• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » BUB, VAGGA en daderproblematiek – hoe misbruik te voorkomen in onder meer sangha’s

BUB, VAGGA en daderproblematiek – hoe misbruik te voorkomen in onder meer sangha’s

21 januari 2022 door de redactie

Deze week werd bekend dat de Boeddhistische Unie België (BUB) op 30 januari een buitengewone algemene ledenvergadering heeft uitgeschreven, waarin wordt voorgesteld om de boeddhistische vereniging Ehipassiko in Antwerpen het lidmaatschap te ontnemen wegens ‘het gebrek aan transparantie’ over het volgens klagers grensoverschrijdend gedrag van de inmiddels oud-voorzitter en leraar Paul Van Hooydonck. Vier ex-leden van het centrum beklaagden zich begin dit jaar daarover bij de BUB.

Ehipassiko heeft inmiddels het lidmaatschap van de BUB opgezegd vanwege de ‘vooringenomenheid van het bestuur van de BUB’ over de eventuele schuldvraag van het boeddhistisch centrum. Het vonnis is al geveld, zegt het bestuur.

Lijden

In mei 2016 maakte een vrouw melding bij de BUB van haar lijden als gevolg van een intieme relatie die zij als studente was aangegaan met Paul Van hooydonck, die toen spiritueel begeleider was bij de boeddhistische gemeenschap Ehipassiko, een lid van de BUB. Bijna gelijktijdig kwamen van binnen en buiten die gemeenschap volgens de BUB nog verschillende meldingen van gelijkaardig gedrag.

Meteen is de Ethische en Deontologische Commissie van de BUB een proces opgestart met Paul Van hooydonck en met de Raad van Bestuur van Ehipassiko, die zich toen alle drie ertoe verbonden hierover samen te werken. Uit de eerste gesprekken bleek dat Van hooydonck en de Raad van Bestuur van Ehipassiko, zich niet bewust waren van het feit dat een beoefenaarster, die intiem benaderd wordt door een leraar, zich op dat ogenblik in een afhankelijke en een niet-gelijkwaardige positie bevindt.

Na onderzoek, consultatie en evaluatie door de Ethische en Deontologische Commissie van de BUB werden de verschillende intieme relaties van Paul en zijn gedrag binnen de sangha bestempeld als grensoverschrijdend gedrag dat binnen een spirituele context beschouwd kan worden als misbruik, en dit onafgezien of zijn intenties al dan niet oprecht waren. Aanvankelijk heeft Paul Van hooydonck zich zowel mondeling als schriftelijk akkoord verklaard dit gedrag te stoppen, stelt de BUB deze week in een verklaring aan het BD.

De Boeddhistische Unie van België heeft een lid van de Ethische en Deontologische Commissie van de BUB afgevaardigd om contact te onderhouden met de vrouw die de eerste melding heeft gedaan van het grensoverschrijdend gedrag. Het was de intentie van de BUB om haar op deze manier op de hoogte te houden over onze opvolging van deze zaak, en om haar de nodige morele steun te bieden. De unie heeft de vrouw aangeraden om in therapie te gaan bij een psycholoog.

Grensoverschrijdend gedrag en misbruik wijzen volgens de BUB meestal op een structureel probleem binnen de gemeenschap (onwetendheid, ontkenning, onduidelijke interne communicatie, geruchten, relativeren van de feiten, geheimhouding, enz.). Het bleek dat deze elementen ook binnen raad van bestuur van Ehipassiko werkpunten waren, stelt de unie. Van hooydonck volgens de BUB  aan dat hij dan inzag dat in een intieme relatie tussen een leraar/begeleider en een sanghalid, de niet-gelijkwaardigheid een kritisch punt is.

De BUB in haar verklaring deze week aan het BD: ‘Paul heeft een persoonlijk traject gevolgd om beter inzicht te krijgen in deze problematiek bij de gespecialiseerde cel van de dadersproblematiek bij VAGGA, zoals voorgesteld door de BUB.’

Wie en wat is VAGGA?

De VAGGA (Vereniging Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg Antwerpen) is een Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg (CGG) dat erkend en gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid.

VAGGA biedt gespecialiseerde, ambulante behandeling aan kinderen, volwassenen en ouderen met ernstige psychische problemen of stoornissen en aan hun omgeving. ‘Ambulant’ betekent dat men enkel, na afspraak, op consultatie kan komen, maar niet bij het centrum kan verblijven. VAGGA heeft ook een gespecialiseerde werking voor verslavingszorg en verslavingspreventie, en voor personen die door justitie verwezen werden voor behandeling (forensische zorg).

VAGGA is een tweedelijnsvoorziening, wat betekent dat mensen én hun omgeving behandeld worden en wanneer hulp uit de omgeving en eerstelijnszorg (huisarts, diensten maatschappelijk werk,…) onvoldoende blijkt. Het centrum werkt bij  voorkeur op verwijzing, wat betekent dat mensen op aanraden van een andere hulpverlener (zoals de huisarts, CAW medewerker,…) contact met VAGGA opnemen.

Forensisch team

De forensische teams binnen VAGGA richten zich tot jongeren en volwassenen met psychische problemen of stoornissen én een probleem met (interpersoonlijk) grensoverschrijdend gedrag. Dat kan gebeuren na het opleggen van een gerechtelijke maatregel. Maar gezien de expertise over de ruime problematiek betreffende (interpersoonlijk) grensoverschrijdend gedrag (o.a. (partner)geweld, agressie, seksueel grensoverschrijdend gedrag), kunnen personen ook vrijwillig bij het centrum terecht. Zoals jongeren en volwassenen met een vrijwillige hulpvraag over porno – of agressiebeheersing, partnergeweld, intra familiaal geweld, seksueel grensoverschrijdend gedrag/probleem,…

VAGGA heeft voor alle doelgroepen een multidisciplinair team dat bestaat uit psychiaters, psychologen, maatschappelijk werkers en andere disciplines. De meeste van de hulpverleners hebben een bijkomende psychotherapeutische opleiding gevolgd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Pakhuis van Verlangen, Zorg Tags: daderproblematiek, Ehipassiko, leraar, macht, misbruik, Paul Van hooydonck, studenten, transparantie, VAGGA

Lees ook:

  1. BUB dreigt met uitsluiting Ehipassiko na klachten over transparantie na melding misbruik door leraar Paul Van hooydonck
  2. BUB dreigt met uitsluiting Ehipassiko na gebrek aan transparantie misbruik door leraar
  3. Wangedrag binnen boeddhisme – een oproep tot onpartijdig mededogen
  4. Edel Maex- Wat is misbruik?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Beelden Hindoetempels vernield in Bangladesh
    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)
    • Boeken – monddood

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens