• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Vajramala  – actief voor een levend boeddhisme

Vajramala  – actief voor een levend boeddhisme

8 mei 2025 door gastauteur

Op 7 april 2025 vierde Vajramala haar tachtigste verjaardag. In de afgelopen 50 jaar is zij actief betrokken geweest bij het boeddhistische leven in Duitsland – vaak weg van het grote publiek. Sinds 1977 nam ze als afgevaardigde deel aan de algemene vergaderingen van de Duitse Boeddhistische Unie (DBU), was ze vele jaren lid van de raad en van 2001 tot 2011 ook voorzitter.

Op de algemene vergadering van 1982 in Überlingen kon zij samen met Christine Schönwerth van de Oude Boeddhistische Gemeenschap de afgevaardigden, van wie de meesten Theravada waren toegewijd, ervan overtuigen dat de toelating van een Tibetaanse gemeenschap de ontwikkeling van het boeddhisme in Duitsland ten goede zou komen. Als ereraadslid van de DBU zijn diversiteit en dialoog nu erg belangrijk voor haar.

Vajramala komt uit een familie van artsen. Haar moeder, die in 1924 in Breslau kennis had gemaakt met het boeddhisme, voedde haar van jongs af aan op in de boeddhistische geest. Samen bestudeerden ze de boeddhistische geschriften die toen beschikbaar waren en beoefenden ze yoga en meditatie, sinds 1959 in de zentraditie. Geïnspireerd door zijn boeken woonden ze in 1972 in Frankfurt een lezing bij over ‘Het erfgoed van Tibet’ door Lama Anagarika Govinda – een gebeurtenis die het leven van Vajramala veranderde. Ze werd Lama Govinda’s persoonlijke leerling, sloot zich aan bij de orde die hij stichtte, Arya Maitreya Mandala, en speelde een belangrijke rol bij de Duitse vertaling van veel van zijn werken. In 1984 verleende hij haar de leraarsautoriteit als Vajracarya – Dharmaleraar en meditatiemeester in Vajrayana. Sindsdien probeert ze zijn visie van een ‘levend boeddhisme in het Westen’1) te implementeren, dat rekening houdt met de hele ontwikkeling van de Dharma. Daarbij volgt het zijn stelregel van ‘mensen niet de les lezen, maar inspireren’.

In 1980 bouwde Vajramala op verzoek van haar leraar een schilderachtig gelegen retraitehuis in Überlingen aan het Bodenmeer. Het werd de eerste ontmoetingsplaats voor beoefenaars en geïnteresseerden in het Bodenmeergebied. Tot op de dag van vandaag vinden er cursussen, retraites en meditatieavonden plaats in de Mahakala Ashram, sinds enkele jaren als onderdeel van de vereniging Maitreya Mandala Duitsland.

Na de politieke ‘ommekeer’ in 1989 nam Vajramala op verzoek van de Hongaarse religieuze gemeenschap de leiding over van de gemeenschap van de Hongaarse Arya Maitreya Mandala. Door haar inzet werden daar drie centra opgericht, die sindsdien nauw samenwerken met de Duitse en Zwitserse centra in Schaffhausen. Ze hebben een gemeenschappelijk curriculum dat momenteel wordt aangepast aan de behoeften van de jongere generatie. Naast al deze activiteiten in zijn eigen gemeenschap was Vajramala betrokken bij de oprichting van Sakyadhita Duitsland, bij de interreligieuze dialoog in het wereldklooster in Radolfzell, evenals bij protestantse en katholieke academies in Baden-Württemberg en bij hospicegroepen in Zwitserland.

Op haar talrijke reizen door de Noord-Indiase Himalaya bezocht ze boeddhistische kloosters, kluizenaarshutten en belangrijke leraren. Sinds 2014 heeft ze vooral het Drikung Kagyu Klooster in Dehradun bezocht, waarmee sinds 2016 een intensieve persoonlijke en spirituele uitwisseling plaatsvindt. Zijne Heiligheid Drikung Kyabgon Rinpoche nam in 2018 het beschermheerschap van de centra van de Maitreya Mandala over. Deze samenwerking is gebaseerd op Lama Govinda’s connectie met de Tibetaanse Kagyu-traditie. In zijn voormalige ashram Kasar Devi in Almora in Noord-India vonden verschillende driejarige retraites plaats onder leiding van Drikung-meesters.

Bij al deze activiteiten is Vajramala vooral bezig gebleven met de individuele ondersteuning van haar studenten. Ze waarderen vooral het inspirerende karakter van haar gedetailleerde en diepgaande toelichtingen, omdat ze het vermogen heeft om in te spelen op de behoeften van de luisteraars en een levendige dialoog met hen aan te gaan zonder de focus te verliezen. Hun wijsheid en uitgebreide kennis over het hele boeddhistische spectrum zijn buitengewoon. Aan al hun activiteiten ligt een diep verlangen ten grondslag dat de Dharma inheems wordt in het Westen.

Tekst Anandi Peggy Martin
1) Titel van een van zijn late werken
Bron nieuwsbrief DBU

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Mahayana, Theravada Tags: DBU, Lama Anagarika Govinda, Vajramala

Lees ook:

  1. Heilzame en onheilzame structuren van groepen
  2. Heilzame en onheilzame structuren van groepen
  3. ‘Levend boeddhisme is voor missionarissen, niet voor wetenschappers’
  4. ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe je het Woord Gods verstaanbaar maakt
    • Amsterdam – Ruim 15.000 demonstranten tegen zondebokpolitiek van kabinet
    • Sodis – de virtuele denkster 529
    • Gaza – grootste kerkhof voor persvrijheid in de wereld
    • De stilte van de jhāna’s

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.