• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Koreaanse monniken over de schreef

Koreaanse monniken over de schreef

15 juni 2012 door Jong-Keun Song

Het hoofd van de Jogye Orde in Zuid-Korea zou betaald hebben voor seks en er stiekem een vrouw op na houden. Andere – inmiddels opgestapte – hoge functionarissen zijn in een filmpje te zien, al rokend en gokkend met donatiegeld. Foei, monnik? Want schrijven zij niet morele standaarden voor en dienen een lichtend voorbeeld te zijn voor de samenleving? Niet zo snel, monniken zijn ook gewoon maar mensen. En, het is van alle tijden. Termen als “liquor meat monk” en “flower monk” worden toegedicht aan Chinese monniken die willen genieten van de zogenaamde deugden des levens. Er is echter meer aan de hand.

Er zou sprake zijn van een heuse revolutie binnen de Jogye Orde, de grootste in Korea met ruim tien miljoen volgelingen op een bevolking van krap 50 miljoen. (De Jogye orde volgt de Seon – spreek uit “zon” – traditie, afstammeling van het Chinese Chan en voorloper van het Japanse Zen). De Jogye Orde is na de Tweede Wereldoorlog opnieuw gevormd. Voor die tijd mochten monniken namelijk trouwen en kinderen krijgen. Na een fikse ruzie werd de Orde opgesplitst in de Jogye en Taego Orde. De Jogye Orde werd volgens de Koreaanse zienswijze orthodox, bij de kleinere T’aego Orde hield men vast aan de lossere moraal. Dat ging bij lange na niet op vredelievende wijze, er wordt zelfs beweerd dat willekeurig gangsters van straat werden geplukt en veranderd in vrome monniken die in knokploegen gestopt werden. Om zo de strijd over belangrijke tempels te winnen.

Dit is trouwens niet de eerste keer dat er bonje is binnen deze groep. In de jaren negentig moest de politie er bij aan te pas komen om in te grijpen bij een gevecht tussen twee rivaliserende facties. De inzet was toentertijd de herverkiezing van de hoogste baas.

Wat is nou de werkelijke reden van het laten lekken van een verdacht makend filmpje en het verspreiden van geruchten? De laatste tijd gaan er ditmaal binnen de Jogye Orde stemmen op om de strenge regels achter te laten. Vooral jonge, gevierde monniken vragen hier om. Wederom zal een machtstrijd volgen, omdat het boeddhisme in Korea aan populariteit wint. Er worden namelijk steeds meer kerken omgebouwd tot tempel. Het Kruis wordt daarbij omgetoverd tot Swastika…
Inmiddels is besloten de financiële administratie uit handen te geven. De Jogye Orde is hier zelf niet meer verantwoordelijk voor.


Boeddhistisch Dagblad bericht over maatregelen n.a.v. de gokkende monniken
BBC bericht met filmpje over de gokkende monniken
Je vind meer van Jong-Keun op http://jongkeun.blogspot.nl/

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Nieuws, Zuid-Koreaans Tags: alcohol, gokken, Jogye, Jogye orde, Jong-Keun, Korea, monniken, printbatch2, schandaal, tempel, Zuid-Korea

Lees ook:

  1. Professionele managers in Zuidkoreaanse tempels
  2. Gokkende en drinkende monniken beboet
  3. Zuid-Koreaanse monniken met elkaar op de vuist
  4. Sem Vermeersch, op zoek naar de kern van het Koreaans boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Orandajin zegt

    21 juni 2012 om 15:00

    Het is voor mij nieuw om te lezen dat het boeddhisme weer aan populariteit wint. Ook dat kerken worden omgebouwd tot tempels is nieuw voor mij, maar ben ook niet zo erg op de hoogte.

Primaire Sidebar

Door:

Jong-Keun Song

bericht voor het Boeddhistisch Dagblad uit Zuid-Korea 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Halte Hertenkamp – De Boeddha en het bedrijfsrisico
    • Nieuwe schrijnende berichten uit Myanmar (Birma)
    • Part of Me… Shaping Mental Spaces
    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens