Zelfs de boeddhisten zijn niet positief.
Columns
Het jaar 2017 – de achtendertigste dag – de meta monnik
Er is meta en metta, van allebei krijg je een kick. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van lijden, haat en gehechtheid.
Hedendaags boeddhisme
De Boeddha kan mij weinig schelen; hij is als een fictief spook dat rondwaart zonder dat je er een vinger op kunt leggen, zo bedolven als hij is onder een baaierd van historische legendevorming.
Het jaar 2017 -de zevenendertigste dag- de kille dood
Wil ik wel doodgespoten worden, is mijn leven voltooid? Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van lijden, haat en gehechtheid.
Alternatief feit: 2+2=5, punt.
Liegen moet je kunnen. De meeste mensen zijn niet zo goed in staat om congruent een onwaarheid te vertellen als was het de waarheid. Ze verraden zich in aarzelingen, merkbare spanning, in hun non-verbaal gedrag.
Democratie
Democratie gaat over deze bekommernis om de ander, wat zelfs vastgelegd is in onze Grondwet. Steeds wanneer die bekommernis in het gedrang komt, staat de democratie op de tocht.
Goff – De acht armige inktvis
Gastschrijvers schrijven zonder last of ruggespraak in het Boeddhistisch Dagblad.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (4)
Al met al een erg goede tijd, niet goed te beschrijven in een stukje tekst. Weer verder leren omgaan met irritaties, ik begin nu de irritatie te zien als mijn leraar me wijst op iets dat ik nog niet doorheb.
ONTWAKEN
En droom mooie dromen…
Het jaar 2017 – de vierendertigste dag- het gestolen horloge
Het horloge van mijn opa is gestolen. Moge iedereen gelukkig zijn. Vrij van lijden, haat en gehechtheid.
VERTROUWENSPERSOON
Het tweede wat hij te vertellen had, was dat ik vanaf nu al mijn contacten met kale mannen moest stopzetten.
Mindfulness is niet: ‘boeddhisme’
Niemand heeft hier een monopolie.
Het jaar 2017 – de drieëndertigste dag – ganzen en politici
Laten we verhinderen dat politici met hun vage praatjes en loze beloften na 15 maart weer landen. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van lijden, haat en gehechtheid.
Het jaar 2017 – de tweeëndertigste dag- mijn vaders dood
Het kaarslicht kringelde door de raampjes en deur naar buiten. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van lijden, haat en gehechtheid.
Door Ontspannen in Aandacht naar Rust en Ruimte
Zelf ben ik altijd vrij allergisch geweest voor absolute uitspraken en waarheden, en helaas, ook het Spirituele Pad grossiert in dit soort stellingen. Ik heb met veel moeite geleerd om mijn initiële reactiviteit hierop te ontspannen en de ‘waarheden’ niet letterlijk te nemen maar figuurlijk.
‘De duizendarmige Avalokitesvara als landkaart voor de totale wereld buiten mijzelf’
Het kenmerk van religie behoort te zijn dat het mystieke, (dat wat verborgen lijkt te zijn) kenbaar wordt. Dat daar symboliek voor gebruikt wordt is een logische gevolgtrekking. Landkaarten zijn een symbolische weergaven van een land, een landkaart is niet het land zelf.
Het jaar 2017 – de eenendertigste dag- Trump en zo
Moet je compassie hebben met Donald Trump? Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van lijden, haat en gehechtheid.
Het jaar 2017 – de dertigste dag
De holocaustherdenking werd gekaapt door politici en anderen. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van lijden, haat en gehechtheid.
Jezelf meester worden
Iedereen hoort en leest wat hij wil lezen of horen.
Het jaar 2017 – de zevenentwintigste dag
Ik wil rust en duisternis. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van lijden, haat en gehechtheid.
INAUGURATIE
Vraag: Hoe kunnen politiek en religie bij zo’n ritueel samen optrekken, terwijl ze eigenlijk slaande ruzie hebben?
Mindfulness is niet: ‘niet oordelen’
Laat ons duidelijk zijn: niet alles is oké. Mindfulness wil niet zeggen dat je alles aanvaardt of goed vindt.
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
Chef is niet dood, maar ondergedoken. En monddood gemaakt. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van lijden, haat en gehechtheid. Power to the people.
‘Boeddha heeft nooit de bedoeling gehad dat we na hem moesten stoppen met denken’
‘Op de vraag wie –ik- nu eigenlijk ben wil ik stellen: ik ben in het moment dat wat ik waarneem en tegelijkertijd ben ik de waarnemer. Des te minder ik gehoorzaam aan geloof des te meer ik kan zijn wie ik ben.’