Het boeddhisme kent een grote verscheidenheid aan leerstellingen. Evenveel paden als er zoekers zijn. Sinds de introductie van het boeddhisme in China kwamen tal van kaartlezers naar voor. Ze onderzochten de verschillende wegen, stippelden verschillende routes uit, zochten naar eenheid.
Dharma en filosofie
Op deze pagina staan wat zwaardere stukken die een relevantie hebben met de leer van de Boeddha. Actuele onderwerpen belicht tegen de achtergrond van de oorspronkelijke teksten van de Boeddha. De moeite van het bewaren en bespreken waard.
Nieuwe bulderaar in het BD
Linji volgt de Oude Cheng op.
Ik ben een lucifer!
Eigenlijk steekt de lucifer geen mensen aan, ze doen het zelf, ontbranden spontaan of ontdekken opnieuw hun waakvlammetje.
Oost en West-1 dhamma
We leven in het NU. Het is onmogelijk om in het verleden of in de toekomst te leven. Maar we zijn ons vaak niet bewust van dit NU-moment. Het ontglipt ons.
Vesak: Geboorte, ontwaken en dood van de Boeddha
Op de volle maan van de maand vesakha (in onze kalender gewoonlijk vallend in april/mei) herdenkt de boeddhistische wereld de geboorte, ontwaken en dood van de Boeddha. In de mahayana traditie gaat dit feest van Vesak dikwijls gepaard met het baden van de Boeddha.
David Brazier: Boeddhisme voor alledag
Op zondag tien mei is Brazier in Vlaanderen waar hij in het enige boeddhistische klooster in de Theravadatraditie (oude school) in de Benelux, het Dhammakaya-klooster in Lede een workshop over de toepassing van het boeddhisme in ons alledaagse leven geeft.
Genade
Je hoeft het niet van boven te krijgen. Het is geen willekeur. Het is je geboorterecht. Het is alomtegenwoordig. Tout est grâce. We kunnen in er ieder ogenblik aan deelnemen.
‘De gelijkenis van de giftige slangen’
In gedachten houdend dat suttas oorspronkelijk uit het hoofd geleerd en gereciteerd werden, is deze tekst een typisch voorbeeld van hoe de Dhamma, de Leer, beknopt en aan de hand van een aantal opeenvolgende vergelijkingen (upaya, ‘handige middelen’) gemakkelijker kon onthouden worden.
‘Gezondheid is het hoogste goed, nirvana het hoogste geluk’
het achtvoudige pad de veilige weg die naar het doodloze toe leidt.
Een pil naar verlichting? Technologie om de leer te verrijken?
Geen uitvinding wordt geweerd tijdens de jaarlijkse Buddhist Geeks Conference. Boeddhisten en knappe koppen wisselen hier ideeën uit over het verrijken van de leer van Boeddha met behulp van technologie.
Expositie Boeddha’s relikwieën in Nijmegen
Bezoekers melden vaak ervaringen van inspiratie en heling in de aanwezigheid van de relikwieën. Sommigen worden geïnspireerd om te bidden voor wereldvrede en om innerlijke wijsheid te ontwikkelen. Anderen worden overmand door emotie, doordat de krachtige effecten van de relieken hun harten openen voor compassie en liefdevolle vriendelijkheid.
Vrijdag de 13e
Het is weer eens vrijdag de dertiende.
Leegte en het verlaten van het cyclisch bestaan
Voel je niet gedwongen in dingen te geloven die je niet begrijpt. De filosofie van leegte is altijd een elite-zaak geweest. Door de tijd heen waren de meeste boeddhisten ongeletterde boeren. Ze dachten niet na over zelfloosheid. Ze hielden hun rijstvelden in stand.
Boekenwijsheid
Nevil moest twee nappen achteroverslaan voor hij eindelijk kon vragen: “Rinpoche, hoe vind ik de zin van het bestaan?” “Door in je boeken te lezen?” was de abt’s wedervraag.
Vrijheid temidden van moeilijkheden: Het werk van Tara Brach
Boeddhistisch meditatieleraar Tara Brach begeleidt krachtige & toch zachte meditaties die geschikt zijn voor iedereen met weinig of veel ervaring. Ze leert dat de illusie van onwaardigheid & afgescheidenheid aan de basis ligt van al onze moeilijke emoties.
Nooit komen uitingen van haat…
tot rust door haat
‘En wat, monniken, is heilzame inspanning?’
Je kan een bepaalde neiging vertonen, je tot iets negatief of onheilzaam aangetrokken voelen; maar het is aan jou de keuze om daar aan toe te geven of niet.
Een klankschaal op mijn buik
In mij heerst een weldadige stilte. Dorle, want zo heet ze, vraagt wat ik voel, waar ik wat voel, wat er gebeurt met mij.
De laatste ademtocht van je leven
Hoe gaan we werkelijk om met de gedachte straks te moeten sterven? Dat over honderd jaar misschien niemand meer weet dat je ooit hebt bestaan?
De Boeddha, psychologische aspecten
Als Suddhodana, de raja van Kapilavatthu, had gehoopt dat zijn zoon, Siddhattha, zou opgroeien als een vastberaden, de wereld toegewende man van de daad met politieke ambities, dan werd hij teleurgesteld.
Viert een boeddhist kerstmis?
Ik ken verschillende boeddhisten die kerstmis wel vieren. Jezus wordt door hen beschouwd als een groot bodhisattva (in de mahayana traditie wordt iemand die zichzelf opoffert en zijn/haar verlichting uitstelt om anderen te helpen een ‘bodhisattva’ genoemd).
Ommekeer
Stel je voor dat je morgen op het werk aan je collega’s enthousiast gaat vertellen over je ervaring van zelfloze liefde. Laat ons hopen dat het bij meewarige blikken blijft. Maar ook als je het als kind aan je mama probeert te vertellen, of aan je vriendjes. Zo krijgen mensen ‘eelt op de ziel’ en vergeten ze de vanzelfsprekendheid van deze ervaring.
Ardan
Het gaat er om dat we dat goed/kwaad beestje eens bij de lurven pakken en diep in de ogen kijken. Want wat brengen al die mooie overtuigingen ons feitelijk?
Soms loopt het leven niet goed, soms eindigt het dramatisch
Meer en meer ben ik ervan overtuigd geraakt dat mindfulness naar zijn boeddhistische wortels moet teruggebracht worden. Er mag niet vergeten worden mindfulness in zijn volheid – in boeddhistische context – te beoefenen.