Santideva ziet het hoogste streven in Boeddha’s pad in de vorm van universele compassie van het bevrijden van anderen. In zijn optiek vereist de hoogste therapie van zelfbevrijding en in de kern het actief aanpakken van de noden en het lijden van anderen.
Mahayana
De grote schoonmaak van Buddhagosha
Pas in de moderne tijd ontstond de boeddhistische moraalfilosofie als aparte tak van de filosofie. Buddhaghosa en Santideva zijn twee prominente boeddhistische (moraal)filosofen.
Bodhicitta en racisme – mediteren op gelijkmoedigheid
Gelijkmoedigheid is de basis voor Bodhicitta, en aangezien er geen enkele vorm van geloof aan te pas komt, is het een goede beoefening voor iedereen die de vooroordelen in hun geest onder ogen wil zien.
Over deugdzaam leven en de belemmeringen
De dharma manifesteert zich door de wet van karma, dat de invloed van morele daden van individuen stuurt in het heden en in toekomstige levens. Leven overeenkomstig de dharma en het in praktijk brengen van de regels ervan leiden tot geluk, vervulling en redding. Het verwaarlozen of overtreden ervan zorgen echter voor eindeloos lijden in de cyclus van wedergeboorte, samsara.
Sterven als een wolk
Volgens de boeddhistische traditie is sterven niet het omzetten van een knopje, waarna het lampje van de geest definitief dooft, of voor eeuwig voort gloeit in een poel van jolijt of ellende. Als leven een kunst is, dan is sterven dat des te meer, zoals Philip Kapleau Roshi in zijn boek over zen, leven en sterven schrijft.
Zitten in verbondenheid – Pikuan of Muurstaren
Verlichting of ontwaken is niet buiten ons, die potentie is vanaf onze geboorte binnen ons aanwezig. Zoals Lin Chi 866 tegen zijn monniken uitroept: “Jullie kaalkoppen jullie zoeken het maar buiten jezelf (in de soetra’s, leraren) en lopen maar rond te draven in de hoop iets te vinden, maar het is er al. Alles is er, niets ontbreekt!”
Dit leven is niet alles wat er is
“Dit leven is alles wat er is.” Wie dit als zenbeoefenaar werkelijk meent, heeft nog het een en ander te leren over de bodhisattvaweg. Het westerse agnosticisme dat uit dit ene zinnetje spreekt, staat op gespannen voet met heel de ervaringshorizon van vijfentwintig eeuwen boeddhisme.
Het jaar 2020 – dag 57 – veteravolger
Boeddhisten apen met mooie kleren.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (25)
Jeroen: ‘Dus ben ik een boeddhist, of misschien een dharmist? Ik ben er nog niet helemaal uit, en ik weet ook niet of het belangrijk is.’
Politie in Larimer sluit onderzoek naar seksueel wangedrag in Shambhala Mountain Center af
Nog in december vorig jaar publiceerde het studentenmedium van de Chapman University, een privéschool in Californië, een bericht dat Chapman-studenten vorig jaar winter op een reis naar het Shambhala Mountain Center seksueel waren lastiggevallen door een instructeur. De politie werd niet op de hoogte gesteld van dat incident.
‘Stoppen met aanstelling hoofdlijnhouder Nyingmatraditie vereist moed en durf’
‘De gewoonte dat één persoon het hoofd van de hele Nyingma-lijn wordt, ontstond pas in de jaren zestig van de vorige eeuw. Gezien de situatie in die tijd, kan deze vernieuwing toen haar doel hebben gediend. Maar het wordt steeds duidelijker dat deze nieuwe gewoonte mensen zoals ik heeft gedwongen om zich af te vragen of de vroegere voordelen ervan nu wel ruimschoots opwegen tegen het kwaad en de verwarring die zo’n positie de laatste tijd heeft gecreëerd.’
Stilte in de storm
Boeddhadag/Boeddhafestival Rotterdam: ‘Het komt niet vaak voor dat 12 totaal verschillende boeddhistische groeperingen zo harmonieus samenwerken en samen een dergelijk evenement tot stand brengen. De organisatoren hebben in de loop der jaren heel veel plooien moeten gladstrijken.’