• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Veertig boeken over zen en boeddhisme

Veertig boeken over zen en boeddhisme

21 september 2012 door Taigu

Dertig jaar geleden, in 1982, kocht ik in Londen het boekje van Alan Watts, The Way of Zen. Een paar jaar terug herlas ik het. Toen ik mijn onderstrepingen en in de kantlijn gekrabbelde aantekeningen zag, realiseerde ik me dat ik er indertijd niets van begrepen had.

the way of zenIn 1982 was ik in het derde jaar van mijn geschiedenisstudie en probeerde ik soep te koken van wat ik leerde tijdens mijn verblijf aan de universiteit. Een onderliggende vooronderstelling van het wetenschapsbedrijf is dat er een correspondentie bestaat tussen subject en object, tussen de beoefenaar en de realiteit die hij of zij bestudeert.

In het geval van de geschiedenis leidde dit bij mij tot vragen en twijfels. Het gebeuren in de tijd werd behandeld alsof het een schouwtoneel is waarop Bismarck, Napoleon en Luther nog altijd voortleven. Je kunt er in woord en geschrift een voorstelling van maken en er samen met anderen over oordelen in hoeverre deze al dan niet waarheidsgetrouw is. Maar is het eigene van de geschiedenis niet dat deze verglijdt, voorbij is? Hoe is het dan mogelijk dat je deze probeert te reconstrueren? Hoe kun je werkelijkheidsaanspraken rechtvaardigen voor een object dat er per definitie niet meer is?

Ik studeerde aan de Vrije Universiteit, in een grauwe betonkolos in Amsterdam-Buitenveldert die naar mijn gevoel altijd een soort doodsheid uitstraalde. Onze professoren nodigden ons graag uit tot zelfstandig denken, maar toen ik deze vraag in mijn tweede jaar tijdens een college stelde, werd ik een beetje boosaardig als een kleine jongen in de hoek gezet. Ik voel nog de spanning snijden door het gehoor in de collegezaal op de negende verdieping. Veel studenten waren in die tijd bezig met marxistisch gehobby, dus ik bevond mij in dubbel opzicht buiten de orde. Tja, wat moest er van je worden wanneer je zulke vanzelfsprekendheden ter discussie stelde? Mij werd aangeraden maar filosofie te gaan studeren wanneer zulke vragen zouden persisteren.

En persisteren deden ze. Dus begon ik een rusteloze zoektocht bij andere wetenschappelijke disciplines. Ik volgende colleges in de geschiedenis van de filosofie, logica, taalfilosofie en kennis- en wetenschapsleer, maar ook in de vergelijkende literatuurwetenschap, semiotiek, sociologie en nog het een en ander. Bij filosofie maakte ik in de colleges kennis met Edmund Husserl, Emmanuel Levinas, Jürgen Habermas en anderen. We lazen samen uit Kant, Hegel, Heidegger, Sartre en andere meer en minder bekende filosofen. Ik leerde veel van mijn academische omzwervingen, maar nooit vond ik een antwoord op mijn vragen. In deze periode begon ik mij buiten het studiecurriculum om bezig te houden met denkers zoals Arthur Schopenhauer en Carl Gustav Jung en te lezen over stromingen variërend van theosofie tot boeddhisme. Zodoende kwam ik terecht bij The Way of Zen van Alan Watts.

alan watts
alan watts

Maar het kwartje wilde niet vallen. Het vertrek van de universiteit met twee doctorandustitels op zak was in zekere zin dan ook een vlucht voor mijn vragen, een vlucht in de praktijk van het leven. Zo makkelijk laten je demonen zich evenwel het zwijgen niet opleggen. Mijn onopgeloste vragen hebben me altijd begeleid, waarheen ik ook ging. Soms leken ze even weg, maar altijd staken ze opnieuw de kop op.

Zoals een vis het water niet waarneemt waarin zij zwemt, zo was ik ziende blind voor een besef dat pas veel later zou komen: dat dingen met je verstand beredeneren maar één manier is om tot waarachtige bevindingen te komen. Ook toen ik een kwart eeuw later, in 2007, ziek en wel, mijn eerste lessen zenmeditatie volgde, probeerde mijn hoofd krampachtig te registeren wat er met mij gebeurde. Op mijn website, in mijn artikel ‘Hoe het hart begon te zingen’, heb ik het moment beschreven dat het kwartje wel viel, en bleef vallen.

De afgelopen vijf jaar heb ik de tijd die ik noodgedwongen tot mijn beschikking had, kunnen gebruiken om de nieuw ontdekte modaliteit van ervaren te omlijsten met literatuurstudie van zen en boeddhisme. Geleidelijk is mijn boekenkast bevolkt geraakt met een nieuw soort titels. Onverwachts schiet mijn geschiedenisstudie me nog te hulp omdat ik kan terugvallen op vaardigheden om materiaal te verzamelen en bronnen kritisch met elkaar te vergelijken. Iedere gedachte aan correspondentie met een objectieve historische realiteit wordt krachtig de kop ingedrukt door de leefwereld van zen en taoïsme die een heel andere benadering kennen van ‘de’ werkelijkheid.

zen alan wattsOp mijn website heb ik mijn favoriete boeken op het gebied van zen en boeddhisme bijeengebracht, ongeveer veertig in getal, alle voorzien van een kortere of langere bespreking. Ik hoop dat deze selectie uit mijn bibliotheek anderen tot inspiratie mag strekken.

De indruk zou allicht kunnen ontstaan dat ik tegenwoordig uitsluitend over zen en boeddhisme lees. Het tegendeel is het geval. Ik lees snel en gemakkelijk over een veelheid van onderwerpen, voor zover mijn gezondheid me daar de ruimte voor laat. Op deze site verschijnen ook artikelen die hoegenaamd geen betrekking hebben op spiritualiteit.

 

Klik hier om naar mijn favoriete boekencollectie over zen en boeddhisme te gaan.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, Jules Prast, Zen Tags: Alan Watts, Jules Prast, printbatch2

Lees ook:

  1. Dood aan de Boeddha
  2. Jules Prast: ‘Zen op je ziekbed’
  3. ‘In het nu verwijlen is een dwaalleer, het brengt niet de bevrijding die de Boeddha voor ogen had’
  4. Dynamische dharma-pannenkoek (m/v) gezocht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Alluman zegt

    21 september 2012 om 19:43

    Herkenbaar, dit verhaal. En Watts heeft ook bij mij een speciale plek. Ik luister al jaren naar d eserie Out of Your Mind, waarin een flink aantal belangrijke lezingen zijn gebundeld in een logische volgorde. Erg inspirerend, zeker gezien zijn controversiele levensloop.

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens