar 30 jaar geleden, toen hij tot monnik werd gewijd, was zijn visie op het leven totaal anders. “Ik had een negatief beeld,” zegt Shine in de lokale media waarin hij regelmatig over zijn zaken schrijft.

Door meer over deze onderwerpen te weten te komen, is hij van gedachten veranderd en plaatst hij een veelkleurige vlag van de LGBT-beweging op een klein Boeddhabeeldje. “Ik besefte beetje bij beetje dat de kwestie van LGBT en abortus verband houdt met genderdiscriminatie (…), met vooroordelen die door de maatschappij worden opgelegd.”

In een land waar velen denken dat abortus “zonde” is en LGBT-mensen zo zijn vanwege hun slechte karma dat ze in vorige levens hebben opgebouwd, is de progressieve mening van deze monnik bijna subversief, vooral onder de boeddhistische hiërarchie.

Shine staat erop dat de monniken vrij zijn om over deze zaken te spreken, hoewel hij erkent dat de overste van zijn tempel geen gebruik maakt van het internet en daarom heeft hij de artikelen waarin hij zijn mening uitspreekt over de patriarchale samenleving, waaruit hij gelooft dat deze voortkomt, niet gelezen. Zoals over vooroordelen tegen vrouwen en LHBT-mensen.

De monnik, die ook lesgeeft over het boeddhisme op een plaatselijke school, beweert dat schoolboeken stellen dat LGBT-mensen moeite hebben hun emoties onder controle te houden totdat de boekdelen een jaar geleden werden gecorrigeerd.

Ook in boeddhistische geschriften zijn er verhalen die voor of tegen de LGBT-gemeenschap kunnen worden gebruikt. Een negatief voorbeeld in de boeddhistische traditie is die van een discipel en neef van de Boeddha, genaamd Ananda, die naar verluidt overspel heeft gepleegd in een vorig leven en verschillende bestaansredenen in de hel heeft doorgebracht alvorens te worden herboren als “pandaka” (een woord uit de Pali-taal dat homoseksueel of transseksueel betekent) om te boeten voor hun slechte karma.

LGBTI’s is door de boeddhistische autoriteiten verboden om zich als monnik te wijden en hoewel ze getolereerd worden, worden ze regelmatig gediscrimineerd in scholen en bij het zoeken naar werk. Shine benadrukt dat: ‘Als monnik ben ik van mening dat de boeddhistische leer moet worden geïnterpreteerd in overeenstemming met de sociale realiteit. Als ze niet op deze manier wordt geïnterpreteerd is ze nutteloos. Tussen mensen en religie moeten de mensen op de eerste plaats komen. We moeten proberen de mensen uit hun lijden te verlossen. Als we deze leringen willen beschermen, moeten we een manier vinden om ze te interpreteren volgens het leven en de gewoonten van het volk’, stelt Shine.

Bron Gay Nation https://gaynation.co/rebel-buddhist-monk-advocates-for-lgbt-rights/

 

Categorieën: Nieuws, Mensenrechten, Boeddhisme, Theravada, Geluk
Tags: , , , , , , ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk