• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Thailand – boeddhistische activist Sulak Sivaraksa schaart zich achter demonstranten

Thailand – boeddhistische activist Sulak Sivaraksa schaart zich achter demonstranten

27 november 2020 door de redactie

De Thaise prominente geëngageerde boeddhistische en sociale activist Sulak Sivaraksa (87)  heeft  zich  woensdagavond tijdens een pro-democratische demonstratie in het centrum van Bangkok solidair verklaard met de demonstranten die de Thaise premier, de voormalige militaire generaal Prayut Chan-o-cha, opriepen om afstand te doen van de macht. Er wordt al maanden gedemonstreerd in Thailand tegen de premier en de status van het koningschap.

Sulak’s solidariteit met de demonstranten komt op een moment dat de militair ingestelde Thaise regering controversiële wetgeving die kritiek op de koninklijke familie verbiedt, nieuw leven in te blazen, in een poging om de maandenlange antiregerings protesten in te dammen.

In een korte toespraak tot de verzamelde massa’s demonstranten bekritiseerde Sulak, oprichter van het International Network of Engaged Buddhists (INEB), Prayuth voor het negeren van de wensen van wijlen koning Rama IX van Thailand, Bhumibol Adulyadej en regerend koning Rama X, Vajiralongkorn, die beiden publiekelijk verklaarden dat de strenge lèse-majesté wetgeving van Thailand, bekend als artikel 112 van het wetboek van strafrecht, niet mag worden misbruikt om mensen te vervolgen die de monarchie bekritiseren. Sulak is zelf minstens vier keer aangeklaagd op grond van de Thaise lèse-majesté wetten, maar is nooit veroordeeld.

Te midden van het groeiende publieke verzet tegen de regering zijn er aanklachten ingediend tegen een aantal sociale activisten op grond van artikel 112, dat voorziet in gevangenisstraffen tot 15 jaar voor elke overtreding. Het is de eerste keer in meer dan twee jaar dat dergelijke aanklachten worden ingediend.

Sulak die in gevestigde en koningsgezinde kringen algemeen wordt gerespecteerd, verklaarde dat de regering van Prayut, door haar toevlucht te nemen tot artikel 112 om publieke onenigheid de kop in te drukken, zelf schade toebrengt aan de instelling van de monarchie en daarom de macht zou moeten worden ontnomen. Prayut was opperbevelhebber van het Thaise leger van 2010-14 en leidde de militaire junta die van mei 2014 tot juli 2019 aan de macht was in Thailand.

De door studenten geleide protesten zijn sindsdien geëscaleerd tegenover de hardnekkigheid van de regering, van drie kernvereisten-  om het parlement te ontbinden, een einde te maken aan de intimidatie van het volk en een nieuwe grondwet op te stellen, om ongekende oproepen tot hervorming van de monarchie van het land op te nemen, artikel 112 te wijzigen, en om een scheiding aan te brengen tussen het publiek- en de persoonlijke rijkdom van de monarch, om zo de transparantie en de verantwoordingsplicht binnen de instelling te garanderen.

De demonstranten hebben ook opgeroepen tot onafhankelijk onderzoek in verdachte buitengerechtelijke executies en gedwongen verdwijningen van personen die als kritisch voor de monarchie worden beschouwd.

Sulak was in 1989 mede-oprichter van INEB, met als doel het verbinden van sociaal geëngageerde boeddhisten over de hele wereld, het bevorderen van begrip, samenwerking en netwerken tussen interboeddhistische en interreligieuze groepen, en het aanpakken van wereldwijde kwesties, zoals mensenrechten, het oplossen van conflicten en milieuoverwegingen. Tot de leden van de INEB behoren monniken, nonnen, activisten, maatschappelijk werkers en academici uit meer dan 25 landen in Azië, Australië, Europa en Noord-Amerika, die samenwerken onder de paraplu van de kalyana-mitrata.

Thailand is een overwegend Theravada boeddhistisch land, met 94,5 procent van de bevolking van 69 miljoen mensen die zich identificeren als boeddhisten, volgens de volkstelling van de regering voor 2015. Het Zuidoost-Aziatische koninkrijk heeft zo’n 40.000 boeddhistische tempels en bijna 300.000 monniken.

Bron BNN.

Lees ook de open brief aan de Thaise regering van Hans van Willenswaard, auteur van de BD-serie De zwarte tulp OpenLetter-on-Reconciliation-in-Thailand.pdf

Hans woont met zijn vrouw in Thailand waar zij samen een sociale onderneming begonnen: een uitgeverij met eigen boekwinkel; projecten op het gebied van biologische landbouw en, onder andere, een jaarlijkse ‘Right Livelihood summer school’

Na meer dan 15 jaar hebben Hans en Wallapa het management overgedragen aan jonge ondernemers en zijn opnieuw ‘voor zichzelf’ begonnen. Vanuit zijn medewerking aan INEB in Azië zoekt Hans naar nieuwe ingangen voor een eigentijds westers boeddhisme.

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: demonstraties, Hans van Willenswaard, INEB, koning, macht, premier, Sulak Sivaraksa, Thailand

Lees ook:

  1. Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn
  2. ‘Thaise monniken mogen niet deelnemen aan demonstraties’
  3. Demonstranten – ‘Thailand is van ons, niet van de koning’
  4. Overheid Thailand wil Hoge Sangha Raad macht ontnemen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
29 sep
Retraite voor ouders
29 sep 23
29 sep
Zenweekend/retraite
29 sep 23
30 sep
Weekend Sesshin Zengroep Oshida
30 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 443
    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 4
    • Boeken – het Tibetaanse dodenboek voor beginners
    • B’eter – Vegan buiten de deur en wraps met ovengroenten en hummus
    • Geen dood, geen vrees (82)  – Tranen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.