Iemand vroeg een boeddhist naar het boeddhistische mensbeeld. De boeddhist vond dat het allemaal een kwestie van bewustzijn was. Waar dat bewustzijn dan op berustte, was de volgende vraag.
Achtergronden
Ardan
…
De virtuele denkster 198
…
Moniek Nooren – vol overgave genieten
Ze geniet onmiskenbaar terwijl ze hap voor hap uitkiest, kauwt en proeft. Als het bord leeg is, kijkt ze stralend om zich heen en blijft even nagenietend zitten. Ze vult haar bord nooit voor een tweede keer maar gaat wel nog een toetje en een kop koffie halen.
Taigu – omdat er iets is en niet niets
Erik Hoogcarspel en Taigu hebben een verschillende beoordeling van én Schopenhauer en én het westerse boeddhisme. Schopenhauer koesterde hoop op een convergentie van Oost en West een eeuw voordat Japanse studenten in Europa en Amerika neerstreken om zich te verdiepen in de kunst van wetenschap en filosofie. Zij droegen, eenmaal terug in eigen land, bij aan het imperialisme dat Japan in 1945 van een koude kermis deed thuiskomen.
‘De vele misverstanden over verlichting’
Over verlichting hoort men te weten dat wat men in de verschillende spirituele tradities verlichting (satori, nirwana, kensho, moksha, bevrijding, redding etc.) noemt, niets anders is dan een symptoom van geestelijke volwassenheid. Eenvoudig gesteld: Wat men vroeger verlichting noemde is niets anders dan geestelijke volwassenheid.
De ware spirituele vriend
– een advies van U Pandita aan westerse leraren.
Boeddhisme en de ‘zelfgekozen’ dood
Over wijsheid en compassie.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…aandacht.
Stel je bent aan het mediteren, dan zal het je opvallen hoe vaak je gedachten afdwalen. Gedachten komen op en je kan deze niet met een wilsbesluit stoppen. Gefocuste aandacht en open aandacht onderdrukken het zich opdringende denken van het DMN en dat is ook wat je met meditatie oefent. In het DMN haal je herinneringen op en maak je je voorstellingen over de toekomst, je bent niet in het nu.
‘Om verlichting te bereiken moet je een penis hebben’
Deze gedachtenkronkel heeft zijn ingang in Tibet gevonden mede door de teksten van Indiase leraren en werd door latere, mannelijke leraren niet in vraag gesteld en zonder problemen overgenomen.
Ardan – stilte (4)
…
De virtuele denkster 197
…
Oorzakelijkheid in boeddhisme: zet de dominostenen goed!
Het mooie is nu dat de basiswet van Boeddha’s leer luidt: ‘Wanneer dat bestaat, ontstaat dit; bij het verrijzen van dat, verrijst dit. Wanneer dat niet bestaat, komt dit niet tot wasdom; bij het wegvallen van dat, houdt dit op.’ En laat die wet nou mooi ook van toepassing zijn op de keten van dominostenen: haal enkele stukjes uit de keten weg en het omvalpatroon wordt gestopt.
Sleutel tot Inzicht – bron van kennis over het theravadaboeddhisme
Peter van Loosbroek is de ontwerper en auteur van Sleutel tot Inzicht, waarin in tekst en beeld uitgebreid aandacht wordt besteed aan het theravadaboeddhisme. Sinds 1994 beoefent Peter deze oudste stroming in het boeddhisme. Aan hem is door een monnik in Sri Lanka de boeddhistische naam Ananda toegekend, de meest geliefde discipel van de Boeddha.
Andrew Peers- Meditatiemachine
Diederik was bekwaam in koans, misschien omdat hij gemakkelijk aan zijn gevoel voorbij kon gaan. De leegte van zen werd een schuilplaats, een toevluchtsoord waarin hij zich kon verstoppen en zijn eigen duisternis zo veel mogelijk buitensluiten.
Vipassa mét…
Vipassana en metta-meditatie zijn twee verschillende meditatiemethodes. Bij vipassana staat het ontwikkelen van opmerkzaamheid centraal, bij metta-meditatie het ontwikkelen van vriendelijkheid en welwillendheid.
De juiste inspanning met creativiteit?
Geleidelijk aan, terwijl ik de overige gewone ochtendrituelen doorliep en vervolgens boodschappen deed, bracht de vergelijking van ‘kunstzinnig scheppen’ en ‘baren’ een stroom van verdere kleine inzichten over de juiste inspanning op gang. Ik begon de gedachten te noteren op papier en in de loop van de dag voelde ik mijn scheppingskracht terugkeren.
Het verscheiden en verschijnen van het zelf
Zelfbeeld, imago en persoon zijn de aspecten van ons zelf die we direct ervaren. Ze ontstaan zonder dat we erbij hoeven na te denken.
Groeipijn: de confrontatie
Het Niet-Geziene Kind uit mijn jeugd speelt op. Waar komt zij vandaan? Bestaat ze echt?
Ardan
…
De virtuele denkster 196
,,,
Besta ik, of besta ik niet?
Wanneer westerlingen kennismaken met het boeddhisme is vaak een van de eerste struikelblokken de onderwijzing over anatta (anatman), vaak vertaald als ‘geen zelf’.
Moniek Nooren – sculpturen van steen en hout en levensverhalen
Moniek: ‘Omdat de boeddhistische leer een belangrijke rol speelt in mijn leven, komt die ook tot uiting in mijn werkstukken – vanzelf of doelgericht, duidelijk herkenbaar of in meer symbolische vorm.’
Ik heb ooit mensen horen zeggen: ‘Ik ben het spuugzat, altijd weer dat mededogen’.
Het mahayana maakt radicaal komaf met de illusie dat we er ooit zullen zijn, dat we iets zullen bereiken waardoor we boven alle lijden uitstijgen. No man can be free unless all are free. We zullen er nooit aan wennen. We zullen altijd weer geraakt worden en geraakt blijven.