• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Als Einstein het zegt

Als Einstein het zegt

15 juni 2023 door Rob van Boven en Luuk Mur

Tegen het eind van zijn leven werd Einstein gevraagd of hij ergens spijt van had. Zijn antwoord was: ‘I wish I had read more of the mystics earlier in my life’.

De Schotse psychiater, filosoof, schrijver en boeddhist Iain McGilchrist haalt deze uitspraak aan in zijn boek ‘The matter with things’. Hij vult aan hoe hij zelf steeds weer perplex staat van de wijsheid in de oude tradities zoals Hindoeïsme, Taoïsme, Boeddhisme, Christendom, Judaïsme, Islam. Hij ziet daarin een bevestiging van zijn theorie over de twee verschillende hersenhelften, waaraan we in het BD diverse columns gewijd hebben.

Voor McGilchrist deed de neuropsycholoog Roger Sperry, overleden in 1994, onderzoek naar het functioneren van de twee hersenhelften. Sperry en zijn collega’s toonden aan dat beide hersenhelften een van elkaar verschillende benadering van de omgeving hebben. In 1981 won hij de Nobelprijs voor zijn split-brain onderzoek. Samengevat in onze woorden: door de rechterhersenhelft (RH) ervaren we een -in-de-wereld-zijn. De linkerhersenhelft (LH) interpreteert de wereld en maakt er een model van. Mede met dank aan de LH hebben we zoveel technische en theoretische vooruitgang kunnen boeken.

Een halve eeuw geleden schreef Sperry al over de ziekte van de moderne samenleving, waar ook McGilchrist voor waarschuwt. Kenmerk van die ziekte is het onderdrukken van de ervaringen van de RH, ten gunste van het modeldenken van de LH. Gevolg is een steeds verdere uitholling van de sociale verbinding en het kwijtraken van het contact met onze eigen natuur en de natuur als geheel. We zijn inmiddels zo succesvol dat we de natuur ondergeschikt en ten dienste van ons gemaakt hebben en in staat zijn deze geheel te vernietigen en daarbij onszelf, zou de cynicus kunnen opmerken. In China bijvoorbeeld wordt een megaboerderij gebouwd waar 2.1 miljoen varkens per jaar geproduceerd gaan worden. Er wordt gebruikt gemaakt van intelligente voersystemen, mestrobots en infraroodcamera’s om de gezondheid van de varkens te detecteren. Allemaal voor de barbecue, want we willen feest, spot de cynicus.

De LH probeert de wereld naar zijn hand te zetten. De gevolgen daarvan zijn beslist niet alleen positief, dat kunnen we merken aan de bureaucratisering en de enorme gevolgen die denken volgens modellen kan hebben. De RH kent empathie, zal eerder verantwoordelijkheid voelen en nemen; de LH is tevreden als alle vinkjes in het protocol zijn ingevuld en op basis daarvan de beslissing genomen kan worden. De desastreuze gevolgen zijn niet zijn zaak. Denk aan het toeslagenschandaal. We hebben inmiddels een wereld gecreëerd die zo complex is, dat we wel moeten uitgaan van schema’s, theorieën en protocollen. Door het modeldenken van de LH hopen we nog grip te houden, maar we hebben steeds complexere modellen nodig en verliezen daardoor steeds meer het contact met de werkelijkheid zelf.

Het is wenselijk dat de visie van de RH en de LH elkaar goed aanvullen, met de eindregie bij de RH. Een toeslagenschandaal zou dan niet mogelijk zijn. Maar het komt vaak voor dat de visie van de twee hersenhelften op voet van oorlog met elkaar staan. De RH, onze aangeboren leefwijze oftewel onze ‘original mind’(zen), is gericht op verbinding. De LH is individueel ingesteld.

De LH zal handelen uitgaande van zijn model, zonder verbinding met anderen en zonder empathie. Andere informatie wordt buiten gesloten. De RH zal zoveel mogelijk buitenspel gezet worden en de pijn van de RH, dat ontstaat als gevolg van het empathieloze gedrag, zal genegeerd worden. Er ontstaan wrijvingen en conflicten binnen de persoon, een interne oorlog.

Gevolg is dat de persoon zijn authentieke zelf uit het oog verliest en dat een model, dat een hulpmiddel zou moeten zijn, de leiding neemt. De LH heeft geen idee van zijn eigen beperkingen, is arrogant, heeft geen oog voor het geheel en mist empathie. Het model van de werkelijkheid wordt gehanteerd als de werkelijkheid zelf en dat proces versterkt zichzelf. Begrijpelijk dat als veel mensen vanuit een dogmatische LH leven, de sociale cohesie afbrokkelt. We worden steeds individualistischer ten koste van de verbondenheid, met als gevolg een epidemie van somberheid en eenzaamheid. We ervaren zinloosheid en als compensaties vluchten we in vertier en attracties. Omdat het surrogaten zijn, vervullen ze niet en willen we meer. Meer macht, meer luxe, meer middelen-gebruik. Zo worden we overlevers, strijders, oftewel linkerhemisfeer-o-fielen.

Een persoon met een dominante LH komt makkelijk in conflict met een andere persoon die dezelfde houding heeft. We onderscheiden 4 niveaus.

In niveau A ontstaat er door de dominantie van de LH over de RH een interne oorlog. Het -in-de-wereld-staan- van de RH is niet meer het vertrekpunt, maar sluitpost geworden. De wereld wordt instrumenteel gebruikt om bedachte doelen te bereiken vanuit een bedacht wereldbeeld. Het gaat om targets, weg van het hier en nu, weg van ons wezen. Het is Ik-versus-de-wereld.

In niveau B wordt de interne oorlog ook uitgeleefd in relatie tot andere mensen. We gaan elkaar als concurrenten en vijanden zien. Als we gelijke targets hebben, dan gaat het goed, maar hebben we verschillende targets dan krijgen we strijd. Verbondenheid kan makkelijk geofferd worden om toch eigen targets te realiseren.

Niveau C vinden we terug in de politiek en het parlement. In een kakofonie van monologen worden de eigen wereldbeelden uitgedragen, waarbij er geen plaats in voor verbondenheid met partijen met een ander wereldbeeld. Men luistert naar de ander om deze te kunnen ondermijnen of overtroeven, zeker niet om je oprecht te verdiepen. Mensen die wel betrouwbaar en authentiek zijn worden weggewerkt en krijgen op hun best een ‘functie elders’.

In niveau D zijn de parlementaire oorlogen uitgelopen op oorlogen tussen landen onderling. De principes zijn hetzelfde er is enkel schaalvergroting. Regeringen van landen hebben ook hun targets en als andere landen daarbij in de weg lopen, dan kan dit leiden tot oorlog en is onderlinge verbondenheid niet meer van belang. Op dit niveau kunnen regeringen het gerechtvaardigd achten de bevolking wijs te maken dat levens en beschavingen kapot gemaakt mogen worden. De oorlog dient dan onze ‘goede’ zaak, want onze kant heeft het gelijk en de andere partij is fout. Hele bevolkingen worden geframed, zodat de eigen bevolking als schapen kritiekloos de besluiten accepteert en zelfs toejuicht, want we zijn in oorlog met het kwaad zelf. Deze oorlogen kunnen economische en/of militaire gedaante hebben.

Kan de oplossing uit de politiek komen? Onze minister president zal de eerste zijn om te zeggen dat hij onderdeel wil zijn van de oplossing en keihard gaat werken. Albert Einstein zei: ‘No problem can be solved from the same level of consciousness that created it’.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Natuur, Onderwijs, Pakhuis van Verlangen, Rob van Boven, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur, Zorg Tags: complexe wereld, contact, eigen natuur, empathie, functie elders, Iain McGilchrist, informatie, LH, Omtzigt, parlement, RH, Roger Sperry, sociale cohesie, sociale verbinding, toeslagenschandaal

Lees ook:

  1. De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling
  2. ‘Een poging vanuit de linkerhersenhelft om bewustzijn te begrijpen’
  3. Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg
  4. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Fokko van der Veen zegt

    20 juni 2023 om 10:30

    Glashelder!

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.