Westers boeddhisme zal een nieuwe transformatie zijn. En liefst een herbronning, zoals de christelijke mystici een herbronning waren voor het middeleeuwse christendom en er sinds de jaren zestig een veel persoonlijkere, minder dogmatisch beleving van het christendom is ontstaan.
Boeddhisme
Belangeloze goedheid 2
Waarom vul ik mijn dagen niet met slakken van de weg plukken? Dat lijkt zinvoller en altruïstischer dan bijvoorbeeld columns schrijven.
De virtuele denkster 295
…
De problemen met seks binnen het boeddhisme
De mensen die voor een celibataire levensstijl kiezen lijden op een andere manier dan mensen die er voor kiezen om seks te hebben (‘wensen’ te hebben). Maar alle mensen, ook monniken, lijden als ze verlangen naar het hebben van seks.
Nederlandse boeddhistische monnik dood aangetroffen in meer in Sri Lanka
De handen en voeten van de man waren vastgebonden en er was een steen om de nek gebonden.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 41
Sonja Jodo Nijon: ‘Ik wend m’n blik af, voel gêne. Voel me een klein kind, de slechtste leerling uit de klas.’
Ina Fisher – zitzak, yoga en mindfulness
Ina Fisher: ‘Ik beken, ik kijk weleens rond, zo tijdens een retraite. Een gedachte heeft me in de greep; waar ben ik eigenlijk mee bezig? En dan zie ik mijn buren. De gebogen ruggen, de hangende hoofden. En dan vult mijn hart zich met compassie.’
Ad van Dun – Pelgrimage 6 – aankomst
Inzet, concentratie, wijsheid.
30NOW – interactieve spreek- en luistercirkel: De vier hartskwaliteiten
De dhammacirkel is ook een oefening in heilzaam spreken en luisteren, het is immers een spreek-en luistercirkel.
Boeken – De essentie van Dōgen
Eihei Dōgen werd in het jaar 1200 geboren in Kyoto, de toenmalige hoofdstad van Japan. Hij verloor beide ouders op jonge leeftijd en werd door zijn broer opgevoed. Op zijn 14e jaar werd hij monnik in een klooster van de toentertijd invloedrijke Tendai-school (Tiāntāi in het Chinees), maar na 10 jaar begon hij te twijfelen aan de leer van het Tendai-boeddhisme. Vooral het dogma dat alle wezens vanaf hun geboorte al bevrijd zijn kwam hem erg ongeloofwaardig voor. Waarom zou je nog moeten mediteren als je al bevrijd bent? Boekbespreking Erik Hoogcarspel.
Jan de Breet teruggetreden als bestuurslid VvB
Door zijn terugtreden heeft hij meer tijd en energie over voor het vertaalwerk dat hij samen met Yvon Mattaar voor de stichting verricht na het overlijden van zijn partner en mede-vertaler Rob Janssen.
De berg afdalen
In ons taalgebruik staan bergen voor wat we moeten bereiken. Soms letterlijk in het geval van een bergbeklimmer. Soms figuurlijk voor wie de top wil bereiken in de sport, in het zakenleven … In de christelijke mystiek is de berg vaak een metafoor voor de plaats waar de mens god ontmoet. Het gaat over de dimensie hoger-lager.
Solidair met de vragende underdog
Op het internet was ik er pas getuige van hoe de onschuld weer eens het onderspit dolf tegen het gelijk van degenen die het allemaal zeker menen te weten. In een Engelstalige discussiegroep over zenboeddhisme op Facebook vertelde iemand dat hij wat in de Pali Canon had zitten neuzen. Hij stelde de vraag welke rol er binnen zen eigenlijk is weggelegd voor het woord van de Boeddha.
Rechtbank – Boeddhabeeld met mummie monnik moet terug naar de eigenaren in China
Het beeld zou meer dan twee decennia geleden zijn gestolen en het land uit gesmokkeld. Het relikwie is in het bezit van de Nederlandse kunstverzamelaar Oscar van Overeem, die het medio 1996 heeft gekocht.
De virtuele denkster 294
…
Boeken – Boeddha’s, Burgers en Buitenlui
Henk van Kalken. Boeddhistische columns uit Roderwolde.
de Boeddhistische blik – Dharma Nectar en Reizen langs de stilte
Op 6 december zendt de Boeddhistische blik 2 documentaires uit. Dharma Nectar om ca 15.00 uur en Reizen langs de stilte om 15.30 uur op NPO2.
Gebedsceremonie Cambodjaanse monniken voor verdwenen Thaise activist
Sitanun Satsaksit, de zus van de Thaise pro-democratieactivist Wanchalearm Satsaksit (37), die volgens mensenrechtengroeperingen in Cambodja werd ontvoerd door onbekende gewapende mannen, heeft vandaag de autoriteiten opgeroepen om de zaak op te lossen. Boeddhistische monniken hielden een gebedsceremonie om de dag in de zes maanden durende verdwijning te markeren. Wanchalearm Satsaksit werd volgens Human Rights […]
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 40
Cees: ‘Nu werkend als vrijwilliger op een historische begraafplaats ben ik verantwoordelijk voor het smeedwerk. Een ijzer soort dat bekend staat zo sterk te zijn het eeuwig stand kan houden. Toch moet ik hard werken om het vergaan tegen te gaan, zo denk ik ook over mijn levenspad, hard werken om staande te blijven in deze wereld vol egotrippers, egoïsten, onverschilligheid.’
Thaise monnik zet zich in voor rechten LGBT ’ers
Volgens de monnik heeft de Boeddha nooit kritiek geuit op LGBTI’s, dus het is volgens hem een verkeerde interpretatie van de boeddhistische schrift die leidt tot vooringenomenheid en afwijzing van LGBTI’s.
De Dalai Lama, compassie en de wetenschap
In een academische samenwerking die begon in 1998 tussen Emory en de Dalai Lama onderzoekt het centrum de wetenschap van compassie en ondersteunt de praktische uitvoering ervan.
Ad van Dun – Pelgrimage 5 – middelen
Wind of vuur of oceaan
verdampen in het kosmisch raadsel
dat ons deze glijvlucht schenkt
Maakt mindfulness misbruik van het boeddhisme?
‘Mindfulness maakt misbruik van het boeddhisme’. Deze stelling werd mij voorgelegd op een studiedag over mindfulness.
Geweldloosheid is mensenwerk
Het boek Aalt van Vemde: Van gebroken geweer naar gewapend verzet werd op 20 maart 2020 gepresenteerd in Epe op de Gelderse Veluwe. Van Vemde (1911-1965) en zijn vrouw boden joodse medeburgers en verzetsstrijders een schuilplaats. Daarbij liepen zijzelf en hun drie kinderen grote risico’s. Tegen het einde van de oorlog sloot de Epenaar van Vemde, ondanks zijn pacifistische principes zich aan bij het gewapende verzet van de Binnenlandse Strijdkrachten.