Een van de thema’s van het boeddhisme is dat je alles wat in je opkomt los moet laten, dat je je moet overgeven en niet ingaat aan alles wat aan je verschijnt. Maar als er niets is om los te laten; als er niets verschijnt; waar zou je je dan mee moeten bemoeien; wat is er dan om los te laten?
Dharma en filosofie
Op deze pagina staan wat zwaardere stukken die een relevantie hebben met de leer van de Boeddha. Actuele onderwerpen belicht tegen de achtergrond van de oorspronkelijke teksten van de Boeddha. De moeite van het bewaren en bespreken waard.
Dankzij alles ben je, dankzij alles
Hoe vaak is je verteld dat je niet mag praten, dat je je niet naar buiten moet richten. Het dringt niet tot je door, zelfs als je luistert hoor je niks.
Nieuwe versie Hartsoetra in het Nederlands beschikbaar
De Vietnamese boeddhistische leraar Thich Nhat Hanh heeft in de zomer van 2014 besloten de hartsoetra opnieuw te vertalen uit oude teksten in het Sanskriet en Chinees
Voorbij de woorden
Boeddhistische verhalen en parabels.
Goooooodmorning! boeddhisten in de Lage Landen
Ik moest wel een beetje grinniken om het bericht over de stelende oudjes.
Amaravati, de staat van het doodloze in Engeland
Op bezoek bij het grootste Theravada klooster voor monniken en nonnen in Europa.
Boeddhisme en het brein
De dialoog tussen oude wijsheid en moderne wetenschap.
Have en goed
…
Hojoki – aantekeningen uit mijn kluizenaarshut (I)
Kamo no Chomei leefde van omstreeks 1155-1216. Over zijn leven is weinig bekend en wat we weten is deels oncontroleerbaar. Hij zou de tweede zoon zijn van een belangrijk Shinto-priester in de toenmalige hoofdstad van Japan, Kyoto.
Ont moeten
Niemand hoeft meer te doen alsof hij iets doet.
De leraar als beperkt, feilbaar, menselijk wezen
Nico Tydeman: “Zolang de leraar op afstand blijft, blijft hij als idool intact. Maar als je ziet hoe hij zich beweegt in het alledaagse – hoe hij met geld omgaat, geïrriteerd kan zijn, trots is op zijn wijsheid – dan kan de idolatrie afbrokkelen. En zo hoort het.’
Mantra zingen: thuiskomen bij jezelf
Mantra’s hebben een oeroude, genezende werking op zowel lichaam als geest.
Mijn geliefde, Kannon
Maart, april, mei, Ik ben haar deelgenoot
‘Ik ben het die schiet en ik ben geschokt dat ik dat ben’
De overwinning van Boeddha op de demonen kwam tot stand door het gevecht te ontkennen. Door de illusie die de geest voorspiegelt te doorgronden vindt een ontmoeting met je werkelijke natuur plaats. Het gevecht, zoals Daiun Roshi dit suggereert is een instandhouding van samsara. Waar ik als concertganger doodgeschoten word door het gevecht te ontkennen.
Tweeslachtigheid
Zeshin van der Plas was zenleraar en nu boeddhistisch begeleider. Hij dicht.
Nalatenschap
…
Het Boeddhistisch Dagblad, is dat een zegen, of een steen in de vijver?
Wist u dat Sakyamuni Gautama een vader en moeder had? Dat Sakyamuni Gautama zelf ook een zoon had? Weet u wat zich in de slaapkamer van Sakyamuni Gautama heeft afgespeeld? Zou hij er misschien ook een maîtresse op na gehouden hebben? In die tijd, en in zijn kringen?
CARO
Zeshin is als begeleider verbonden aan Suiren-Ji, de ‘Waterlelie Tempel’ in Bemmel.
Sunyata
Zeshin is als begeleider verbonden aan Suiren-Ji, de ‘Waterlelie Tempel’ in Bemmel, voorheen Leiden. Soto-Zen is een school binnen het boeddhisme. Bij Suiren-Ji wordt Soto-Zen beoefend.
Van de dood een deugd maken
Wat betekent de dood in het boeddhisme? Hoe kunnen we de dood in ons leven een plaats geven? En hoe gaan we om met het vaak onverwachte verlies van dierbaren?
TZU CHI – Goed doen in de wereld – Babeth Vanloo
Eén vrouw plantte een zaadje …en maakte zo een wereld van verschil.
‘Weinig mensen komen naar een Dhamma-voordracht om te horen hoe ze zich kunnen bevrijden van het aangename’
De Boeddha onderricht zijn zoon, Rahula (deel 3).
De natuurlijke gang van het leven (IV en slot) – een taoïstische vertelling
In die tijd leefde er een oude Chinees, die in de hele wereld maar twee dingen zijn eigendom noemde: zijn enige zoon en een paard.
Open dhammacirkel- een veilige plaats om onveilige dingen te doen
Heilzaam spreken is een kunst die we ontwikkelen op het boeddhistisch pad. Respectvolle communicatie bevordert harmonie. In een Open Dhammacirkel spreken we vanuit ons hart en ontwikkelen we de kunst van het luisteren.