Mindfulness, en in het bijzonder mindful eten, houd in dat je bedachtzaam eet, met respect voor de bloemetjes en de bijtjes, de zon, de regen, en de talloze levende wezens die nodig waren om het voedsel dat op je bord ligt daar te krijgen.
Boeddhisme
Goff – limerick (18)
Limerick door Goff Smeets.
de Boeddhistische blik – The Geshema is born
Een groepje boeddhistische nonnen doorbreekt in 2016 voor het eerst in de geschiedenis van het Tibetaans boeddhisme het glazen plafond na het behalen van de hoogste monastieke graad in het Tibetaans boeddhisme, de Geshema. Eeuwenlang was dit onmogelijk.
BFFE samenkomst – aandacht als kracht
BFFE online. In combinatie met Internationale Vrouwendag op 8 maart is deze maand Irène Kaigetsu Bakker Sensei de hoofdgast. Zij wordt vergezeld door kinderarts Joke Potjewijd. Beiden doen mee aan de Upaya jaartraining ‘sociaal geëngageerd boeddhisme.’ Deelname is gratis.
Boeken – ‘Fijn, zo’n brein’
In zijn derde en nieuwste boek ‘Fijn, zo’n brein’ ontrafelt reisfilosoof en schrijver Arjan Mulder de westerse zoektocht naar zekerheid. Via zijn onderzoeksverleden, zijn vele reizen en zijn affiniteit met oude oosterse culturen, ontdekt Mulder hoe het Westen vast zit in de ‘Story of Separation’, het oerverhaal van de geïsoleerde mens.
Transcript lezing Dalai Lama nu te lezen
Hoewel de tekst ‘De Acht Verzen’ van Langri Tangpa over bodhicitta (altruïsme, of grote mededogen) gaat, besteedde de Dalai Lama meer dan de helft van de lezing – de eerste 11 pagina’s – aan een uitleg onder andere over hoe we kunnen komen tot inzicht over de werkelijke aard van de realiteit. Dit mede op basis van de Vier Edele Waarheden.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (45)
Maarten van den Driest: ‘Toch blijft het een raar geloof. Wat me opvalt naast de vele lijstjes is het enerzijds-anderzijds karakter van de geschreven Leer. Enerzijds voortdurend oefenen, anderzijds niet hechten.’
Cambodja – slaan van jonge monniken leidt tot beroering
In sommige vormen binnen het boeddhisme zijn corrigerende tikken – ook met een stok of lat, niet ongewoon. Kloosterregels staan oudere monniken soms toe de orde te handhaven door jongere monniken met stokken te slaan
Land in de werkelijkheid, stap in het heden
Hartzema verraadt een zekere romantische inborst door zijn verheerlijking van de kindertijd, de natuur en zijn anti-intellectualisme. Hij neigt ook tot een zekere psychologisering, zoals de veronderstelling dat achter al onze gedachten een soort onbewuste angst verborgen ligt. Bovendien gaat hij uitgebreid in op de fysiologische eigenschappen van de zintuigen, dat volledig berust op wetenschappelijk onderzoek en niet te rijmen valt met het mensbeeld van dzogchen.
Zuid-Korea – boeddhistische monniken protesteren tegen geweld in Birma
De protestmars duurde vijf uur en eindigde met de overhandiging van een verklaring aan de UNHCR waarin het leger van Birma werd bekritiseerd voor het plegen van geweld en de V.N. werd opgeroepen om met doeltreffende tegenmaatregelen te komen.
Boeddhisme en wetenschap
Er wordt de laatste tijd veel gesproken over depressie of neerslachtigheid. Dit is een groot probleem, veel mensen worden tegenwoordig neerslachtig doordat ze vaker thuis zitten en elkaar minder vaak ontmoeten. Je kunt echter niet zeggen dat thuis zitten automatisch neerslachtigheid veroorzaakt. Er zijn altijd veel mensen geweest, ook veel boeddhisten, die de eenzaamheid opzochten en daar juist erg vrolijk van werden.
Dick – niet wegkijken
Jullie weten dat mijn schoonmoeder overleden is. Ellen en ik waren kort na haar overlijden in haar huis. En er viel mij iets enorm sterk op. Nu Marleen dood was, waren alle dingen die zij om zich heen had verzameld tijdens haar leven ook dood. In zen-context zouden we zeggen: de tienduizend dingen.
Een leraar, nodig of niet?
‘Ja, maar die leraren verdienen alleen maar geld aan jullie en je hebt ze helemaal niet nodig. Zalig worden kun je helemaal op eigen kracht bereiken en daar is niemand voor nodig behalve jijzelf!’
De virtuele denkster 308
…
Goff – limerick (17)
Limerick door Goff Smeets.
Dingeman Boot – ‘veel te leren van onhebbelijke mensen’
Dit keer gaan zij langs de verschillende leermeesters van wie Dingeman Boot zelf onderricht heeft gehad. En dat zijn niet de minste leraren, onder wie Wolter Keers, Jean Klein, Shri Nisargadatta Maharaj, Mettavihari, U Pandita, Joseph Goldstein en Tsoknyi Rinpoche.
Donald Trump vereeuwigd als boeddha
De Chinese website Taobao verkoopt een drie meter hoog boeddhabeeld waarin Trump te herkennen is. Het beeld van de voormalige Amerikaanse president – in kleermakerszit – is al te koop voor slechts 614 dollar.
Koffiedrinkers – ‘Femke, we komen in vrede’
De Amsterdamse beeldend kunstenaar Sodis Vita, die elke zaterdag ook als Virtuele denkster gedichten en beeldmateriaal in het BD publiceert, is lid van de koffieclub.
Het jaar 2021 – dag 70 – buitenspelen
Ga maar buiten spelen, Joop.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Verzet tegen plannen schietbaan nabij boeddhistisch klooster Samye Ling in Schotland
Degenen die achter de plannen staan, onder andere twee agrarische bedrijven die de schietbaan op hun eigen grond willen vestigen, zeggen dat de aanleg van de schietbaan goed is voor de lokale economie, maar de boeddhistische gemeenschap in Eskdalemuir, Dumfries en Galloway, zegt dat het indruist tegen hun vredesbeginselen.
De koffiedrinkers op het Museumplein
De Amsterdamse beeldend kunstenaar Sodis Vita, die elke zaterdag ook als Virtuele denkster gedichten en beeldmateriaal in het BD publiceert, is lid van de koffieclub.
Robert Hartzema, wat is dzogchen?
Na 40 jaar lesgeven vertelt Robert Hartzema in simpele woorden over de dagelijkse praktijk van dzogchen, de meest radicale, creatieve en directe boeddhistische weg naar vrij-zijn.
Boeken – in de huid van de Boeddha
Westerlingen beschouwen het boeddhisme graag als een spirituele antistressreligie. Paul van der Velde gaat op zoek naar de bronnen van deze religie en laat een realistisch en niet altijd vredig beeld zien.
Herdenking Tibetaanse dag van de opstand – onderdrukking neemt toe
62 jaar na de opstand van 1959 is het tijd dat China stopt met het schenden van de mensenrechten in Tibet en de culturele identiteit en godsdienstvrijheid van de Tibetanen volledig respecteert. De hele wereld kijkt toe.