• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Kunst » Haikubundels van Gilles de Kestelo en de Hef

Haikubundels van Gilles de Kestelo en de Hef

8 december 2021 door de redactie

Dit jaar verschenen onder het pseudoniem Gilles de Kestelo twee Haikubundels van Gilles (Giel) Geldof (Vlissingen 1951). Naast haiku’s staan er ook tanka’s, senryu’s en kyoka in de bundels.

‘Ratatouille’ was de eerste bundel die dit voorjaar van de drukker kwam. En dit najaar publiceerde Gilles zijn tweede bundel ‘Het Nieuwe Werk’. Gilles werkt aan een derde bundel ‘Waterman’ die hij volgend jaar wil uitbrengen.

Gilles noemt zich een starter in dit genre dichtwerk. Hij vindt het ontzettend leuk om op deze wijze met taal bezig te zijn. Want hoewel mensen er tegenop zien noemt hij het niet elitair en ingewikkeld. In Japan is het een populair gezelschapsspel om gezamenlijk reeksen Haiku’s te maken.

In het Rotterdamse Hefpark deed Gilles afgelopen zomer workshops met een aantal belangstellenden, waarin veel creativiteit werd gedeeld. Aan de zuidkant van de Hef- een niet meer in gebruik zijnde beweegbare spoorbrug, een monument, ligt dit park. Vroeger stonden er huizen. Na de afbraak daarvan hebben professionals en bewoners er een klein parkje van gemaakt. Het is een ontmoetingsplek in de wijk met verschillende activiteiten.

Giel: ‘Ik werd geboren en geregistreerd in Vlissingen als Gilles Geldof; roepnaam Giel. Twee bundels met dichtwerk in het genre Haiku heb ik uitgebracht onder mijn pseudoniem Gilles de Kesteloo. Het is een ode aan mijn grootmoeder van wie ik de achternaam heb geleend. Zij was tot aan haar dood mijn belangrijkste steunpilaar binnen mijn familieleven. Haar onvoorwaardelijke liefde en actieve loyaliteit heeft ervoor gezorgd dat ik ben wie ik ben.

Als voortijdig schoolverlater heb ik vanaf mijn vijftiende zelf mijn kost verdiend. Ik was kok en banketbakker. Tijdens en na latere deeltijdstudies werkte ik in de Jeugdhulpverlening. In mijn werk heb ik veel geschreven: Hulpverleningsplannen, beleidsplannen en rapportages. Mijn lezerspubliek beperkte zich tot jongeren en hun families, psychologen, psychiaters, managers en kinderrechters voordat mijn schrijfwerk in papieren dossiers en op harde schijven verdween. Toen de protocollen belangrijker waren geworden dan het praktische hulpverlenen, ben ik er in 2014 mee gestopt.

Op mijn dertigste had ik mijn eerste ‘midlifecrisis’ en ik heb mijn leven toentertijd een andere wending gegeven. Met mijn tweede deed ik dat op mijn 63e opnieuw. Dat ik kon stoppen met betaald werken vond ik een zegen.

Halverwege de jaren tachtig was ik voor de liefde vanuit Zeeland naar Dordt verhuisd en daarna ging ik mét die liefde naar Rotterdam-Zuid; zijn geboortegrond en de plek waar wij ons werk deden. Na het ingaan van mijn pensioen werkte ik als vrijwilliger met eenzame ouderen, deed een gespreksgroep voor oudere mannen die, net als ik, de Griekse beginselen waren toegedaan en een enkele dame met een potteus bewustzijn. Ik bediende, assisteerde en kookte in ‘Het Lachende Varken’ in Kralingen en werkte met een groep kinderen in een BSO op Zuid.

Ik volgde een achttal colleges over het boeddhisme aan de Erasmus en sloot me aan bij de Rotterdamse sangha. Daarna vielen er een aantal dingen samen. De pandemie brak uit en dat gaf mij zeeën van ruimte en tijd. En zo viel, met terugwerkende kracht, mijn oog op de haiku’s van Jan Zeegers in het Boeddhistisch Dagblad en ging ik ook van andere schrijvers poëzie lezen waardoor er een luikje openging. Door zelf haiku’s te schrijven en uit te vinden wat ik er plezierig aan vond, hoe ik ‘mijn ei’ kon leggen, kwam ik op een eigen stijl uit die ik verder wilde ontwikkelen. Onze westerse manier van haiku’s schrijven verschilt van de Japanse oorsprong en ik ontdekte dat er in het genre meer ruimte is van vorm en inhoud dan ik wist.

Zoals je van je vakantiefoto’s online een album laat maken, besloot ik om dat met mijn haiku’s te doen. Met het opzij zetten van onzekerheid en gêne, maar wel verborgen achter een pseudoniem bracht ik begin dit jaar mijn bundel ‘Ratatouille’ uit en later de bundel  ‘Het Nieuwe Werk’. Via vrienden en kennissen is er een kleine lezerskring die reacties geven op mijn dichtwerk die me hebben verrast.

Regelmatig ben ik in het Hefpark te vinden omdat ik mee doe aan een ‘Covidbuitenzanggroep’ onder leiding van een professionele rockchick van het Noordereiland. In de afgelopen zomer heb ik daar een paar haikuworkshops in de buitenlucht gegeven. En dat leek al snel op de Japanse Renga waarin je als groep kettinggedichten maakt. Het bleek ook een plezierige bezigheid voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. De haiku’s die we maakten, werden op papieren bliksemschichten geschreven en in de struiken gehangen. Zon, wind, regen en voorbijgangers hebben zich erover ontfermd. Wat zou het leuk zijn om daar een vaste activiteit van te maken, de komende winter. Geen elitair gezelschap, maar gewoon plezier maken met taal. Er is leegstaande bebouwing naast het Hefpark waar deze winter binnen activiteiten worden gepland. Er is ook een filosofiewandelclubje actief. Ik heb de vrouw die het beheer voert er al over gesproken, ze vindt haiku’s ook leuk. Van de Haikukring Nederland ben ik al een poosje lid en ga binnenkort horen hoe je een haikukring opzet en in gang houdt.’

———————————————————————————————-

Zoek

mijn hoofd omwikkeld
met andermans gedachten
en wie ben ik dan

Voor het maken van contact met Gilles en het bestellen van de bundels gillesdekesteloo@gmail.com

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, haiku's, Kunst Tags: de Hef, Giel Geldof, haiku, Rotterdam

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (43) –
  2. Luc Barbé – haiku’s over vergankelijkheid, dood en afscheid
  3. Boeken – geheimen uit een boeddhistische keuken
  4. Tijd voor verontwaardiging

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens