• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Monniken beschuldigd dat ze misbruik niet konden stoppen

Monniken beschuldigd dat ze misbruik niet konden stoppen

6 juni 2012 door Catherine Schless-Chapman

De uit Sri Lanka afkomstige Pahalagama Somaratana Thera, één van de bekendste boeddhistische monniken in het Verenigd Koninkrijk die daar en in Sri Lanka  kindertehuizen bestuurt, is een van de weinige Sri Lankaanse boeddhistische monniken die schuldig is bevonden aan kindermisbruik binnen of buiten Sri Lanka. Een Britse rechtbank heeft hem onlangs veroordeeld voor het het plegen van ontucht met een ongeveer 8-jarig meisje tussen 1977 en 1978.

In Sri Lanka, een overwegend boeddhistisch land waar de kwestie van kindermisbruik door boeddhistische monniken als een taboe wordt beschouwd, kwam de veroordeling van Pahalagama Somaratana Thera niet alleen als een verrassing maar ook als een schok. Voor veel Singalese boeddhisten die in het Verenigd Koninkrijk wonen, alsook voor degenen die in Sri Lanka wonen.

Naar verluidt waren aanhangers van de monnik er zo van overtuigd dat hij vrijgesproken en vrijgelaten zou worden, dat ze een groot welkomstfeest voor hem hadden gepland tijdens het belangrijk Sri Lankaans Wesak-feest (de eerste en belangrijkste van de ‘poya’ heilige dagen, wanneer Theravada-boeddhisten overal ter wereld de geboorte, de verlichting en de dood van de Boeddha herdenken).

In kringen rond Thera is men bezorgd dat de veroordeling van Thera misschien maar het topje van de ijsberg is wat betreft misstanden in Sri Lankaanse boeddhistische tempels.

De vraag is of de boeddhistische tempels in Sri Lanka een ideaal klimaat bieden voor de seksuele uitbuiting van kwetsbare en beïnvloedbare jongens, iets dat critici beweren. Tienduizenden kinderen bezoeken regelmatig boeddhistische tempels in Sri Lanka als hulpjes voor de monniken (dègwáds, jongetjes van meestal tussen de 7 en 14 jaar) of als novices.

De meeste Sri Lankaanse boeddhistische tempels hebben een constante stroom van jongens en volwassen mannelijke helpers die daar voor korte periodes wonen. Het is helemaal niet ongewoon dat tempels de hulp inroepen van jongeren uit naburige dorpen bij de voorbereidingen van religieuze ceremoniën en in de algemene dagelijkse onderhouden van de gebouwen.

Terwijl in sommige gevallen monniken niet direct zijn beschuldigd van misbruik, zijn ze er van beschuldigd dat het ze niet gelukt is het misbruik te stoppen.

In één recent en verontrustend geval bleek dat in een niet nader genoemde boeddhistische tempel in het oosten van Sri Lanka, kinderen die in de tempel wonen seksueel werden misbruikt door hulpverleners en werknemers die ook in de tempel verbleven.

De ouders hebben het seksueel misbruikt van hun kind aangekaart maar de monniken van de tempel lieten toch telkens weer na om actie te ondernemen om het misbruik te stoppen. De monniken werden beschuldigd van het negeren van het onophoudelijk beroep dat ouders van misbruikte kinderen deden om te voorkomen dat dergelijke praktijken zouden plaatsvinden in het gebouw. Als een ouder probeerde het misbruik van zijn zoon voor de rechter te brengen, kreeg hij constante bedreigingen als waarschuwing dat niet te doen.

Ouders van de getraumatiseerd kinderen benadrukken dat in deze gevallen er geen boeddhistische monnik is beschuldigd van betrokkenheid bij de ontucht.

Bron: BBC Sinhala service, Saroj Pathirana. Foto Pixabay.

Categorie: Achtergronden Tags: Catherine Chapman, kindermisbruik, monniken, printbatch1, Schless, tempel

Lees ook:

  1. ‘Kindermishandeling wordt door monniken als taboe beschouwd’
  2. Zes meter hoog boeddhabeeld splijt Palm Beach
  3. Na veroordeling Pahalagama Somaratana Thera, volgelingen bezorgd over meer misbruik.
  4. Koreaanse monniken over de schreef

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Catherine Schless-Chapman

Catherine analyseert het boeddhisme voor het Boeddhistisch Dagblad 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.