Erica Terpstra, naar eigen zeggen ‘eeuwig student boeddhisme’, heeft sterke affiniteit met het thema van deze tentoonstelling. Ze heeft de Dalai Lama persoonlijk ontmoet.
Mahayana
Shambhala creëert buffer om toekomstige klappen op te vangen
Er wordt bezuinigd op de begroting en vastgoed dat niet langer tot het kernbedrijf behoort wordt gehypothekeerd en moet mogelijk worden verkocht.
Paul van der Velde – Uiterlijke verschijningsvormen zijn heel belangrijk in Azië
We zijn gewend om bij Azië te denken aan yoga, meditatie, mindfulness en andere processen die gericht zijn op het innerlijk. Maar daarmee doen we de vele uiterlijke kenmerken van de Aziatische beschavingen tekort.
Kantoor Shambhala Europa in Berlijn wegens financieel wanbeheer gesloten
De Europese Shambhalaraad heeft wegens financieel wanbeheer het kantoor van Shambhala Europa in Berlijn moeten sluiten, alle reiskosten bevroren en een herziening van alle inkomsten en uitgaven aangekondigd, inclusief personeelskosten.
Hoe lang voordat je boeddha wordt?
Als je wedergeboorte en karma tot de hocus pocus rekent van voorbije tijden en culturen, besef je dan wel dat hiermee de bodem ontvalt aan wat de Dharma tot de Dharma maakt en boeddhisme tot boeddhisme?
China jaagt jonge boeddhistische novicen kloosters uit
Chinese autoriteiten hebben lang geprobeerd om de grootte en de invloed van Tibetaanse boeddhistische kloosters, traditioneel een bron van de Tibetaanse culturele en nationale identiteit, te beperken.
Sangye Nawang over seksueel misbruik en wangedrag Sogyal rinpoche
Sangye Nawang is een voormalig Rigpa student en een van de acht brievenschrijvers. Hij werkte als ‘directeur techniek’ voor Rigpa International. In dit interview vertelt hij over zijn persoonlijke ervaringen met Sogyal rinpoche.
Shambhala International – ‘Sakyong Mipham rinpoche legt functies neer’
‘De Sakyong ondersteunt een onderzoek van een derde partij volledig en wil de tijd en ruimte bieden om het goed te laten verlopen. Hij zal deze tijd gebruiken om een periode van zelfreflectie in te gaan.’
Petitie change.org – ‘Sakyong moet terugtreden’
‘Er moet worden voorzien in de mogelijkheid dat de leden van de gemeenschap zelf kunnen bepalen wie deze functies overneemt, totdat een grondige interne en externe evaluatie mogelijk is en totdat de gemeenschap collectief kan beslissen hoe verder te gaan,’ staat in de petitie.
Onderzoeker Andrea Winn – ‘Sakyong had geen relaties maar maakte zich schuldig aan seksuele geweldpleging’
Advies is om een deel van het vermogen van Sakyong te ontnemen en daarvan rehabilitatieprojecten te financieren. Ook zou de Sakyong geruim tijd -tot hij zelf is behandeld- geen contact mogen hebben met zijn studenten en de Shambhalaorganisatie. Een ander advies is bij politie en/of Justitie een aanklacht tegen hem in te dienen.
Sven Vanderbiest – Wie mag er mee op het Grote Voertuig
Na het optreden van de historische Boeddha brak het tijdperk van de nikaya’s aan. Het tijdperk van de verschillende boeddhistische scholen met de illustere namen Sarvastivada, Mahsamghika, Theravada, Sthaviravada, Dharmaguptakas, Pudgalavadas, om de belangrijkste te noemen. Gaandeweg bestempeld als Hinayana-scholen waartegen de nieuwe stroming van het Mahayana zich zou afzetten.
Vrouwen en boeddhisme
Als een vrouw zich aangetrokken voelde tot het beoefenen van het boeddhisme, kon ze rekenen op flinke weerstand. Niet alleen moest ze dan opboksen tegen de wil en de normen van haar vader of oudste broer, soms bekrachtigd door flinke afranselingen of opsluiting, maar ook binnen de kloostermuren werd het haar niet gemakkelijk gemaakt. Haar werd bijvoorbeeld voorgehouden dat ze eerst als man herboren moest worden om de ware bevrijding te bereiken, zoals in de verschillende Mahayana teksten wordt vermeld.
Michael Hoek – Het mahayana-boeddhisme en het eten van vlees
‘Alle levende wezens zijn mijn kinderen’ (Shakyamuni Boeddha)
Derde editie Boeddha Festival Rotterdam op 28 januari
Het boeddhisme kent vele stromingen en groeperingen, die zich op het Boeddha Festival presenteren. Gedurende de hele dag zijn er lezingen en workshops van sprekers en leraren in het boeddhisme.
Enkele opmerkingen over het mahāyāna
Het karakter van een soort strenge zuiverheid en ontstegen-zijn aan de wereld, dat het vroege boeddhisme eigen was, wordt door het mahāyāna welbewust afgelegd.
Geschiedenis en ontstaan van de Pali-Canon.
De Boeddha sprak tot allerlei mensen: koningen en prinsen, brahmanen, boeren, huisvrouwen, bedelaars…. Wat hij onderwees werd toen ‘Buddhavacana’, het woord van de Ontwaakte genoemd. Nadat er een orde voor monniken en nonnen was gevormd, legde de Boeddha, naar gelang er behoefte aan was, beetje bij beetje de gedragsregels voor kloosterlingen vast in de Vinaya. Het geheel van de toespraken van de Boeddha werd de Dhamma genoemd.
Christian Thomas Kohl – Het einde van het boeddhisme in Azië?
De Chinese overheid was niet in staat om het Tibetaans boeddhisme van buitenaf te vernietigen. Maar de kans om het van binnenuit te vernietigen is groter. Om dit te doen hoef je het boeddhisme als een religie van bevrijding alleen maar te transformeren in deze wereld als een mix tussen een komedie en een bloedige tragedie.
Tonglen – de praktijk van geven en nemen, shit en zuivering
Tonglen is van oorsprong een boeddhistische oefening om met de essentie van ons mens-zijn in contact te komen. Het is een meditatievorm om liefde en mededogen in ons te versterken. Het is een oefening om via een rustig en stapsgewijs proces het hart te openen.
Jong Maitreya niet per se voor jongeren
Op 9 december zal Jong Maitreya officieel ‘aftrappen’ met een speciale dag over boeddhisme in het dagelijks leven.
Geslaagde boeddhistische cultuurdag bij Suiren-Ji
Cultuur en boeddhisme niet meer weg te denken in Bemmel.
Ontwaken is geen luxe
Twitter blijft een eindeloze bron van inspiratie. Enkele dagen geleden kwam ik een uitspraak tegen van Pema Chödron: ’Times are difficult globally; awakening is no longer a luxury or an ideal. It’s becoming critical’. (De tijden zijn globaal moeilijk; ontwaken is niet langer een luxe of een ideaal. Het wordt cruciaal.)
Nieuwe dageraad van boeddhistische verdraagzaamheid
Ik begin het boeddhisme pas te kennen door de doctrines van zen los te laten en de praktijk van theravada te betrekken bij mijn aandacht beoefening. Is het niet wonderlijk?
Een knagend gevoel van onrust over mahayana
Wanneer is men in het opkomende mahayana het spoor van het oerboeddhisme kwijtgeraakt? Nagarjuna kende het nog en Vasubandhu ook. Men zegt dat Chih-I, de stichter van de Tientaischool, de laatste is geweest die het boeddhisme van de Boeddha in evenwicht probeerde te houden met dat van China.
Op mijn grafsteen mag staan: ‘Hij was een zegen voor anderen’.
Het boeddhisme stelt dat er een groter geheel is, dat alles met elkaar verbonden is. Dat vind ik belangrijk.