• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Kindermishandeling wordt door monniken als taboe beschouwd’

‘Kindermishandeling wordt door monniken als taboe beschouwd’

6 juni 2012 door Catherine Schless-Chapman

Er blijkt een verborgen plaag van kindermisbruik door religieuzen in Sri Lanka te zijn. In wat een overwegend boeddhistische land is, wordt de kwestie van kindermishandeling door boeddhistische monniken als een taboe beschouwd.

Uit onderzoek is gebleken dat de afgelopen tien jaar bijna 110 boeddhistische monniken zijn aangeklaagd wegens seksuele en fysieke mishandeling van minderjarigen in Sri Lanka. Niet alleen boeddhistische monniken zijn aangeklaagd, ongeveer 20 rooms-katholieke en protestantse geestelijken zijn gearresteerd of er loopt een onderzoek tegen hen in verband met het seksueel misbruik van minderjarigen gedurende de afgelopen 10 jaar in Sri Lanka. Er zijn geen precieze gegevens over het aantal boeddhistische monniken en rooms-katholieke priesters dat er bij betrokken is of over de aantallen die zijn veroordeeld.

Terwijl Tissa Karaliyadda, de Sri Lankaanse Minister van Kinderenzaken, beweert dat kindermisbruik door zowel boeddhistische als christelijke geestelijken in religieuze instellingen in Sri Lanka vaak voorkomt, zegt Kalutara Somarathana Thera, de assistent-secretaris van de All Island Boeddhistische Raad, dat veel beschuldigingen van misbruik aan het adres van boeddhistische monniken ongegrond zijn.

Uit cijfers van de Sri Lankaanse Nationale Kinderbescherming (National Child Protection Authority, NCPA) blijkt dat slechts drie boeddhistische monniken zijn veroordeeld voor kindermisbruik in Sri Lanka in de recente geschiedenis.

Eén van die drie monniken, de boeddhistische monnik en voormalige parlementariër Aparekke Pannananda Thera, werd aangeklaagd voor het plegen van ontucht met minderjarigen. Aparekke Pannananda Thera en een andere vooraanstaande monnik in de stad Anuradhapura, Namalwewa Rathnasara Thera, zijn momenteel op borgtocht vrijgelaten in verband met de beschuldigingen die ze met nadruk ontkennen. Een derde monnik, die was veroordeeld voor het verkrachten van een 13-jarig meisje in 2005, overleed aan vergif dat hij dronk nadat hij was veroordeeld.

Veel van de gevallen van Sri Lankaanse boeddhistische monniken die zijn aangeklaagd wegens mishandeling van minderjarigen leidden zelden tot veroordelingen. Minister van Kinderenzaken Tissa Karaliyadda is “geschokt en beschaamd” over de omvang van het probleem. De minister wees beschuldigingen van de hand dat politieke leiders proberen de rechterlijke macht te beïnvloeden om daders vrij te laten. Hij meent dat strengere wetten nodig zijn en dat de wet moet worden uitgevoerd, ongeacht de status van een persoon. Anoma Dissanayake, hoofd van de Sri Lankaanse Nationale Kinderbescherming (National Child Protection Authority, NCPA), zegt ook dat strenge maatregelen zullen worden genomen tegen iedere misbruiker van kinderen, ongeacht ras, kaste of religie.

Gevallen van boeddhistische monniken die zijn aangeklaagd wegens misbruik van minderjarigen, vooral die van seksuele aard, worden nauwelijks gemeld door de Sri Lankaanse media. Eén van de weinige gevallen die de kranten wél haalden, is dat van Aparekke Pannananda Thera. Mensenrechten advocaten in Sri Lanka stellen dat de Sri Lankaanse media er niet in slagen om misbruiken te ontmaskeren, vooral als het gaat om politieke of sociaal machtige personen.

Beschuldigingen van misbruik aan het adres van boeddhistische monniken zijn misschien ongegrond maar gedegen onderzoek is nodig ten aanzien van de kleine minderheid van monniken die wel dergelijke misdaden plegen.

Bron: BBC Sinhala service, Saroj Pathirana

Categorie: Achtergronden Tags: Catherine Chapman, kindermisbruik, monnik, monniken, printbatch2, Schless, Thera, veroordeling

Lees ook:

  1. Na veroordeling Pahalagama Somaratana Thera, volgelingen bezorgd over meer misbruik.
  2. Monniken beschuldigd dat ze misbruik niet konden stoppen
  3. Sem Vermeersch, op zoek naar de kern van het Koreaans boeddhisme
  4. Koreaanse monniken over de schreef

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Catherine Schless-Chapman

Catherine analyseert het boeddhisme voor het Boeddhistisch Dagblad 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
01 dec
Emptiness and Bodhicitta
1 dec 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

    Kees Moerbeek - 19 november 2023

    Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 335 – traditie
    • Heilige Herrie – bijbelteksten en popmuziek
    • Aardbeving met kracht 5,0 treft Tibet’s Xizang
    • Israëlische bombardementen op Gaza weer begonnen na einde wapenstilstand
    • Chanten voor de vrede – vrede is de weg

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.