• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Je bent niet van plan om scherp naar jezelf te kijken…

Je bent niet van plan om scherp naar jezelf te kijken…

5 december 2018 door gastauteur

Stel je voor dat achter je gewone ogen, die met hun starre blik de wereld in de gaten houden, zich een ander oog bevindt. Een groots stralend oog, dat de werkelijkheid ziet zoals zij is en dat al je overlevingsstrategieën en emotionele reacties doorziet. Ze niet veroordeelt of ontkent, maar alle belemmerende patronen vanuit een allesomhelzend waarnemen omvat. Stel je voor dat die kwaliteit van zien zich bevindt in je hart. Niet als een plek van sentimentele gevoelens of gepassioneerde verliefdheid, maar als een plek van oprecht mededogen met alle manieren waarop je jezelf in de weg zit, en vooral met de akelige of angstaanjagende omstandigheden die je hebt meegemaakt en die je genoodzaakt hebben je hart af te sluiten om te overleven, om de essentie van je eigen zijn te beschermen.

Tekst Robert Hartzema

Dit zien vanuit je hart is geen vage omfloerste blik die ertoe dient alle negatieve en egoïstische patronen in jezelf te verbloemen of ze een gouden randje te geven. Want hoewel het allesomhelzende zien gekenmerkt wordt door mededogen, is het tegelijkertijd uiterst precies, scherp en nietsontziend. Alsof je ’s morgens vroeg opstaat en naar buiten loopt en de wereld bedekt is met een dun laagje witte rijp en alles zo superscherp verschijnt dat je er nauwelijks naar durft te kijken uit angst dat de beelden als messen door je ogen zullen snijden. Zo ragfijn en glashelder. Als je zo scherp – zonder oordeel en zonder er een verhaal van te maken – zou durven kijken naar de manier waarop je jezelf van moment tot moment neerzet, afsluit en verdedigt, en zo je wezenlijke helderheid verkwanselt, verschuift er iets. Iets opent zich, ver voorbij de gebruikelijke mogelijkheden om je te openen. Natuurlijk ken je de momenten waarop je hart zich opent. Maar dit is anders. Veel ingrijpender. Op een andere schaal. Van een andere dimensie. Van een aantal andere dimensies.

Wanneer je vanuit mededogen vlijmscherp durft te kijken naar de verschillende manieren waarop het ego zich neerzet en verkrampt, zonder enig commentaar – want dan kijk je niet meer puur en staat het oordelende denken er al weer tussen – worden er twee zaken duidelijk: ten eerste de belemmerende patronen die je steeds helderder waarneemt, en ten tweede het zien zelf. Net als bij een wetenschappelijk onderzoek. Wanneer je het gedrag van sluipwespen onderzoekt, wordt niet alleen hun gedrag steeds verbazingwekkender, maar wordt ook het zien zelf scherper en nauwkeuriger, waardoor je steeds meer details gaat zien.

Zo leef je je leven

Gewoonlijk ben je echter helemaal niet van plan om scherp naar jezelf te kijken. Je kijkt liever helemaal niet naar je eigen motieven en verborgen gevoelens, en als je toevallig iets daarvan ziet, dan ontken je gewoon wat je ziet. Je ontkent de neigingen om jezelf te bevestigen en de ander onderuit te halen. Je ontkent de dubbele boodschappen en tegenstrijdige emoties. Je ontkent je eigen negativiteit. En op die manier continueer je de belemmerende patronen van het ego en voel je je daar tegelijkertijd gefrustreerd over. Zo leef je je leven, totdat Tijd je inhaalt en je uiteindelijk ziek wordt en sterft.

In de tussentijd ben je zo gefixeerd op je eigen problemen en zit je zo dicht op de zelfgecreëerde werkelijkheid, dat je ook niets kunt zien. Als je iets té dicht bij je ogen houdt, zie je het niet meer. Dus, om werkelijk te gaan waarnemen en onderzoeken, is er wat ruimte nodig. Genoeg ruimte om überhaupt te kunnen beginnen met waarnemen. Zonder ruimte is waarnemen onmogelijk. Dan ben je te verweven met je eigen denkbeelden, zit je zo vastgeplakt aan wat je ervaart of ben je zo verstrengeld in het web van relaties, dat er niets anders mogelijk lijkt dan het volgen van de vertrouwde paden en te hopen dat de veranderingen van buitenaf worden aangeleverd.

De hoop dat het leven opeens zal openbreken waardoor het licht van het boeddhabewustzijn, of van het absolute je zal doorstralen en alle problemen zal oplossen, is een universele misvatting, en bij deze spirituele bushalte wemelt het van de mensen, zonder dat er ooit een bus verschijnt. Want behalve het vastgeplakt zitten aan je eigen lijden en het ontkennen van wat je ziet, is de hoop op de redding van buitenaf de beste voorwaarde om nooit in actie te komen. En bewustwording of bevrijding kan alleen maar beginnen vanuit actie.

Een verticaal staand biljart

Niet een gewone actie. Alles wat je gewoonlijk onderneemt komt voort uit het streven naar bevestiging of naar het bevredigen van je behoeftes. Dat is ook oké. Dat moet je vooral niet veranderen. Dat laat je gewoon zoals het is. Je blijft gewoon jezelf bevestigen en je begeertes achterna rennen. Je blijft jezelf voor de gek houden en je blijft jezelf of de ander onderuithalen. Of je blijft fanatiek je best doen en wanhopige pogingen ondernemen om verlicht te worden. Dat is allemaal oké. Want daar gaat het helemaal niet om. Wat dominees, wereldverbeteraars of boeddhistische leraren ook verkondigen is prima voor het algemeen welzijn, maar in het licht van je eigen ultieme bevrijding draait alles een kwartslag. Dan gaat het om een actie die daar haaks op staat. Alsof je speelt op een verticaal staand biljard. Dat is niet echt simpel.

De enige werkelijk vrijmakende actie is dat je wat ruimte creëert tussen het deel van je bewustzijn dat alles ervaart (de waarnemer) en dat wat je ervaart. Dat is alles. Maar dat heeft uitsluitend zin wanneer je de rest van al je patronen intact laat, er geen millimeter aan verandert. Dat is de paradox. Het is alsof je in de tuin zit en op de tafel naast je strijkt als een donkere vlek een koolmeesje neer. Als je niet kijkt zie je hem niet echt, en op het moment dat je zelfs maar je ogen draait of anders ademt, is hij alweer weggevlogen. Zo nauw komt het. Je beweegt niet en je beweegt toch. Je neemt waar, maar zonder iets te veranderen. De beweging van het waarnemen is onzichtbaar en stil. Dat vereist een bepaalde gevoeligheid; innerlijk zo stil en ontspannen te zijn dat je vanuit je hart, vanuit je gevoel, kunt gaan waarnemen zonder dat het denken met zijn oordelen tussenbeide komt. Dat is de eerste moeilijkheid.

Machteld Teekens werk
Machteld Teekens werk

Bovendien moet je je zaakjes ergens ook op orde hebben. Vandaar dat het boeddhisme zich heeft uitgekristalliseerd in drie – later negen – stromingen die tegelijk de verschillende stadia zijn van de Bevrijding met een hoofdletter. Er is een redelijk stabiele psychologische basis nodig. Waarom? Omdat wanneer je ruimte creëert in je bewustzijn, ruimte om werkelijk waar te nemen, je ergens onvermijdelijk ook ruimte geeft aan alles wat je onderdrukt hebt. Niet alleen de schaduwkanten van jezelf, maar ook de onverwerkte agressie, begeerte, angst en paniek. Die kunnen omhoogkomen. Ze kunnen omhoogkomen omdat, als je ruimte schept, je aan alles ruimte geeft. Zo werkt dat. Dat is universeel. Maar wat omhoogkomt is persoonlijk, individueel. Dus. Om dat meer aan te kunnen gaan zonder in de crisisopvang terecht te komen, moet er een gezonde basis zijn.

Traditioneel begin je in het boeddhisme de weg naar bevrijding met het beoefenen van de hinayana* (het kleine voertuig), waarbij je leert verantwoordelijk te zijn voor je eigen daden. Het belangrijkste inzicht wordt weergegeven door de vier universele waarheden:

1.Het leven is onherroepelijk verweven met lijden, frustraties, ziekte, ouderdom en dood, maar het grootste deel van het lijden leg je daar bovenop door je daarmee te identificeren, en het één vast te grijpen en het ander weg te duwen.

2.De bevrijding zit niet in de wanhopige poging om dit te ontlopen, maar in het onderzoeken van de oorzaak van het deel van dit lijden dat je zelf veroorzaakt.

3.Je merkt dan in korte momenten dat de bevrijding een reële mogelijkheid is.

4.De rest is een kwestie van wel of niet in actie komen door het volgen van het achtvoudige pad: de praktische leefregels en aanwijzingen om zo te leven dat je niet nog meer frustraties en lijden veroorzaakt, en je uiteindelijk de bevrijding van mentale en emotionele verwarring verwezenlijkt. In feite leer je gewoon je eigen broek ophouden.

Vervolgens leer je in de mahayana (het grote voertuig) verantwoordelijk te zijn voor je relaties met anderen, en probeer je de ander te ondersteunen om zijn of haar bevrijding te verwezenlijken. Je leert wat minder gericht te zijn op jezelf, op de bevrediging van je eigen behoeftes en begeertes, waardoor het ego wat meer transparant wordt. Het ego hoeft niet opgeblazen te worden! Integendeel, het ego geeft je ook de kracht om je in de wereld staande te houden, maar het hoeft zich niet voortdurend op de voorgrond te plaatsen. En wanneer het ego wat doorschijnender wordt, wat ruimtelijker, ontwikkel je vanzelf meer positieve gevoelens zoals mededogen, liefde, gelijkwaardigheid en vreugde.

Naar binnen gekeerd

In de vajrayana (het diamanten voertuig) leer je vervolgens te werken met je eigen lichamelijke, energetische en emotionele blokkades. De beoefening is veel meer naar binnen gekeerd, meer innerlijk, waarbij ervan uit wordt gegaan dat je de twee voorgaande voertuigen wel verwezenlijkt hebt. De nadruk ligt minder op de teksten en meer op het beoefenen van de meditatie-, adem- en yogaoefeningen en op het ervaren zelf, omdat de wezenlijke bevrijding geen denkbeeld is, maar het herkennen van het heldere gewaarzijn in het huidige moment. Pas dan komen de inzichten waar dit boek over gaat, die grotendeels afkomstig zijn uit de ‘hoogste’ stroming uit de vajrayana, de zogeheten atiyoga (Skt. hoogste yoga) of dzokchen (Tib. de volkomen volmaaktheid). Vanuit dzokchen wordt niet geprobeerd om iets te veranderen of te transformeren. De enige concrete werkbasis is de werkelijkheid zoals zij is, innerlijk en uiterlijk. In wezen ontbreekt daaraan niets. Alles is al volmaakt aanwezig, alleen ben je gewoonlijk niet in staat om dit vanuit een puur en helder gewaarzijn waar te nemen.

Uit: Robert Hartzema, De Ruimte van Gewaarzijn . Uitgeverij Karnak  

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dzogchen, Mahayana, Theravada Tags: blik, dzogchen, gevoelens, motieven, Robert Hartzema, ruimte

Lees ook:

  1. Dzokchen: de werkelijkheid zien zoals zij is
  2. Robert Hartzema – boeddhisme en emoties
  3. Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
  4. Boeddhisme in Tibet – van het kleine naar het grote voertuig

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin zwemt de zee?
    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens