• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De vrienden van het boeddhisme – en het uitsluiten van Kees Moerbeek

De vrienden van het boeddhisme – en het uitsluiten van Kees Moerbeek

1 augustus 2019 door Joop Ha Hoek

Naar aanleiding van het onverwachte vertrek van Kees Moerbeek als hoofd/eindredacteur van het virtuele Magazine van de Vrienden van het boeddhisme en het online uitbrengen van de Nederlandse vertalingen van de Pali Canon zocht het Boeddhistisch Dagblad enkele dagen geleden contact met de voorzitter van de stichting, André Kalden, en legde hem de volgende vragen voor.

BD/Joop Hoek: Waarom heeft het bestuur besloten Kees Moerbeek uit zijn functie te zetten?
In welke bestuursvergadering is dat besluit genomen, was dat besluit unaniem?
Waarom is alleen tegen Moerbeek die maatregel genomen na ruim zes jaar verantwoordelijkheid te hebben gedragen voor de samenstelling van het magazine?

Kalden: ‘Kees heeft in april j.l. uit eigener beweging besloten om als bestuurder van de Stichting op te stappen en dit per mail aan het bestuur laten weten. Ik vond en vind dat een goed besluit van hem, want de onderlinge omgang was om allerlei redenen niet meer prettig. Het bestuur heeft vervolgens in de daaropvolgende bestuursvergadering unaniem besloten een nieuwe eindredacteur aan te trekken en deze te vragen de functie van Kees in het bestuur over te nemen.’

*Het BD stelt aanvullende vragen: Wat zijn dat: allerlei redenen. Uit het lezen van de notulen van de stichting VvB blijkt niets over disfunctioneren. Voor Kees kwam dat als een complete verrassing, zegt hij. Op volgens hem goede gronden heeft hij zich daartegen verzet. Wat bedoel je met allerlei redenen’? En de kernvraag is: waarom is Kees Moerbeek aan de kant gezet?

Waarom was Moerbeek eind vorig jaar niet door het bestuur op de hoogte gesteld van het besluit om het magazine en zijn functie op te heffen?

Kalden: ‘Er lag geen formeel besluit, wel waren er voornemens die ik met Kees eind vorig jaar bij hem thuis met hem heb gedeeld. Onze statuten stellen dat alle bestuursbesluiten in eerste aanleg worden genomen via consent (afwezigheid van overwegend bezwaar). Kees bleek als bestuurslid sterk bezwaar te hebben tegen voorgenomen veranderingen rondom wat hij het magazine noemt en dus kón er door gebrek aan consent geen sprake zijn van een bestuursbesluit. Je kunt als bestuur niet een beetje besluiten. Onderzoek naar de mogelijkheid om de activiteiten van Kees en eventuele auteurs bij het BD onder te brengen, strandde daarbij. Al met al reden voor het bestuur om als stichting VvB voorlopig zelf met publicatie van artikelen door te gaan.’

*Het BD stelt aanvullende vragen: Toen je mij in januari 2019 belde met de vraag of ik het magazine met redactie en al wilde overnemen klonk dat als een bestuursbesluit. En niet als een voornemen. Zelfs al was het een voornemen, sprak jij dan namens het voltallige bestuur minus Kees? Waarom wist Kees niets af van dit voornemen/besluit?

Komt er een nieuw magazine binnen de stichting VvB?

Kalden: ‘Er zijn in het verleden magazines geweest: Saddharma, Vorm & Leegte en Boeddha Magazine. De huidige online publicatie van artikelen, vier keer per jaar, maakt nog niet dat er van een magazine sprake is, vind ik als oud-journalist. Maar daar kun je van mening van verschillen. We blijven artikelen publiceren, zoals dit kwartaal weer is gebeurd. In de loop van september hebben we een nieuwe website. In het ontwerp is rekening met plaatsing van artikelen gehouden.’

*Het BD stelt aanvullende vragen: Dat maakt de plannen/het voornemen/het bestuursbesluit om het (huidige) magazine van de VvB op te heffen merkwaardig. Ook al zou je de artikelen op de site van de VvB geen magazine willen noemen, het zijn toch artikelen die aan de doelstelling van de stichting voldoen. Zijn de artikelen in september anders van vorm en inhoud?

Wat voor rol spelen Jacques den Boer en Han de Wit als lid van de commissie om over concrete invulling van de nieuwe website te brainstormen?

Kalden: ‘Ze functioneren als klankbord vanuit de behoefte inbreng van “de oude garde” mee te nemen in toekomstplannen.’

Wat wordt de koers van de stichting: gesproken wordt over een uitgeverij -online uitgeven- van de vertaalde Pali Canon teksten. Is dat conform de doelstellingen waaronder de stichting ooit is opgericht?

Worden er in de toekomst weer bijeenkomsten georganiseerd van en voor vrienden?

Kalden: ‘Over de koers van onze meer dan 50-jarige stichting wordt binnen het bestuur nog gesproken. We komen daar later dit jaar bij de donateurs op terug. Maar ik verwacht geen verenging tot uitgeverij, als je dat bedoelt. Zeker zullen de activiteiten binnen de doelstellingen vallen. Die zijn in 2017 aangepast aan de tijd tot de huidige meer algemene doelstelling: het bevorderen van de kennis en het begrip van de beginselen van het boeddhisme en het stimuleren van de praktische toepassing daarvan in de westerse samenleving. Hoewel ik nog wel verwacht dat er op zijn tijd door de VvB bijeenkomsten rondom boeddhistische thema’s worden georganiseerd, laten we dat als bestuur inmiddels primair over aan de vele sangha’s die er 40-50 jaar geleden nog niet waren. Dat geldt ook de meditatiecursussen.’

Is bij de donateurs de behoefte van het vertalen van de Pali Canon onderzocht, nu er ook door anderen vertalingen van de Pali Canon in boekvorm beschikbaar worden gesteld.

Kalden: ‘Vanzelfsprekend wil je als boeddhist toegang hebben tot kwalitatief hoogwaardige vertalingen van de Pali-canon. Liefst betaalbaarder dan nu het geval is.
Maar nee, dat is niet onderzocht. Los van bovenstaande vanzelfsprekendheid zijn onze donateurs immers geen verenigingsleden die in een algemene ledenvergadering besluiten nemen die vervolgens door hun bestuur moet worden uitgevoerd. We zijn een stichting met een openbare doelstelling, een immaterieel doel. Als onbezoldigd stichtingsbestuur zetten wij ons in om die doelstelling te verwerkelijken. Behoudens beperkingen volgens de statuten is slechts het bestuur belast met het besturen van de stichting.’

*Op de aanvullende door het Boeddhistisch Dagblad gestelde vragen hebben Kalden/het VvB-bestuur (nog) niet gereageerd.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Media, Pakhuis van Verlangen Tags: André Kalden, BD, joop hoek, Kees Moerbeek, magazine, ontslag, VvB

Lees ook:

  1. Vrienden van het boeddhisme – het telefoontje en de wet van oorzaak en gevolg
  2. Vrienden van het boeddhisme – het telefoontje en de wet van oorzaak en gevolg
  3. Vrienden van het boeddhisme – het telefoontje en de wet van oorzaak en gevolg
  4. Vrienden van het boeddhisme – eind aan jarenlange discussie publicatierechten vertalingen Pali Canon

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    1 augustus 2019 om 15:29

    Ik heb de drie stukken twee keer moeten lezen om te begrijpen dat het de stichting VvB slechts om 1 ding gaat: het beheer van (de aangekochte rechten op) het vertaal-project van de Pali-canon. Met als consequentie het afstoten van het VvB-magazine.

    Tof dat de BD redactie niet is ingegaan op André Kaldens koehandel-verzoek om dat magazine-inclusief-redactie over te nemen.

    En voor Kees Moerbeek bij deze een hart onder de riem ❤️

  2. Willem zegt

    1 augustus 2019 om 23:45

    Boeddhisten en ego’s……het is me wat!

  3. robq zegt

    2 augustus 2019 om 11:25

    Dit soort ego gedoe zorgt ervoor dat ik op geen enkele reden verbonden wil zijn met een boeddhistische organisatie. Deze groeperingen hebben zelfs niet door dat ze vaak organisatievormen aannemen zoals heel wat kerkelijke instanties dat vroeger met reden graag zagen. En dat kan voor allerlei initiatieven wel functioneren maar toch niet voor een boeddhistische groepering. Er zijn nochtans in de geschiedenis bestuursvormen geweest die daar veel beter voor zouden passen. Denk maar eens goed na. Persoonlijk bezoek ik een boeddhistische en een Advaita sangha die perfect functioneren zonder enige vorm van bestuur. Toch loopt alles mooi georganiseerd. Zo voelt het veel beter aan. Maar dan mogen er geen egootjes proberen te regeren.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens