Raken aan de grond der dingen is een ongelooflijk simpele beweging. Even simpel als letterlijk de grond aanraken. Misschien zitten we daarom op de grond bij het mediteren. Een vaak voorkomende afbeelding van de Boeddha is de Boeddha die de grond aanraakt. Verder moet je niet zoeken, zo simpel is het.
Dharma en filosofie
Op deze pagina staan wat zwaardere stukken die een relevantie hebben met de leer van de Boeddha. Actuele onderwerpen belicht tegen de achtergrond van de oorspronkelijke teksten van de Boeddha. De moeite van het bewaren en bespreken waard.
Soetra over Vol-Ledigheid anno 2013
Menno Prins: ‘De volgende ‘soetra’ is in ieder geval niet van de Boeddha afkomstig, maar van een leek in Nederland anno 2013.’
De Boeddha aan het woord tijdens meditatie
In mindfulnesstraining actief mediteren op de woorden van de Boeddha? De tijd is rijp om de grenzen wat op te rekken. Laat de ervaring leidend zijn en neem de proef op de som. Tijdens het zitten knauwen op de condities van het lijden: wie durft?
‘In het nu verwijlen is een dwaalleer, het brengt niet de bevrijding die de Boeddha voor ogen had’
Wat is er toch met het boeddhisme dat je zo’n beetje op eigen kracht expert moet worden in de exegese van een berg van 2500 jaar teksten en tradities?
Modernisering van boeddhisme in Nederland: een vogelvlucht en vooruitblik
Vernieuwing wringt. Hier en daar barst het op de breuklijn tussen de boeddhistische traditie en de moderne wereld.
Oost en West: een culturele Rorschach
Ons verlangen naar de ideale meester creëert vacatures die blijkbaar snel ingevuld worden. Het is schokkend te zien hoe bereid we in het Westen zijn om te geloven in verlichte leraren. Alle rationaliteit, alle autonomie evaporeert oog in oog met iemand die zich als verlichte leraar presenteert.
Mahayana als historische aberratie?
Een beetje meer van de leer van de Boeddha zelf zou mijns inziens in geen enkele boeddhistische traditie misstaan. Een beschouwing van Jules Prast.
De witte man: ‘Dharmales geven aan Indiërs in India, moet het nog gekker worden?’
De laatste zeven eeuwen tot 1956 was Boeddhisme in Indië uitgestorven voor etnische Indiërs; je vond het alleen onder etnische Himalaya-volken in o.a. Ladakh en aan de Nepalese en Tibetaanse grens.
‘De Dhamma en de discipline die door mij onderwezen en uiteengezet zijn, die zijn na mijn heengaan jullie leraar’
Vanaf eind deze maand, telkens op de dag van de volle maan, publiceert de Vlaamse boeddhist (Kagyu, Zen en Theravada) anagarika Kassapa (André Baets) op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) sutta’s uit de Pali Canon. Het Boeddhistisch Dagblad plaatst de tekst op de dag van verschijning. Lezers kunnen erop reageren.
De kracht van negatief denken- Waarheid, melancholie en een tragisch levensgevoel
‘De obsessie met het positieve maakt dat de functie van het negatieve wordt verwaarloosd.’ Joop Romeijn in een boeiende beschouwiong over negatief denken. En de kracht die daaruit voort kan komen.
Boeddha in actie…
Meditatie aan de zelfkant van de maatschappij.
‘De kracht van meditatie voor vrouwen met kanker’
Midden in een grote put van teleurstelling, toen het leven niet liep, zoals ik het graag zou willen, kreeg ik kanker. Er waren onderzoeken in het ziekenhuis. Een dag later, in retraite gebeurde er iets, wat ik nauwelijks woorden kan geven.
Bloei!, een verzameling essays over geluk in organisaties
Economische crisis, ecologische crisis, doemdenken. Wat is er toch mis met onze huidige maatschappij? Volgens Kees Klomp zitten we in een collectieve identiteitscrisis.
Legkooikippen in Bhutan verboden
De regering van het boeddhistische Bhuttan heeft een verbod afgekondigd op het houden van kippen in hokken. Hun eieren mogen niet geraapt en gegeten worden. Ook kippen hebben recht op een portie geluk.
Dave Thomas: Meditatie om beter te kunnen sterven
Dave maakte volgens eigen zeggen kennis met de kalmerende invloed van meditatie toen hij te horen kreeg dat hij aan een ongeneeslijke longziekte lijdt en nog maar kort te leven heeft.
Hospice De Liefde: Metgezellen, op weg naar de dood
Jullie profileren je als een boeddhistisch hospice. Weer een zuiltje in het landschap?‘Op die vraag zat ik al te wachten. We zeggen dat we vanuit een boeddhistische inspiratie werken en dat is ook zo.
Dalai Lama: Het eenzijn van de mensheid
Sinds zijn transitie van politiek leider naar spiritueel leider van Tibet spreekt de Dalai Lama zich steeds ferventer uit voor het belang van boeddhistische waarden in het onderwijs.
Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
Als we gaan zitten (liggen, staan, lopen) om te mediteren, wat is dan onze praktijk? Waarvoor doen we het? Wat is ons doel? Of is het zonder doel? Maar als het geen doel heeft, waarom zouden we het dan doen? En hoe verhoudt onze praktijk zich tot ons dagelijks leven? Of staat het daar zoveel mogelijk los van. Wat is onze praktijk? (1).
Veertig boeken over zen en boeddhisme
Dertig jaar geleden, in 1982, kocht ik in Londen het boekje van Alan Watts, The Way of Zen. Een paar jaar terug herlas ik het. Toen ik mijn onderstrepingen en in de kantlijn gekrabbelde aantekeningen zag, realiseerde ik me dat ik er indertijd niets van begrepen had.
Boeddhisme in China: De holentempels in Yungang
Het complex heeft eens uit duizenden grotten en nissen bestaan, waarvan er momenteel nog ongeveer twaalfhonderd over zijn. Ontelbare beelden zijn nog ter plaatse aanwezig en voortreffelijk geconserveerd. Zij vormen een vrijwel compleet beeld van Chinese boeddhistische vormenrijkdom in beeldhouwkunst.
De leegte en het woord
De BOS-documentaire schetst een beeld over de inspanningen van een buitenlands leger van spirituele weldoeners die oog en oor van de circa drie miljoen Mongolen willen winnen.
Trizin Hof: ‘Het is belangrijk dat mijn teachings correct zijn’
Waarom draag je als jonge moderne westerling een ouderwets en voor een ganzenhoeder onpraktisch gewaad? Wil je opvallen?
Try to be mindful…
This is the happiness of the Buddha
Jules Prast: ‘Zen op je ziekbed’
Hoe moet je zen beoefenen vanaf je ziekbed? De veertiende-eeuwse Japanse zenmeester Bassui kreeg deze vraag ooit per brief door een patiënt voorgelegd.“Wie is hij die ziek is?”, schreef hij terug. “Wie is hij die zen beoefent? Iemands gehele zijn is de Grote Weg. Deze Weg is naar zijn inhoud inherent rein en overstijgt alle vormen. Is er hierin enige ziekte?”