• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » In de marge (10) – Licht, vrede, vreugde en humor.

In de marge (10) – Licht, vrede, vreugde en humor.

27 juni 2016 door Dharmapelgrim

Wie mijn wandellied kent, heeft het natuurlijk allang door: de afgelopen weken heb ik steeds een andere bouwsteen aangeroerd van het huis waarin ik als pelgrim onderweg woon. Er zijn er nog vier over (licht, vrede, vreugde en humor) maar mijn pelgrimstocht naar Nidaros (Trondheim) is ten einde. De maandag dat dit artikel verschijnt, ben ik op weg naar Nederland of misschien ben ik daar dan al.

Licht: Voor mij is dat het symbool voor alle vormen van energie, maar ook een symbool voor inzicht. Zonder licht zie je buiten je fysieke lijf niks. Zonder inzicht zie je ook binnen in jezelf niets. Streven naar verlichting is naar mijn mening hetzelfde als streven naar volledig inzicht, met name in antwoord op de vraag “wie of wat is nu de essentie van al wat is, dus ook van mij?” Hoe gaat zoiets in zijn werk? Doet iets of iemand ineens het innerlijk licht aan of gaat dat vanzelf? (“Who is in mijn Temple?  All the Doors do open themselfs, all lights do light themselfs“) Ik denk dat er allerlei manieren zijn waarop het volledig inzicht tot stand kan komen. In de meeste gevallen zal het meer lijken op het optrekken van een dichte mist in de ochtendschemering dan op het “ploep” aanflitsen van het volle zonlicht bij een strak blauwe hemel. Geef mij trouwens dat eerste maar, want dan is er gewenning. In het andere geval bestaat de kans dat je verblind wordt en de (innerlijke) ogen sluit…waardoor je alles alsnog mist. Je bent dan niet ziende blind maar door het indringende licht op alles toch totaal verblind. Resultaat: negatief. Om in de volledige verlichting te kunnen schouwen, moet je nu eenmaal door een mentaal roet- glas kijken. Dat wil zeggen: door de duistere kant van het dagelijkse leven. Als je dat doet, zie je…

Vrede. Er is geen strijd of dreiging, alles is in harmonie en balans. Innerlijke vrede is naar mijn mening een voorwaarde voor uiterlijke vrede, en niet andersom. Iedere strijd, ieder conflict- zelfs die in woorden- (discussie = woordenstrijd) , tussen twee of meer mensen of zelfs hele volken, ontstaat uit innerlijke onbalans en/disharmonie binnen individuen. En wanneer je niet oppast, word je gemakkelijk door de onbalans en disharmonie van de ander meegezogen. Kolking roept kolking op! En wie geeft nu wie de schuld te zijn begonnen? Anders gezegd: het is absoluut mogelijk om innerlijke vrede te verkrijgen en te bewaren op een slagveld (Arjuna op Kurukshetra, Bhagavad Gita), maar het is onmogelijk om vrede te ervaren op een hutje op de heide wanneer je van binnen in onbalans en/of een toestand van disharmonie verkeerd. Streef daarom naar evenwicht in jezelf, en naar harmonie tussen gevoel, verstand en fysieke krachten… Betracht het zoeken en bewaren van innerlijke vrede. Het is een hoeksteen van het huis waarin je je leven lang woont.

Vreugde. Ananda! Het is meer dan simpele vrolijkheid of kinderlijke blijdschap. Het is het volledig opengaan van het hart, het opbloeien van de geest in de richting van het licht zoals hiervoor beschreven. Zoals een zonnebloem zich altijd naar de zon keert, zo keert de vreugde mijn hele wezen in de richting van het onbeschrijfelijke. Of is het nou precies andersom? Ik ervaar hier duidelijk wederkerigheid: het ervaren van de essentie vervult mij met vreugde en diezelfde vreugde doet mij mijzelf weer op de essentie richten. Maar hoe kwetsbaar is dit? Er zijn talrijke verstorende factoren die mij plots kunnen afleiden, de vreugde temperen en roet in het eten kunnen gooien. Het is belangrijk mij niet mee te laten slepen door trivialiteiten en de vreugde in mijzelf vast te houden. Bij wijze van kompas.

Humor. Het is de smeerolie van het bestaan. Neem jezelf en de hele santemekraam die “wereld” heet toch niet zo bloedserieus! Het heeft even geduurd, ik geef het toe, voor ik om mijn eigen welgemeende en oprecht positief bedoelde pogingen om op het pad te komen en te blijven kon lachen. Eerst als een boer die kiespijn heeft, daarna als een tandarts die de boer van zijn pijn afhelpt, en tenslotte ook nog als de fiscus die de tandarts van zijn zuur verdiende honorarium afhelpt. Straks op het kerkhof liggen ze alle drie gezellig samen dood te zijn. Lach er maar om. Alle denken over kracht, wijsheid en geduld, geloof, hoop en liefde, licht, vrede en vreugde…welbeschouwd allemaal ijdelheid en waaien van wind (Prediker). Zen… ook zoiets. Pure humor! Inzichtmeditatie…

Nee, ik ben serieus! Ik meen het! Zie mij hier zitten met een grijns op mijn gezicht. Er is geen pad. Dat is het pad! Er is niemand om het pad te gaan. Daarom: GA!

Dharmapelgrim

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dharma en filosofie, Dharmapelgrim Tags: het pad, humor, licht, vrede, vreugde

Lees ook:

  1. In de marge (10) – Licht, vrede, vreugde en humor.
  2. Dit is het
  3. Vrijheid en vrede
  4. Het ongemak

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Anja Edwards zegt

    29 juni 2016 om 22:02

    Dank je voor de bouwstenen. Stimuleert mij om het ontwerp van mijn huis nog eens door te lichten.
    “Morning has broken”

    Anja

  2. G.J. Smeets zegt

    30 juni 2016 om 00:07

    Menno,
    welkom thuis van nooit weggeweest :)

    Je pelgrim berichten hebben me ertoe gebracht de berichten van verstokte thuisblijvers nog eens in te zien. Frappante overeenkomst tussen thuisblijver en reiziger. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Woestijnvaders.

    Als dankbare respons op je reisverslag een broederlijke tip: zie het werk van de reizende heremiet Johannes Cassianus https://www.lucepedia.nl/dossieritem/johannes-cassianus/johannes-cassianus-ca-360-ca-435

    Groet van G.J.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens