• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Boeddhanabijheid

Boeddhanabijheid

15 juni 2016 door Taigu

“Mediteer jij nog wel eens?”, vroeg iemand me pas op een belangstellende toon.

Ik moest een beetje grinniken en opende de deur naar de achtertuin. “Kijk, mijn kinhinpad,” zei ik, “wil je samen een paar rondjes loopmeditatie doen?”

Vragen naar mediteren kan onder boeddhisten een binnenkomer zijn die een zekere onwennigheid verraadt. Alsof je iemand een tijdje kent van de bijbelstudiekring en je bij het gezellig samenzijn na afloop onder het genot van een kopje thee terloops informeert bij je gesprekspartner of deze nog wel eens bidt.

Nee, lieve mensen, heel mijn leven is meditatief geraakt. De nembutsu kun je zeggen waar en wanneer je wilt, je kunt bij gelegenheid buigen voor een beeld, je leert in je waarneming van wat dan ook je aandacht te zuiveren, dat en alles meer wat erbij komt kijken.

Ja, ik heb jaren aan zitmeditatie gedaan, maar het wonder van meditatie is dat het zich niet bepaalt tot één vorm. Ik zit nog wel eens in meditatie, maar er is gradueel iets veranderd in mijn ervaring.

“Dharmakaya,” beschreef ik een paar weken geleden deze ervaring aan mijn zenleraar, tijdens een telefonische verbinding met de daisankamer, waarin wij elkaar normaal gesproken onder vier ogen zouden ontmoeten voor beraadslaging over de voortgang in mijn zentraining. Maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Dat krijg je ook met leerlingen die, noodgedwongen weliswaar, de vrije studierichting volgen.

“Het is alsof ik leef temidden van levende dharma die, als je goed kijkt, soms ook een zekere textuur aan je blootlegt. Er is een extra licht dat alles doorschijnt, mensen, vogels, bomen; ze zijn wat ze zijn en ze zijn ook anders.” Een beetje in een dergelijke trant kwam ik hakkelend en stamelend terzake; met een vragende toon ook, want ik twijfel wel eens aan mijn waarnemingen en stel mij open voor mogelijke kritiek dat ik door veelvuldig medicijngebruik ten prooi kan zijn gevallen aan hallucinatie en zinsbegoocheling.

“En boeddhanabijheid; ik voel een intense boeddhanabijheid, niet wanneer ik zijn naam aanhef om mijn toevertrouwen te belijden, maar nee, altíjd eigenlijk tegenwoordig, al trekt er wel eens een wolk voor de zon en is dat boeddha-achtige een tijdje weg. Het gaat in mijn ervaring niet om ‘de Boeddha’ die zijn aanwezigheid zou doen voelen, neen, dat ‘boeddha’ is eerder ‘iets’, dan ‘iemand’,” zei ik.

Ik beperk me in mijn weergave van ons gesprek tot mijn persoonlijke inbreng om recht te doen aan de vertrouwelijke aard ervan. Al wil ik wel verklappen dat mijn zenleraar mij in zulke gesprekken vaak veel vertrouwen schenkt.

Maar zo ervaar ik het dus. Zo leg ik het ook wel eens uit aan goede vrienden, soms hulpeloos leunend op beeldspraak uit een andere traditie, alsof dharmakaya de Schepping is en Gods mystieke lichaam. Al haast ik me hieraan toe te voegen dat deze vergelijking mank gaat aan verschillen die ik niet voor mijn rekening wil nemen.

Heel mijn weg sinds ik in 2007 begon met zenlessen, heeft me altijd verbaasd. Ik zit natuurlijk vaak te neuzen in oude teksten. De weg mag formeel Zen heten, maar de bus heet Mahayana, en het is niet onverstandig je te verdiepen in beschrijvingen van hetgeen je op reis zou kunnen tegenkomen. Maar de veruitwendiging van intellectueel begrip in reële ervaring komt telkens weer zonder aankondiging, onverhoeds.

Er is meer onder hemel en aarde dan de werkelijkheid van een rationele wereldorde. Het spirituele web is daar omheen en doorheen geweven. De bubbel in is zo’n verwonderlijke gewaarwording. Werelden in werelden, zoals in het Chinese boeddhisme van Tiantai en later…

Namu Amida Butsu,

Taigu

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Columns, Dharma en filosofie, Jules Prast, Zen Tags: Jules Prast, meditatie, Taigu

Lees ook:

  1. Vorm en Liefde
  2. Goede voornemens: alle dagen Jukai
  3. Taigu – twee zekerheden
  4. Totaalboeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marja Timmer zegt

    15 juni 2016 om 11:56

    In één woord : prachtig…dank voor deze uiteenzetting

  2. Carla zegt

    15 juni 2016 om 16:27

    Beste Jules,

    Ik lees je graag, maar nu….is er ontroering. Dank je voor het delen.

  3. Rob Muylaert zegt

    15 juni 2016 om 21:30

    Deze busrit mag eindeloos duren. Bedankt medereiziger.

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens