Ze brengt Dhrupad (klassieke devotionele Indiase zang) en zingt mantra’s met het publiek. Ze begeleidt zichzelf en de aanwezigen op traditionele Indiase instrumenten (o.a. tanpura).
Achtergronden
Ardan – 30 juni 2019
Cartoon voor 30 juni 2019 door Ardan.
De virtuele denkster 219
…
Gevaar van eenzijdigheid – Westers boeddhisme in puberteit?
Westers boeddhisme wil op eigen benen staan, maar Sharf laat zien dat het nauwelijks één been heeft om op te staan, en mogelijk zelfs nauwelijks grond. Tekst Stefan van Weers.
Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel? (2)
Meditatie is een act van liefde. Dat betekent dat wat ook komt, welkom is. Dat wat zich ook aandient bestaansrecht heeft. Je zou het, in navolging van het bekende vers van Rumi, een act van gastvrijheid kunnen noemen.
‘Politiek: nuttig, maar niet heel belangrijk…’
Boeddha’s politieke Middenweg.
Ehipassiko – mantra zingen vanuit het hart (Wouke Daki)
Het woord ‘mantra’ is afkomstig uit het Sanskriet. Het komt van ‘manasah’ (geest) en ’tra’ (bevrijding). Een mantra is een reeks woorden die samen een gedicht vormen. Het doel van het chanten of reciteren van mantra’s is dus geestelijke zuivering.
Ardan – stilte (5)
…
De virtuele denkster 218
…
Mudita: vreugdevol spiritueel een-tweetje
Of je dat nu verlichting-als-arahat noemt, of bereiken van perfecte wijsheid en perfect mededogen, of het ideaal van de eeuwig aktieve bodhisattva. Zie het gewoon als een wedstrijd tussen team-Boeddha en team-Mara, en met een-tweetjes zoals deze zijn doelpunten voor team-Boeddha gegarandeerd.
Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
Als we gaan zitten (liggen, staan, lopen) om te mediteren, wat is dan onze praktijk? Waarvoor doen we het? Wat is ons doel? Of is het zonder doel? Maar als het geen doel heeft, waarom zouden we het dan doen? En hoe verhoudt onze praktijk zich tot ons dagelijks leven? Of staat het daar zoveel mogelijk los van. Wat is onze praktijk? (1).
Religie en maatschappelijke verandering
Sulak Sivaraksa: ‘Mensen die naar een spiritueel leven streven, moeten zich betrokken voelen bij hun maatschappelijke en fysieke omgeving. Waarlijk religieus zijn betekent niet de maatschappij afwijzen, maar werken voor sociale rechtvaardigheid en verandering. Religie bevindt zich in het hart van maatschappelijke verandering en maatschappelijke verandering is het wezen van religie.’
Ehipassiko – Een yatra naar Majjhimadesa (Guy Dubois)
Deze dhammatalk wil de pelgrimstocht beschrijven van een kleine internationale groep gevorderde meditatie-yogis in Majjhimadesa. Majjhimadesa is het Middenland waar de Boeddha geboren werd, de verlichting bereikte, predikte en stierf. Deze broedkamer van de dhamma (leer van de Boeddha) bevindt zich in de huidige deelstaten Bihar en Uttar Pradesh in het noordoosten van India en het laagland van zuidelijk Nepal, aan de voet van de Himalaya.
De virtuele denkster 217
Samenspraak
Woorden dromen over realiteit.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 2
De structuur en organisatie van de sangha.
Ehipassiko – film stille geest
QUIET MIND gaat over meditatietradities die vandaag de dag wereldwijd worden toegepast en over de vraag hoe deze eeuwenoude tradities rust kunnen brengen in ons jachtige bestaan. In deze film komen metta meditatie, zenboeddhisme, Qigong en Hatha Yoga aan bod.
Ardan – 9 juni 2019
Cartoon voor 9 juni 2019 door Ardan.
De virtuele denkster 216
…
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 1
De sociale en religieuze context. In deze bijdrage schetst Pascal Versavel de sociale en religieuze context waarbinnen het boeddhisme als religieuze beweging ontstond.
Joods Virtueel Museum nu online
Het Joods Virtueel Museum is opgericht door een particuliere verzamelaar die al 40 jaar Judaica verzamelt. Met name heeft hij zich toegelegd op schilderijen, aquarellen en litho’s. Voorts heeft hij een uitgebreide verzameling Joodse munten en antieke Joodse documenten die in de toekomst ook in het Joods Virtueel Museum kunnen worden bekeken.
Marien Bakker – oorzaak en gevolg
Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe.
Ehipassiko – helend mantra zingen (Fabienne Huygen en Garsett Larosse)
‘We voelen de energie van het moment. De magie vindt plaats door overgave.’
De virtuele denkster 215
…















