• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Thailand – boeddhistische activist Sulak Sivaraksa schaart zich achter demonstranten

Thailand – boeddhistische activist Sulak Sivaraksa schaart zich achter demonstranten

27 november 2020 door de redactie

De Thaise prominente geëngageerde boeddhistische en sociale activist Sulak Sivaraksa (87)  heeft  zich  woensdagavond tijdens een pro-democratische demonstratie in het centrum van Bangkok solidair verklaard met de demonstranten die de Thaise premier, de voormalige militaire generaal Prayut Chan-o-cha, opriepen om afstand te doen van de macht. Er wordt al maanden gedemonstreerd in Thailand tegen de premier en de status van het koningschap.

Sulak’s solidariteit met de demonstranten komt op een moment dat de militair ingestelde Thaise regering controversiële wetgeving die kritiek op de koninklijke familie verbiedt, nieuw leven in te blazen, in een poging om de maandenlange antiregerings protesten in te dammen.

In een korte toespraak tot de verzamelde massa’s demonstranten bekritiseerde Sulak, oprichter van het International Network of Engaged Buddhists (INEB), Prayuth voor het negeren van de wensen van wijlen koning Rama IX van Thailand, Bhumibol Adulyadej en regerend koning Rama X, Vajiralongkorn, die beiden publiekelijk verklaarden dat de strenge lèse-majesté wetgeving van Thailand, bekend als artikel 112 van het wetboek van strafrecht, niet mag worden misbruikt om mensen te vervolgen die de monarchie bekritiseren. Sulak is zelf minstens vier keer aangeklaagd op grond van de Thaise lèse-majesté wetten, maar is nooit veroordeeld.

Te midden van het groeiende publieke verzet tegen de regering zijn er aanklachten ingediend tegen een aantal sociale activisten op grond van artikel 112, dat voorziet in gevangenisstraffen tot 15 jaar voor elke overtreding. Het is de eerste keer in meer dan twee jaar dat dergelijke aanklachten worden ingediend.

Sulak die in gevestigde en koningsgezinde kringen algemeen wordt gerespecteerd, verklaarde dat de regering van Prayut, door haar toevlucht te nemen tot artikel 112 om publieke onenigheid de kop in te drukken, zelf schade toebrengt aan de instelling van de monarchie en daarom de macht zou moeten worden ontnomen. Prayut was opperbevelhebber van het Thaise leger van 2010-14 en leidde de militaire junta die van mei 2014 tot juli 2019 aan de macht was in Thailand.

De door studenten geleide protesten zijn sindsdien geëscaleerd tegenover de hardnekkigheid van de regering, van drie kernvereisten-  om het parlement te ontbinden, een einde te maken aan de intimidatie van het volk en een nieuwe grondwet op te stellen, om ongekende oproepen tot hervorming van de monarchie van het land op te nemen, artikel 112 te wijzigen, en om een scheiding aan te brengen tussen het publiek- en de persoonlijke rijkdom van de monarch, om zo de transparantie en de verantwoordingsplicht binnen de instelling te garanderen.

De demonstranten hebben ook opgeroepen tot onafhankelijk onderzoek in verdachte buitengerechtelijke executies en gedwongen verdwijningen van personen die als kritisch voor de monarchie worden beschouwd.

Sulak was in 1989 mede-oprichter van INEB, met als doel het verbinden van sociaal geëngageerde boeddhisten over de hele wereld, het bevorderen van begrip, samenwerking en netwerken tussen interboeddhistische en interreligieuze groepen, en het aanpakken van wereldwijde kwesties, zoals mensenrechten, het oplossen van conflicten en milieuoverwegingen. Tot de leden van de INEB behoren monniken, nonnen, activisten, maatschappelijk werkers en academici uit meer dan 25 landen in Azië, Australië, Europa en Noord-Amerika, die samenwerken onder de paraplu van de kalyana-mitrata.

Thailand is een overwegend Theravada boeddhistisch land, met 94,5 procent van de bevolking van 69 miljoen mensen die zich identificeren als boeddhisten, volgens de volkstelling van de regering voor 2015. Het Zuidoost-Aziatische koninkrijk heeft zo’n 40.000 boeddhistische tempels en bijna 300.000 monniken.

Bron BNN.

Lees ook de open brief aan de Thaise regering van Hans van Willenswaard, auteur van de BD-serie De zwarte tulp OpenLetter-on-Reconciliation-in-Thailand.pdf

Hans woont met zijn vrouw in Thailand waar zij samen een sociale onderneming begonnen: een uitgeverij met eigen boekwinkel; projecten op het gebied van biologische landbouw en, onder andere, een jaarlijkse ‘Right Livelihood summer school’

Na meer dan 15 jaar hebben Hans en Wallapa het management overgedragen aan jonge ondernemers en zijn opnieuw ‘voor zichzelf’ begonnen. Vanuit zijn medewerking aan INEB in Azië zoekt Hans naar nieuwe ingangen voor een eigentijds westers boeddhisme.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: demonstraties, Hans van Willenswaard, INEB, koning, macht, premier, Sulak Sivaraksa, Thailand

Lees ook:

  1. Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn
  2. ‘Thaise monniken mogen niet deelnemen aan demonstraties’
  3. Demonstranten – ‘Thailand is van ons, niet van de koning’
  4. Overheid Thailand wil Hoge Sangha Raad macht ontnemen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ksaf – De drie biggetjes van het ego
    • VrijdagZindag – Speel goed
    • China opent onderzoekscentrum in bezet Tibet om ‘nationaal bewustzijn’ onder Tibetanen te bevorderen
    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens