• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Rebelse Thaise boeddhistische monnik pleit voor LGBT-rechten

Rebelse Thaise boeddhistische monnik pleit voor LGBT-rechten

25 juni 2020 door gastauteur

Ondanks het feit dat hij in een overwegend boeddhistisch land leeft, en in tegenstelling tot de meerderheidsopinie onder gelovigen en de boeddhistische hiërarchie van zijn land, is de Thaise monnik Shine Waradhammo een verdediger geworden van de legalisering van abortus en de rechten van de LGBT-gemeenschap in Thailand.

Gekleed in het karakteristieke monniksoranje gewaad, leeft de 50-jarige monnik in een nederige cel in een tempel in het noorden van Bangkok. Maar 30 jaar geleden, toen hij tot monnik werd gewijd, was zijn visie op het leven totaal anders. “Ik had een negatief beeld,” zegt Shine in de lokale media waarin hij regelmatig over zijn zaken schrijft.

Door meer over deze onderwerpen te weten te komen, is hij van gedachten veranderd en plaatst hij een veelkleurige vlag van de LGBT-beweging op een klein Boeddhabeeldje. “Ik besefte beetje bij beetje dat de kwestie van LGBT en abortus verband houdt met genderdiscriminatie (…), met vooroordelen die door de maatschappij worden opgelegd.”

In een land waar velen denken dat abortus “zonde” is en LGBT-mensen zo zijn vanwege hun slechte karma dat ze in vorige levens hebben opgebouwd, is de progressieve mening van deze monnik bijna subversief, vooral onder de boeddhistische hiërarchie.

Shine staat erop dat de monniken vrij zijn om over deze zaken te spreken, hoewel hij erkent dat de overste van zijn tempel geen gebruik maakt van het internet en daarom heeft hij de artikelen waarin hij zijn mening uitspreekt over de patriarchale samenleving, waaruit hij gelooft dat deze voortkomt, niet gelezen. Zoals over vooroordelen tegen vrouwen en LHBT-mensen.

De monnik, die ook lesgeeft over het boeddhisme op een plaatselijke school, beweert dat schoolboeken stellen dat LGBT-mensen moeite hebben hun emoties onder controle te houden totdat de boekdelen een jaar geleden werden gecorrigeerd.

Ook in boeddhistische geschriften zijn er verhalen die voor of tegen de LGBT-gemeenschap kunnen worden gebruikt. Een negatief voorbeeld in de boeddhistische traditie is die van een discipel en neef van de Boeddha, genaamd Ananda, die naar verluidt overspel heeft gepleegd in een vorig leven en verschillende bestaansredenen in de hel heeft doorgebracht alvorens te worden herboren als “pandaka” (een woord uit de Pali-taal dat homoseksueel of transseksueel betekent) om te boeten voor hun slechte karma.

LGBTI’s is door de boeddhistische autoriteiten verboden om zich als monnik te wijden en hoewel ze getolereerd worden, worden ze regelmatig gediscrimineerd in scholen en bij het zoeken naar werk. Shine benadrukt dat: ‘Als monnik ben ik van mening dat de boeddhistische leer moet worden geïnterpreteerd in overeenstemming met de sociale realiteit. Als ze niet op deze manier wordt geïnterpreteerd is ze nutteloos. Tussen mensen en religie moeten de mensen op de eerste plaats komen. We moeten proberen de mensen uit hun lijden te verlossen. Als we deze leringen willen beschermen, moeten we een manier vinden om ze te interpreteren volgens het leven en de gewoonten van het volk’, stelt Shine.

Bron Gay Nation https://gaynation.co/rebel-buddhist-monk-advocates-for-lgbt-rights/

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Theravada Tags: abortus, Ananda, LGBT, monnikwijding verboden, overspel, rechten, Thailand, vooroordelen vrouwen

Lees ook:

  1. Geloof en intieme zaken
  2. Gestaalde Thaise abt schuwt geweld niet
  3. ‘Thaise monniken mogen niet deelnemen aan demonstraties’
  4. Thailand – boeddhistische activist Sulak Sivaraksa schaart zich achter demonstranten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens