• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Bloei!, een verzameling essays over geluk in organisaties

Bloei!, een verzameling essays over geluk in organisaties

1 oktober 2012 door de redactie

Bij uitgeverij Asoka in Rotterdam is Bloei! van Kees Klomp verschenen. In deze bundel geven 22 essayisten hun mening over het thema werken en geluk in organisaties.

Economische crisis, ecologische crisis, doemdenken. Wat is er toch mis met onze huidige maatschappij? Volgens Kees Klomp zitten we in een collectieve identiteitscrisis. We zijn vastgelopen in ons destructieve gedrag dat voortkomt uit onze illusionaire gedachten en gewoonten. Als geld en geluk niet hetzelfde zijn, hoe moeten we dan verder?

Bloei Kees Klomp
“Bloei!”
Uitgeverij Asoka
ISBN: 9789056702892
Meer informatie

Volgens Klomp moeten we ons maatschappelijk gedrag, en daarmee onze gedachten en gewoontes, drastisch herzien. Bloei! zou hieraan een bijdrage kunnen leveren. Het boek bestaat uit een verzameling essays met alternatieve, spirituele visies op onderwerpen als economie, management, marketing, ondernemerschap, coaching, leiderschap, wetenschap, duurzaamheid, markt en maatschappij.

De essayisten hebben met elkaar gemeen hebben dat zij dagelijks mindful en met mededogen proberen te werken. Zij vertegenwoordigen een volgens de uitgever ‘maatschappij realistisch’ geluid: een gelukkigere maatschappij is geen idealistische toekomstmuziek. Het is een realiteit in het hier en nu. Niet dromen maar wakker worden. Kees Klomp, columnist bij het Boeddhistisch Dagblad, staat bekend om zijn onorthodoxe denkwijze en aanpak van economische problemen. Die niet problematisch hoeven te zijn.

In de in april van dit jaar door de boeddhistische omroep stichting (BOS) uitgezonden documentaire ‘Leve de crisis’ vertelt Kees Klomp hoe hij de crisis ziet als een springplank naar een samenleving die gebaseerd is op menselijkheid, hartelijkheid en duurzaamheid.

“LEVE DE CRISIS!, Springplank naar een betere samenleving”, uitgezonden op zondag 15 april 2012

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dharma en filosofie, Economie, Nieuws Tags: Asoka, Bloei, boek, BOS, Economie, kees klomp, leve de crisis, mededogen, mindful, Rotterdam

Lees ook:

  1. Doorstart discussie over boeddhisme en commercie
  2. Anne Kleisen neemt afscheid van de BOS
  3. Het belang van het vrouwelijke aspect binnen religies
  4. BOS verdwijnt- hoe nu verder met andere boeddhistische media?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerolf T'Hooft zegt

    1 oktober 2012 om 14:48

    Bloei! bevat geen 22, maar 41 essays! De eerste 22 staan in het papieren boek, de overige 19 zijn voor kopers van het boek gratis te downloaden als ebook, via http://www.asoka.nl!

  2. Joop Romeijn zegt

    1 oktober 2012 om 17:34

    Dat is ook toevallig.
    Ik heb vandaag ook een recensie van dit boek geschreven en gepubliceerd in http://joopromeijn.blogspot.nl/2012/10/nieuwe-boeddhistische-boeken-een-rijke.html

    Ook vandaag heb ik in een eerdere blog nog een paar Asoka-boeken genoemd, geschreven door Ria Kloppenborg, a.s. woensdag 9 jaar geleden overleden.

  3. Joop Romeijn zegt

    3 oktober 2012 om 10:47

    Nog even terugkomen op mijn recensie van Klomp; en terugkomen op mijn in het BD van 4 september overgenomen blog over nepcitaten.
    Op pagina 18 van zijn boek zegt Kees Klomp “There is no way to happiness, happiness is the way; de Boeddha heeft het ooit zelf gezegd.”
    Nu heb ik heel veel sutta’s en sutra’s gelezen maar dit citaat herkende ik niet. Daarom ben ik de afgelopen dagen gaan zoeken. Helaas – voor Klomp – heb ik het niet als citaat van de Boeddha ‘OOIT ZELF’ gevonden. Wel op de website
    http://www.fakebuddhaquotes.com/there-is-no-path-to-happiness-happiness-is-the-path/ waar mogelijke auteurs de revue passeren.
    Als journalistieke factchecker in verkiezingstijd moet ik dus van dit citaat zeggen: DEZE BEWERING IS ONWAAR.

    Maar misschien vergissen fakebuddhaquotes en ik zich; ik loof een boek uit m’n eigen boekenkast uit voor wie kan aantonen dat de Boeddha wel zoiets moois (te mooi om waar te zijn, vind ik zelf) heeft gezegd.

  4. Para Nirvana zegt

    3 oktober 2012 om 14:05

    Beste heer Romeijn,

    De wereld van de “hap-snap-dharma-snelle-jongens”, “wazige-hype-springers”, “pseudospirituele-blogbrakers” en “zelf-uitgeroepen-namaakleraren” zit vol van zulke fake boeddhaquotes. Vele van deze verdwaasde egotrippers hebben nog nooit zelfs maar één sutta gelezen. Zij kennen de gedachtewereld van de Boeddha niet, noch de gedetailleerde wijze van uitdrukken.
    Helaas voor deze schaamteloze “meditatie-hype-opportunisten”, sutta-teksten werken niet als lekker snelle soundbites … verzin dan lekker zelf maar wat, joh. Of ga niet na wie die uitspraak wérkelijk gedaan heeft. Lekker snel, lekker makkelijk.

    Ik hoop niet dat je het najagen van fake boeddhaquotes als een taak gaat zien … met alle onzin die tegenwoordig van de persen komt, heb je dan aan 24 uur per dag niet genoeg.

    Para Nirvana

  5. kees klomp zegt

    3 oktober 2012 om 15:54

    oei. dat rijmt ook op bloei…

  6. Robbie Rosmalen zegt

    3 oktober 2012 om 18:11

    Beste Para Nirvana,

    ik ben het helemaal met je eens. Ik heb zo min mogelijk geklikt op de prijsvraag “echte boeddhist”, want het is wel duidelijk dat er in Nederland (en elders ook wel) een enorme behoefte is om zich boeddhist te noemen, ongeacht of men toevlucht heeft genomen in Boeddha, Dharma en Sangha. De pseudo boeddhisten worden ook nog eens serieus genomen door de zgn boeddhistische media, zelfs geprezen om hun moed om Boeddha’s leer te verdraaien,(aan te passen)wat helemaal niet nodig is als men de moeite neemt om wat persoonlijke ervaring te krijgen van de leer dmv meditatie, studie en het in praktijk brengen van de instructies.

    Robbie

  7. kees klomp zegt

    3 oktober 2012 om 18:31

    lieve mensen,
    na het lezen van jullie reacties weet ik weer waarom ik zo goed kan leven met de betitelingen quasi- of pseudo-boeddhist.ik neem ze dan ook met alle soorten van plezier in ontvangst, en zal ze als geuzentitel dragen!
    met vriendelijke groet, de hapsnap snelle dharma jongen en pseudo-spirituele blogbraker kees :-)

    • Para Nirvana zegt

      3 oktober 2012 om 20:12

      Beste mijnheer Klomp,

      Ik schreef enkel een aanvulling op de reactie van de heer Romeijn en ik had het helemaal niet over u. Ik had het over een algemeen verschijnsel, niet over uw werk in het bijzonder. Ik heb nooit een boek van u gelezen, dus ik kan dat werk ook niet beoordelen. Derhalve slaan de door mij gebruikte epitetha niet op u. Dat u zich toch door mijn reactie aangesproken voelt, kan ik niet helpen.
      Het is echter vaardig om mij dan wel correct te citeren: ik schreef niet “hapsnap snelle dharmajongens” maar ik had het wél over ‘snelle jongens’ die zich van ‘hap-snap-dharma’ bedienen. Een subtiel maar belangrijk verschil.

      Dat uw reactie verder het beeld oproept van iemand die met zijn vingers in zijn oren stampvoetend rondjes loopt en hard “lalala, ik hoor jullie niet!” roept, dat zal dan wel weer aan mijn fantasie liggen.
      Fantasie is een fijne eigenschap, maar niet wanneer het om citeren gaat.

      P.N.

  8. kees klomp zegt

    4 oktober 2012 om 07:41

    ik zou nu een ellenlange discussie kunnen beginnen over de vermeende zekerheid van de zaken die de boeddha wel en/of niet zelf zou hebben gezegd; maar dat doe ik niet. ik neem jullie opmerkingen – met open oren – tot mij, en laat ze voor wat ze zijn. ook ik ben een heel stuk milder geworden :-)

  9. Joop Hoek zegt

    4 oktober 2012 om 08:33

    Heeft een van de lezers die reageerden op de uitgave van de bundel Bloei! het boek eigenlijk al gelezen?

  10. Rob Hogendoorn zegt

    4 oktober 2012 om 09:49

    @KarmaKees: we leven in een vrij land, waarin niemand een ander kan verbieden citaten verkeerd toe te schrijven. Gelukkig maar.

    Drie concrete vragen: 1. heeft @Joop’s reactie je ook aan andere citaten in het boek doen twijfelen? 2. Zo ja, welke? 3. Ga je het boek van een erratum voorzien?

    @Joop Hoek: de inhoud van het boek staat (nog) niet ter discussie, volgens mij. De discussie gaat over het onjuist toeschrijven van een citaat, en de ontwijkende houding van KarmaKees zodra hij daarop wordt aangesproken.

    Zelf zal ik aan lezing niet snel toekomen: voor de meer verstrooiende lectuur heb ik echt geen tijd.

    Doe mij maar klassieke teksten, traditionele commentaren, wetenschappelijke studies, onderzoeksrapporten, statuten, notulen en dergelijke. Ieder zijn smaak, nietwaar?

    Ook aan jou drie vragen, @Joop Hoek: 1. Vanwaar deze vraag aan anderen? 2. Heb je het boek zelf helemaal gelezen? 3. Wat vind je ervan?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Autolyse voor gevorderden
    • Het jaar 2023 – dag 31 – handenschuddenenzwaaien
    • Protest Tibetaanse studenten tegen Amerikaans bedrijf
    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens