Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.
Achtergronden
Indiase Himalaya al eeuwenlang centrum voor ontwikkeling en uitdragen boeddhisme
Onder hen zijn Padmasambhava en Go Tsangpa, twee van de belangrijkste religieuze figuren die een diepgaande invloed hebben gehad op de boeddhistische filosofie en leer, en het religieuze landschap van de Indiase Himalaya.
Ardan – Boeddha was een vrouw
…
De virtuele denkster 413
…
Zen, Zee en Japans Inktschilderen in de Soefi-tempel te Katwijk
Je bent onderdeel van de natuur, hoort de vogels luider zingen, ziet elk blad aan een boom en voelt de wind in je gezicht en het zand onder je voeten. Het maakt blij en onbevangen, je hart opent, energie stroomt.
Het niveau van de getemde
Van belang is het woord ‘tembare’. De Boeddha gaat er in zijn voorbeeld van uit dat er olifanten, paarden of ossen [en in uitbreiding mensen] zijn die tembaar zijn maar die, als ze geen training krijgen, nooit uit zichzelf het gedrag van een tam dier zullen vertonen, nooit gedisciplineerd zullen zijn.
New Delhi – Internationale bijeenkomst over ‘Gedeeld boeddhistisch erfgoed’
Het doel van de conferentie is het herstellen van transculturele banden en het zoeken naar overeenkomsten, tussen boeddhistische kunst van Centraal-Azië, kunststijlen, archeologische vindplaatsen en oudheid in verschillende museumcollecties van de SCO-landen.
Angst overwinnen
Mijn angstgedachten en gevoelens namen toe, en gingen vervolgens ongehinderd, een eigen leven leiden. Na zeker wel een minuut of 10 op de brug, durfde ik niet meer voor- of achteruit.
Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen
Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.
Ardan – schuitje
…
De virtuele denkster 412
…
De Hartsoetra op de melodie van een Russisch Marialied
Van het boeddhisme is bekend dat het zich plooit naar de omstandigheden en gewoonten in de landen en gebieden waarin het zich ontwikkelt. Betekent dat ook dat dat het wijs en verstandig is dat het boeddhisme leentje buur speelt met gewoontes, liederen, psalmen gezangen en liturgie van kerkgenootschappen in die landen?
Het Ongeborene En Onvergankelijke
Het is de kern van de ontdekking die de Boeddha deed op het moment van ontwaken, hij kwam los van de illusie van een zelf; het heldere licht brak door. Het is een illusie te denken dat we een zelf zijn met een vaste kern, we zijn slechts vormen van bestaan: vijf in getal, staat in de Hartsutra.
Ardan – er is een probleem
…
De virtuele denkster 411
…
Taigu – Nood breekt dharma
Taigu is geen pacifist, nooit geweest ook, hoezeer dit in zekere zin ook wringt met zijn zenbeoefening. Hij is evenmin tégen pacifisten; ieder zijn meug, vrijheid, blijheid.
Boeddhistische doeners en denkers – de aflevering (64)
Onze westerse neiging is juist wel om dingen te willen vasthouden. We houden vast aan bezit, status en macht. Mode, vakanties, elektrische fiets, grotere auto, botox, kleurspoeling, noem maar op. Ons ego is groot, in de westerse cultuur draait alles om consu-meren. De economie moet groeien – dat is de maat der dingen. Het woord funshoppen zegt genoeg.
Beeldgedicht – aards bloed
…
De Boeddha – over het slachten van dieren
De Boeddha verweert zich tegen de beschuldiging dat hij vlees zou eten van dieren die speciaal voor hem geslacht worden. Hij zegt dat ook zijn leerlingen dat niet doen en zet de regels voor de Orde over het eten van vlees uiteen. Hij wijst er verder nog op dat zijn monniken de brahmavihara’s beoefenen en daardoor niet geneigd zijn zichzelf of andere levende wezens te schaden.
Ardan – voel jij je weleens dankbaar
…
De virtuele denkster 410
…
De kracht van negatief denken – Waarheid, melancholie en een tragisch levensgevoel
Het positieve denken is populair in het Westen, vooral in de V.S. maar ook in Nederland.
En ook in het boeddhisme . Op de een of andere manier is het populaire psychologische en economische denken (‘je kunt worden en verdienen wat je wilt’) uit de zelfhulp-industrie vermengd geraakt met noties uit het boeddhisme. Dat is eigenlijk merkwaardig want de oude boeddhistische teksten ademen een andere sfeer.
Het jaar 2023 – dag 53 – mooiwasdietijd
Op een dag vlieg ik weg.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Vaarwel rubberen vriend
…