• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (9)

18 augustus 2020 door Rob van Boven en Luuk Mur

Onze politiek is gericht op groei, toename en vooruitgang. Er wordt in 2020 worldwide 600 miljard uitgegeven aan reclame. Een geestvervuilende infrastructuur, voor een groot gedeelte bedoeld om ons aan te zetten tot onnodige consumptie. We worden systematisch aangezet om een koopziekte te ontwikkelen.

De groei-economie was in de tweede helft van de vorige eeuw van groot belang. Maar als er in principe genoeg welstand is, helaas schandelijk ongelijk verdeeld, gaat het kapitalistische systeem zoeken naar nieuwe markten en één van die nieuwe markten zijn wij zelf. Het kapitalisme heeft ervoor gezorgd dat we, ondanks dat we genoeg hebben, toch steeds meer willen. De mens zelf is zo veranderd dat het dwangmatig wil consumeren. Niet alleen producten die we nodig hebben willen we kopen, maar we kopen inmiddels omdat we ons hebben laten conditioneren in meer willen. Alles al hebben, maar je toch ongelukkig voelen, omdat je het nieuwste model niet hebt. En als je het nieuwste model niet hebt, dan verlies je je zelfvertrouwen of laat je je marginaliseren. Je voelt je pas iemand als je groeit, je ontwikkelt, een groter huis kunt kopen, verder kunt reizen.

We zijn een sociaal dier, genetisch komen we voor ruim 98% overeen met de om hun onderlinge verbondenheid en sociale gedrag bekendstaande Bonobo’s. De huidige nadruk op hyperindividualisme maakt ons ongelukkig. Geluk vinden we als we onderlinge solidariteit ervaren, duurzame en betekenisvolle sociale relaties kunnen opbouwen. De verregaande balansverstoring tussen individualisering en verbondenheid is het probleem van deze tijd. Verbondenheid lijkt storend te zijn ten aanzien van het individualiseren.

De Duitse psycholoog Harald Welzer pleit ervoor om als daad van verzet uit de ratrace van de ‘totalitaire consumptiemaatschappij’ te stappen. De eerste stap in de herovering van de toekomst begint bij Welzer in onze eigen geest en ons eigen handelen. Stel jezelf de vraag waarom je maar doorgaat met het groei-denken, waarom is genoeg niet genoeg voor je. Waarom leef je met de idee dat je alleen gelukkig kunt zijn als je groeit in het “ik-zijn”, door steeds meer te hebben. Politiek leiders zijn overlevers, gericht op toename van macht en succes. Wij zijn ook overlevers, hypocriet, verslaafd aan meer, A zeggen en B doen en eigen belang eerst en daarna ook weer eigen belang. We zijn geen haar beter dan de liegende politici. We leven in een totalitair systeem, zonder dat we het doorhebben, omdat ons denken aangetast is door wat we zijn gaan geloven, met als gevolg overconsumptie, ongelijke verdeling van wat de aarde ons geeft, uitputten van de aarde, zeeën vol plastic en onbeschrijfelijk veel dierenleed.

Harald Welzer vroeg zichzelf af hoe hij zich hieraan kon onttrekken. Waar vind je elementen die je de kracht geven iets anders te gaan doen, om te kunnen zeggen “zonder mij, ik doe niet meer mee”. In de eerste plaats moet je de producten die je opgedrongen worden stupide durven vinden en verontwaardigd zijn dat mensen je dit proberen aan te smeren. Besef dat je geen deel wilt zijn van een industrie die individuen zo ontwerpt en programmeert dat de enige reden van hun bestaan is dat ze behoeften hebben en steeds nieuwe behoeften. Hierin zit ook een vergissing namelijk dat we attracties aanzien voor behoeftes. Als we meer willen hebben, kunnen we geloven dat dit een behoefte is. Het is echter geen behoefte, het is een middel waarvan we zijn gaan geloven dat dat het een behoefte is. Als we de nieuwste auto kunnen bemachtigen gaan we geloven dat we mogelijk in aanzien stijgen in de gemeenschap waar we in leven. De behoefte is dan mogelijk ertoe te willen doen, gezien te willen worden en dergelijke. Behoefte en oplossing voor die behoefte wordt dan op een hoop gegooid. Dat we bijvoorbeeld de behoefte hebben om ertoe te doen is het probleem niet, maar dat we dat denken te realiseren met dingen in plaats van wezenlijk contact met onze buitenwereld wel. Harald Welzer roept op tot verzet en zijn oproep doet denken aan het verzet van Gandhi of Martin Luther King.

Zou het kunnen, geweldloos verzet om de toekomst te heroveren? Een beweging die mensen stimuleert zich los te maken van het consumptie-totalitarisme en zich richt op toekomstgerichtheid van ons handelen. Harald Welzer richtte Futurzwei (toekomst 2.0) op. Een stichting die experimenten die toekomstgeschikt zijn wil promoten. Positieve voorbeelden en succesverhalen zichtbaar wil maken en mensen helpt om hun bestaan weer zelf in handen te nemen d.m.v. bijvoorbeeld lokaal produceren, koopboycots, stoppen met winstmaximalisatie. Laten we een voorbeeld nemen van de hedendaagse slavernij die er vandaag de dag nog is in China. Een aanzienlijk deel van alle kleding door China verkocht, wordt gemaakt door gevangen genomen Oeigoeren. Deze verblijven in Chinese werk- en opvoedingskampen*. We dragen massaal kleding gemaakt door tot slaaf gemaakten. Een koopboycot, ondersteund door de overheid en de media zou toch het minste zijn wat we kunnen doen.

Eerder hebben we uiteengezet dat het onze visie is dat de mens een verdeeld zelf heeft. Enerzijds ons Bonobo instinct en anderzijds als menselijk bewustzijn, een aangeboren levensopvatting en een geleerde levensopvatting. We hebben nu voldoende bewustzijn, er zijn voldoende mensen wakker, om beide zelven tot hun recht te laten komen. Kritiekloos meevaren in de bestaande structuur van de maatschappij, waar alles om succes en geld draait, is een keuze. Streven naar zelf denken, gemeenschapszin, matiging en liefde is een andere keuze.

* info: Erdal Balci, Volkskrant 27 juli 2020, Als het om slavernij in onze eigen tijd gaat blijft het stil in Nederland.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Economie, Geluk, Gezondheid, Politiek, politiek leider zoektocht, Voedsel Tags: behoeftes kweken, Bonobo, China, Gandhi, genoeg is genoeg, groei, Harald Welzer, ik, kapitalisme, liegende politici, Martin Luther King, Oeigoeren, reclame, verslaving

Lees ook:

  1. Britse regering onder vuur door softe opstelling bescherming mensenrechten
  2. HRW – ‘Tibet qua informatie bijna net zo gesloten als Noord-Korea’
  3. ICT – ‘Tibetanen, Oeigoeren, Hongkongers- een op de Dam’
  4. Het pad van de bevrijding van alle levende wezens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    19 augustus 2020 om 12:07

    We zien inmiddels attracties aan voor behoeften. Ja, een goede constatering.
    Zo zijn we het gaan zien;
    Noodzakelijke behoeften.
    Nog even en we zijn ook daaraan, allemaal verslaafd.
    Er zijn al attractie-junken.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Ardan
  • Agnose is altijd actueel
  • De virtuele denkster 300
  • Terugblik verkiezingen 2017 – Gooi mensenrechten nooit zomaar weg
  • De eerste sneeuw in Zeeuws-Vlaanderen

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens