• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De Boeddha en de dood

De Boeddha en de dood

21 oktober 2020 door Erik Hoogcarspel

“De dood is zichzelf een raadsel.” Dit leren de meesten van ons op school al bij Nederlands als het onvermijdelijke gedicht ter sprake komt van P.N. van Eyck met de titel “De tuinman en de dood”, die trouwens de Perzische dichter Hafez plagieert. De dood wordt hier voorgesteld als een persoon die de opdracht heeft “mensen te halen”. De tuinman van een Perzische edelman ziet de dood terwijl hij in de tuin aan het werk is. Hij schrikt en vlucht naar de stad Isfahan. Als de edelman ‘s middags de dood ontmoet zegt de laatste dat hij verrast was iemand in de tuin aan te treffen die hij die avond helemaal in Isfahan moest halen. De boodschap is dus dat je de dood niet kunt ontlopen. Niettemin zegt de Boeddha in de Ariypariyesana Sutta (Verzameling middellange leerredes I, bladzijde 284) dat hij het doodloze gevonden heeft.

De grenzen van het zelf

Ook in het Westen is er veel over de dood nagedacht. Het bekendste is misschien wel de overweging van de Griekse filosoof Epicurus (341 v.j. – 370 v.j.) die tot de conclusie kwam dat hij de dood nooit zou ontmoeten. Als hij er nog was, dan was de dood er immers nog niet en als de dood er was, dan was hij er niet meer. Er valt voor de dood niets te halen. Daarvoor, in het jaar 399 v.j., had Socrates al grote indruk gemaakt bij vriend en vijand door zijn onbewogen en in zekere zin vrijwillige dood. De Stoïcijnen namen hier een voorbeeld aan en Epictetus (50 – 130) raadde dan ook aan elke moment klaar te staan om het leven te verlaten. De mens is immers een sterveling.

De macht van het Christendom was op de dood gebaseerd. Zij hield niet op om de gelovigen eraan te herinneren dat de dood elk moment kan toeslaan en dat God daarna de ziel in de eeuwige verdoemenis zal storten, ofwel de eeuwige zaligheid zal gunnen. Wat het zou worden kon niemand weten en je kon het oordeel van God ook niet beïnvloeden. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en Hij is eigenwijs. Wie het hiermee niet eens was werd als ketter bestempeld en in de gelegenheid gesteld om met gezwinde spoed dit dualistische Goddelijke casino te bezoeken, nadat het lichaam ter lering ende vermaeck op de grote markt in as was opgegaan.

De moderne dood

De meest invloedrijke filosoof op dit gebied in onze tijd was Martin Heidegger (1889 – 1976), die overigens dit middeleeuwse begrip van de dood in ere hield. In zijn eerste belangrijke boek “Zijn en tijd” schreef hij dat de dood elk moment van ons leven bij ons is als de “mogelijkheid van onze eigen onmogelijkheid” (§46 e.v.). We zijn met andere woorden altijd oud genoeg om dood te gaan en in onze tijd helpt de Corona-pandemie goed om ons dit in te peperen. Heidegger vond het een verontrustend idee dat hij zelf “onmogelijk” zou kunnen worden, want hij had het erg met zichzelf getroffen. Als de Donald Trump van de westerse filosofie, moest hij hier iets op verzinnen. Zo kwam hij met het idee dat als je dapper genoeg was om aan je eigen dood te denken, dat je dan een bijzonder mens werd. Je onderscheidde je hiermee immers van het klootjesvolk dat zich al consumerend wijs maakte dat het leven eeuwig zou duren en je werd authentiek. Nog maar een maand geleden las ik een discussie over dit idee op een Amerikaans forum voor existentiële psychotherapie. Vraag me niet wat authentiek is, letterlijk betekent het dat je de auteur bent van je eigen daden en gedachten, maar hoe dat in de praktijk werkt is mij een raadsel. De filosoof Wittgenstein heeft in elk geval duidelijk gemaakt dat niemand zelf zijn eigen taal kan uitvinden, omdat hij dan door niemand wordt begrepen.

De leraar van Heidegger, Edmund Husserl (1859 – 1938), ontkent dat het in de eerste plaats om de eigen dood gaat. Volgens hem leer je de dood kennen door de dood van de ander. Het ligt voor de hand dat voor Heidegger de dood van de ander maar bijzaak is, maar volgens Husserl begrijp je pas dat je sterfelijk bent doordat je anderen om je heen ziet wegvallen. Hij ziet wel een soort essentieel zelfbewustzijn waarvan hij zich niet kan voorstellen dat het dood gaat, naast het wereldse zelf. Andere filosofen van die tijd, zoals Max Scheler, Emmanuel Levinas Eugen Fink (leerling van Husserl) en de Russische filosoof Michael Bahktin zien dit zelfbewustzijn eerder als een resultaat van de innerlijke dialoog met de ander(en) die we de gehele dag voeren. Volgens Scheler hebben we hierdoor een besef van sterfelijkheid dat nooit helemaal weg is.

Jean-Paul Sartre brengt hier tegenin dat je hiervan juist afstand neemt door je in te zetten voor anderen in de samenleving. Als je ergens voor gaat is alleen dat belangrijk. Je weet wel dat je misschien dood gaat voordat je taak volbracht is, maar als dat gebeurt is het gewoon toeval. Je staat er niet bij stil, waarom zou je ook?

Het besef van sterfelijkheid speelt anderzijds een rol, omdat je daardoor weet dat je tijd beperkt is. Stel dat je niet dood zou kunnen gaan. Je zou alles onbeperkt kunnen uitstellen, elke wandaad kunnen goed maken. Je zou ontevreden worden over jezelf en je bestaan en weten dat het nooit eindigt. Het gevolg zou een eindeloze grondeloze verveling zijn: de hel van de onsterfelijkheid.

Ode aan de vriendschap

In dezelfde geest schreef Jacques Derrida een in memoriam bij de dood van Hans-Georg Gadamer (1900 – 2002), waarin hij betoogde dat de dood ons in staat stelt te rouwen.  Dit is de voornaamste reden om het leven en de vriendschap serieus te nemen. Er is dus alle reden om aan te nemen dat de dood bij het leven hoort. Hoe kan het dan dat de Boeddha triomfantelijk verklaart het doodloze te hebben gevonden? Blijkbaar is het doodloze ook het levenloze, waarbij het leven in boeddhistische termen niets anders is dan saṃsāra: leed, treurnis en dood. In zijn inleiding van “De verzameling middellange leerredes” wijst Rob Janssen erop dat het doodloze (amṛtyu) ook al in de Oepanishaden voorkomt. Het is het brahman waar de ziel van een overledene naartoe gaat als deze beseft dat hij in wezen identiek is met dit brahman.

De Boeddha gebruikte dus een gangbare term om zijn eigen ontdekking te beschrijven. Hij is dan echter bij lange na nog niet overleden. Dat is een heel verschil en het zou een vergissing zijn dit te negeren door het woord “doodloos” al te letterlijk te nemen. Als de Boeddha gevraagd wordt waar hij na zijn overlijden naartoe gaat, geeft hij dan ook geen antwoord. Elk antwoord zou immers de veronderstelling erkennen dat er een ziel is die ergens naar toe kan gaan. Je kunt het doodloze daarom beter opvatten als een soort metafoor voor de staat voorbij het lijden, voorbij saṃsāra.

Saṃsāra is nirvāṇa

Als we de verzekering serieus nemen dat deze staat van nirvāṇa, niet iets anders is dan saṃsāra, dan wordt ook duidelijk dat er bij de dood niets ergens naartoe gaat. Je komt de dood niet tegen en wordt er niet door gehaald. Wat zou waar naartoe moeten gaan? De ontdekking van de Boeddha is immers dat er in werkelijkheid niets zelfstandig bestaat, dat er niets blijvends is en dat niets een blijvende voldoening geeft. Dit zijn de drie kenmerken van het zijn. Nu kun je dit alleen weten en ervaren als je er los van staat, net zoals je de gevel van een huis alleen van buiten kunt zien. Het nirvāṇa is dus een staat die wel en niet van het gewone leven verschilt. Misschien is het te vergelijken met het transcendentale zelfbewustzijn van Husserl, dat impliciet deel uitmaakt van elk bewustzijnsmoment.

Wij mensen bestaan niet als geïsoleerde subjecten, we zijn in ons bestaan van elkaar afhankelijk, dat kunnen we van de huidige pandemie leren. De ander maakt dus deel uit van het zelf en omgekeerd. De dood van de ander is een aspect van mijn eigen dood en met de ander sterft er een stukje van mij. Dit besef ik in de rouw en in dit besef ervaar ik de vriendschap, zo ervaar ik wat de ander voor mij betekende. Zonder dood zouden we ons gevoel voor vriendschap verliezen en een soort onmensen worden. Een samenleving zonder dood is er een zonder vertrouwen, zonder vrienden, waar mensen elkaar alleen maar uitsluiten en uitbuiten, is hard op weg naar de afgrond. Dit is een samenleving waar, zoals Albert Camus schreef in de “De Pest”, de mensen niet meer sterven, maar alleen ophouden te leven.”

Ik wens u vele vrienden toe.

Bronnen
Breet, J. De en Janssen R. De verzameling van middellange leerredes deel I. Asoka, Rotterdam 2004
Heidegger, Martin Sein und Zeit. Max Niemeyer Verlag, Tübingen 1979
Derrida, Jacques. The Work of Mourning, University Of Chicago Press, Chicago 2001
Derrida, Jacques. Uninterrupted Dialogue: Between Two Infinities, the Poem, in: Research in Phenomenology 34 (1) 2004, 3-19
Sternad, Christian.  On the Verge of Subjectivity.Phenomenologies of Death. Husserl Archives, KU Leuven

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Pakhuis van Verlangen Tags: Albert Camus, christendom, coronapandemie, dood, doodloos, Edmund Husserl, Emmanuel Levinas Eugen Fink, Hans-Georg Gadamer, Jacques Derrida, Jan de Breet, Jean-Paul Sartre, Martin Heidegger, Max Scheler, Michael Bahktin, Oepanishaden, P.N. van Eyck, Rob Janssen, rouwen, Saṃsāra is nirvāṇa, verzameling middellange leerredes, vriendschap, zelf

Lees ook:

  1. Zin en onzin
  2. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  3. De Boeddha – ‘Indien een mens zich met geen enkele van deze methodes door mij laat temmen, dan dood ik hem.’
  4. Slavernij, racisme en boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Laurens zegt

    21 oktober 2020 om 15:27

    Hier stond de link naar een video maar die plaatsen we niet vanwege het feit dat we ongeveer 2 jaar geleden als krant gehackt zijn via een link.
    De uitgever van het BD

    bekijk dit maar eens: onsterfelijkheid is niet alles

  2. Piet Nusteleijn zegt

    22 oktober 2020 om 09:42

    Leefde “je” al voor “je” geboorte?
    Zo ja. Dan is het te begrijpen dat “je” door blijft leven.
    Er is dan geen dood.
    Zo nee. Dan heb “je” alleen dit leven. Één leven.
    Met groet.

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens