• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de driehonderdenachtste dag – doodmaken

Het jaar 2018 – de driehonderdenachtste dag – doodmaken

5 november 2018 door Joop Ha Hoek

Ze zongen, mediteerden, studeerden en hadden veel plezier, de boeddhisten in dat centrum in San Francisco. Tot ze tijdens de meditatie een knagend geluid hoorden. In eerste instantie dachten ze dat de voorganger een tukkie deed en snurkte maar het geknaag werd allengs hoorbaarder en toen er ook houtmeel naar beneden dwarrelde vroegen ze de jongste beoefenaar in de nok van het gebouw te klimmen en die constateerde dat grote kevers de balken aan het opvreten waren. Een ongedierte-expert constateerde dat het boktor kevers waren die zich volvraten. Als er niets aan gedaan werd zou het gebouw instorten.

En daar zaten ze dan, die boeddhisten, die beloofd hadden nooit een levend wezen te doden. Toen de hoeveelheid naar beneden dwarrelende houtmeel zo groot werd dat de gemeenschap zich moest beschermen met paraplu’s werd een vergadering belegd. Het waren de boeddhisten of de boktor die het loodje moesten leggen. Er werd gebeden, de Boeddha werd om vergeving gevraagd en de volgende dag werden de kevers vergast. De boeddhisten leefden nog lang en gelukkig.

Ik heb motten in mijn kledingkast. Niet een paar maar een heleboel. Ik heb ook veel en dure kleding en geen geld om mijn garderobe te vervangen. De motten zwermden uit en gingen tussen de boeken zitten en namen bezit van de woonkamer.  In mijn hemden en broeken zitten larven die nieuwsgierig hun kopje opheffen alvorens een hapje katoen te nemen. Bij de drogist kocht ik moderne mottenballen, een spuitbus met gif tegen vliegend ongedierte en vangkooien om de motten te vangen. Het helpt niet echt. Zaterdag vloog er een mot uit een overhemd in de inloopkast en ik heb contact gezocht met de gemeente voor advies. Een belofte doen om geen levende wezens te doden is één, de praktijk is weerbarstiger. Het is de mot of ik en ik heb voor mezelf gekozen. Met een bezwaard gemoed.

Mijn in het buitenland wonende vriendin is in een week tijd in twee verschillende handen gestoken door wespen die een nest in haar tuin hebben. De huisarts entte haar in, was bezorgd dat ze zou doodgaan aan die steken. Dat gebeurt bij sommige mensen ook wel. Afgelopen vrijdag heeft de brandweer het wespennest behandeld met giftig poeder.

De praktijk is dat wij boeddhisten de belofte om niet te doden onder voorbehoud moeten afleggen. Met mitsen en maren. Om nog lang en gelukkig te leven en het mogelijk te maken om andere levende wezens, die doen wat ze moeten doen, om zeep te brengen. Het boeddhisme als theorie? Of gewoon een laffe volger van de Boeddha.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: boktor, dood, gas, joop hoek, motten, overleven, wespen

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdenachtste dag – herinneringen
  2. Het jaar 2018 – de honderdendrieentachtigste dag – afrekendood
  3. Het jaar 2018 – de driehonderdendrieentwintigste dag – doodse spullen
  4. Het jaar 2019 – dag 59 – poesdood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    5 november 2018 om 21:06

    Een herkenbaar dilemma voor iedereen die iets met boeddhisme heeft en doet. Ik denk dat gedachten die je tot een afweging brengen om wel of niet te doden niets aan dit feit veranderen: bij het doden van ook het kleinste insect hoort het karma dat bij het doden van kleine insecten hoort. Geen recht, rede en verzachtende omstandigheden. Ook als je een dier doodt dat op het punt stond jou te doden geeft dat het karma dat daarbij hoort.Er is geen advocaat die jouw gedachten en standpunten tegenover de Karmaraad verdedigt. ‘Beste Raad, een jeugdtrauma met boktorren heeft veroorzaakt dat verdachte handelde zoals hij deed.’ Nee, inzicht, zuiveren,en niet doden. meer zit er niet op, vrees ik.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 180 – debat
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (58)
  • Dôgen over meditatie en verlichting
  • Wakker Dier – Nederland telt 999 megastallen
  • Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens