• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Ehipassiko-oprichter Paul Van hooydonck – ‘ik heb geleerd van mijn fouten’

Ehipassiko-oprichter Paul Van hooydonck – ‘ik heb geleerd van mijn fouten’

28 januari 2022 door Joop Ha Hoek

Gisteren vroegen vier ex-leden (enkele bestuursleden) van het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen/Mechelen in een schriftelijk verzoek aan het bestuur van dat centrum om transparantie en duidelijkheid te verschaffen over het door de Boeddhistisch Unie België vastgestelde misbruik van de spirituele leider van Ehipassiko Paul Van hooydonck met (een) student(en) van het centrum. Een melding betreft volgens de BUB de gedragingen van Van hooydonck in 2016 met een studente, die zich daarover beklaagde bij de BUB maar volgens de unie zijn er meer gedragingen van gelijkaardige aard.

Eind van deze maand beslist de ledenvergadering van de Boeddhistische Unie België (BUB) of het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen en Mechelen, Vlaanderen, het lidmaatschap van de unie mag behouden. Aanleiding tot het beraad is een klacht van vier vrouwen, allen ex-leden van Ehipassiko, aan de BUB, dat grensoverschrijdend en door de BUB vastgesteld gedrag van de spirituele leraar van Ehipassiko Paul Van hooydonck niet bespreekbaar is binnen Ehipassiko, zodat er geen proces van heling kan ontstaan en verder misbruik in de toekomst kan worden voorkomen.

Het bestuur van Ehipassiko maakte begin deze maand bekend geen lid meer van de BUB te willen zijn, zich in de vergadering op 30 januari niet tegen de aanklacht te zullen verdedigen met het argument dat de BUB vooringenomen is en Ehipassiko al veroordeeld is.

Het Boeddhistisch Dagblad vroeg naar aanleiding van deze publicatie en de klacht van de vier klokkenluiders in het kader van het journalistieke hoor- en wederhoor het huidige bestuur van Ehipassiko om te reageren op hun klacht. Vanmorgen zond Paul Van hooydonck aan de BD-redactie -eenmalig- de volgende tekst.

Van hooydonck aan BD-redactie:

‘Je vroeg om een reactie van Ehipassiko die je zou kunnen publiceren als wederwoord op het laatste mailtje met aantijgingen van Heidi Rommens, onze vroegere coördinator en penningmeester, die nu haar eigen sangha oprichtte in Antwerpen.
Aangezien de aantijgingen hoofdzakelijk mijn persoon betreffen zou ikzelf willen reageren. Alleen deze ene keer. Voor eens en voor altijd.
Hierbij een tekstje uit mijn persoonlijke naam. Het is waar ik voor sta.

Vrienden van het Boeddhistisch Dagblad,

Dit heb ik te zeggen.
Eenvoudig en helder.

Aan hen die pijn leden omwille van mijn handelen: mijn welgemeende excuses.
Ik heb geleerd van mijn fouten.

Aan hen die vanuit oprechtheid hun stem laten horen:
Ik heb jullie gehoord.

Aan hen die vanuit rancune of haat opblazen om te beschadigen, bekladden, manipuleren of misbruik maken van het huidige maatschappelijke klaag-klimaat om oude rekeningen te vereffenen of hun grote dogmatische gelijk te halen:
Ik ga niet mee in jullie verhaal.

Mogen we allen de tijdloze stille essentie van ons wezen herkennen, cultiveren en permanent zijn.
Dat is mijn diepste wens en drijfveer in mijn leven.’

Paul Van hooydonck
(oprichter en oud-voorzitter van Ehipassiko Antwerpen-Mechelen)

Einde reactie Van hooydonck.

Tot gisteren werden vanwege de privacy van de vrouwen hun namen niet bekend gemaakt in het Boeddhistisch Dagblad, maar de vrouwen kozen er gisteren voor met een door hen ondertekende verklaring uit de anonimiteit te treden.

De verklaring: ‘ Gedurende vele jaren waren we intens verbonden aan het Ehipassiko Boeddhistisch Centrum Antwerpen-Mechelen. Er zijn verschillende redenen waarom we deze verbinding verbroken hebben en die we nu bekend willen maken. Dit doen we in het belang van transparantie en om de gelegenheid te bieden tot heling van iedereen die beschadigd is door wat hieronder volgt.

De Ethische Commissie van de Boeddhistische Unie van België stelde in 2016 vast dat door (de leraar van Ehipassiko) Paul Van hooydonck grensoverschrijdend gedrag gepleegd werd binnen de sangha. Paul (Van hooydonck) was toen spiritueel leider van Ehipassiko en in deze context werd het grensoverschrijdend gedrag benoemd als seksueel misbruik.

Lange tijd hebben wij getracht te achterhalen wat er precies gebeurd was, alsook om het gedrag bespreekbaar te maken binnen Ehipassiko, om misbruik in de toekomst te voorkomen.

We werden echter zelf slachtoffer van machtsmisbruik. In het Ethisch en Deontologisch Charter van de Boeddhistische Unie van België (de BUB) herkennen we dat wij slachtoffers werden van psychologisch, institutioneel en spiritueel misbruik.

Als Paul (Van hooydonck) om openheid gevraagd werd of aangesproken werd over het gedrag, kwam er ontkenning, negeren, boos worden, victim blaming, vernedering en blameren van de klokkenluiders, en 1 keer zelfs fysiek geweld.

We ervaarden dat het veelgebruikte woord ‘stilte’ staat voor ‘zwijgcultuur’. Uit zelfzorg, vanwege de zwijgcultuur en uit ethische overwegingen verlieten we de sangha in 2020. We zijn echter overlevers, we komen van ons kussen af en trekken nu aan de bel.

We vragen dat het misbruik herkend, en openlijk erkend wordt door de huidige en vroegere spirituele leiders van Ehipassiko.

Wij vragen eveneens aandacht en steun voor iedereen die op een negatieve wijze te maken heeft gehad met misbruik van macht en positie van deze leiders.

Uit de reactie van het bestuur van Ehipassiko bij monde van Bert Caekelbergh blijkt weeral het plegergedrag en gebrek aan transparantie waar wij zo vaak zijn tegenaan gelopen en dat een patroon is geworden binnen de organisatie: boos worden, ontkenning, weglopen, dreigen, victim blaming, anderen beschuldigen (de BUB), in de slachtofferrol kruipen (‘Barbertje moet hangen’) – geen zelfbevraging, noch verantwoording willen afleggen en geen woord over of voor mogelijke slachtoffers. Dit herkennen we ook in de plotse mededeling van het bestuur van Ehipassiko dat het zich terugtrekt uit de BUB terwijl de mogelijkheid bestaat om zich te verdedigen en gehoord te worden op de algemene vergadering, en er een stemming moet plaatsvinden.
Kortom, een bestuur dat de eigen machtspositie steeds opnieuw wil vrijwaren.’

Gemma Panhuysen  (sanghalid sedert 2007, lid alg. verg. Ehipassiko sedert 2009, bestuurslid 2012-2020)
Leen Derks   (sanghalid sedert 2007, lid alg. verg. Ehipassiko 2010-2020)
Lidia Schinkel   (sanghalid en yogadocente sedert 2010, lid alg. verg. Ehipassiko 2015-2020)
Heidi Rommens   (sanghalid en bestuurslid 2012-2020, coördinator Ehipassiko 2018-2020).

De vier vrouwen laten bij monde van Heidi Rommens weten niet te zullen reageren op de tekst van Van hooydonck.

Het BD-artikel waarin het door de BUB vastgestelde misbruik in het centrum Ehipassiko wordt beschreven is hier te lezen

https://boeddhistischdagblad.nl/nieuws/177875-bub-dreigt-met-uitsluiting-ehipassiko-na-klachten-over-transparantie-ne-melding-over-misbruik-door-leraar-paul-van-hooydonck/

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Misbruik, Nieuws Tags: Ehipassiko, Heidi Rommens, Klagers, misbruik, Paul Van hooydonck, reactie

Lees ook:

  1. Vier klokkenluiders maken zich bekend – ‘erken openlijk het misbruik binnen Ehipassiko’
  2. BUB dreigt met uitsluiting Ehipassiko na gebrek aan transparantie misbruik door leraar
  3. BUB, VAGGA en daderproblematiek – hoe misbruik te voorkomen in onder meer sangha’s
  4. BUB dreigt met uitsluiting Ehipassiko na klachten over transparantie na melding misbruik door leraar Paul Van hooydonck

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
11 feb
Introduction session - Retreat Faith in Times of Change
11 feb 23
12 feb
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
12 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddhisme en hulpverlening
    • Een stomme film over een stom doek; cursus beeldspraak voor non-dualisten
    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens