• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

6 februari 2023 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de moderne samenleving functioneren we steeds meer vanuit de linkerhemisfeer. Een catastrofale weg.

De rechter hemisfeer en de linkerhemisfeer van onze hersenen hebben een verschillende manier om de wereld te begrijpen. De RH begrijpt de wereld vanuit rechtstreekse ervaringen, aan de hand van volle brede aandacht voor de realiteit. De LH heeft geen directe ervaring, maar functioneert op basis van een representatie, een model van de realiteit. Dat model is voor de LH de zekerheid, omdat het zich niet kan baseren op rechtstreekse ervaring. Daardoor is de LH rigide, richt zich op de (schijn)zekerheid van zijn model. Het denkt abstract, heeft geen overzicht en staat los van de werkelijkheid. De RH is flexibeler, zijn begrijpen is dieper en rijker, en weet dat absolute zekerheid niet bestaat. Verschillende meningen kunnen volgens de RH een kern van waarheid bevatten, afhankelijk van de context. Een LH-denker is een modeldenker en is daardoor makkelijk volgzaam te maken. Is hij eenmaal ‘aanhanger’ van een bepaald model, dan zal hij dat willen blijven vasthouden, ook al heeft de RH andere tegenstrijdige ervaringen.

Een kenmerk van de moderne westerse wereld is dat we ons laten misleiden door het steeds benadrukken van de linkerhemisfeer. Anders gezegd: een kenmerk van deze tijd is dat we vooral met de wereld omgaan vanuit een door ons gemaakt model daarvan. En deze representatie houden we ten onrechte voor de werkelijkheid zelf. Een analogie om deze situatie duidelijk te maken kan de volgende zijn: de RH heeft een directe ervaring van een situatie en reageert op basis daarvan en de LH gaat uit van een foto van de werkelijkheid.

Bij een goed lopend proces wordt de wereld waargenomen door de RH, vervolgens wordt de informatie naar de LH gestuurd voor verwerking en daarna weer naar de RH voor de toetsing aan de context. Maar de LH gaat in onze samenleving steeds meer zijn eigen gang, met desastreuze gevolgen. De LH is in vergelijking met de RH inferieur als het om het begrijpen zijn een situatie aangaat. Daarnaast ziet de LH zijn representatie (model) als de werkelijkheid. Het model dat de LH gebruikt is statisch en een vereenvoudiging van de werkelijkheid. Doordat de LH zich hier niet van bewust is, heeft deze te veel vertrouwen in zijn eigen proces. Eenmaal een model aangenomen, dan is de LH nauwelijks meer van zijn standpunt af te brengen door informatie die iets anders vertelt.

In een vorige bijdrage schreven we: “De twee hersenhelften moeten goed samenwerken waarbij RH die de context bewaakt, om als mens optimaal te kunnen functioneren. Daarbij moet de RH de meester zijn en de LH de dienaar. Als de LH gaat domineren, dan zal het overzicht verdwijnen, zonder dat de persoon dit als een probleem ziet. Hij merkt het zelfs niet eens en als er problemen ontstaan dan zoekt hij de oorzaak bij anderen. De LH heeft geen idee van wat het allemaal niet weet. Wat voor een persoon geldt kan ook gelden voor de samenleving als geheel. Volgens de filosoof en psychiater Iain McGilchrist komen we steeds meer in een door de LH gedomineerde samenleving terecht, emotioneel onverschillig en gebaseerd op regels, modellen en protocollen. Het lijkt ons dat dit op vele domeinen van de samenleving waarneembaar is. Van de stikstofdiscussie, de opwarming van de planeet, de zorg voor ouderen tot de protocollen van de belastingdienst, de linkerhersenhelft denkers bepalen met hun regels ons leven.

Uitwisseling van ideeën wordt tegenwoordig steeds meer een strijd van leven op dood. Elkaar proberen te begrijpen is vervangen door elkaar proberen onder uit te halen. Dat is het gevolg van LH denken, waarbij er maar één standpunt mogelijk is. Bij de RH kan in ieder standpunt een deel van de waarheid aanwezig zijn. De RH legt de nadruk op samen, de LH is gericht op Ik, het eigen gelijk, op eigen belang en hoe ik dat belang voor elkaar kan krijgen. De LH denkt in termen van macht en ziet de ander al snel als concurrent, waar hij mee in competitie is en de RH in termen van samen en verbondenheid, waar hij samen mee een community vormt.

Onze maatschappij wordt onpersoonlijker, bureaucratischer en steeds meer model gestuurd, waardoor volle brede aandacht schaars wordt. Veel moeders en vaders kan je met hun baby in de kinderwagen zien wandelen, terwijl ze bezig zijn met wat anders, zoals de muziek op hun koptelefoon of de sociale media op hun telefoon. De opvoeder heeft zich los gekoppeld van de baby.

Of de 6-jarige jongen die geconfronteerd werd met scheidende ouders, die flink ruzie maakten waar hij bij was. Terwijl zijn veilige wereld aan het wankelen was, had hij een grote mond tegen zijn juffrouw op de basisschool. “Ik maak je dood” sprak hij en gebruikte zijn kleurpotlood als een soort pistool. De juffrouw schrok hier zo van, dat met instemming van de schoolleiding, ze ervoor zorgde dat het jochie geschorst werd, wegens bedreiging van de leerkracht. De context van het gebeuren kreeg geen aandacht. Het overtreden van regels door het jochie was geldend voor schorsing. Wat er speelt op persoonlijk niveau voor dat kind, de leerkracht en wat er gebeurt in hun relatie kreeg geen aandacht. De situatie liep uit op een conflict, met als gevolg dat het ventje pas een half jaar later weer onderwijs kreeg, nu op een andere basisschool. Zo leerde hij al op jonge leeftijd dat het niet alleen -in-de-wereld-zijn- is, maar toch vaker dat wenselijk -Ik-tegen-de-wereld.

Een 69-jarige alleen wonende vrouw kreeg de diagnose longkanker. Ze kon zichzelf al snel niet meer douchen of aankleden. Ook kon ze haar stoma niet meer verzorgen en kreeg ze een open wond die niet heelde. De wijkverpleegkundige vroeg meer verpleeghulp aan. Vijf maanden later is er ondanks aandringen nog geen akkoord van de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar heeft winst als voornaamste waarde en beslissingen worden genomen op basis van empathieloze LH-algoritmen.

Het herstel van de gedupeerden van de toeslagenaffaire loopt vast in bureaucratische chaos. De organisatie stelt niet de gedupeerde ouders en kinderen centraal, maar de eigen regels en procedures. Een schandaal dat ontstaan is door de empathieloze LH denkers en waarvan de oplossing ook weer vastloopt door de dezelfde mensen.

Zomaar wat voorbeelden van onze afstandelijker wordende samenleving. En de politiek geeft meestal het slechtste voorbeeld. Een aantal Nederlandse politici denkt er wijs aan te doen openlijk te verklaren dat ten koste van alles Poetin moet verliezen. Ze zouden er wijzer aan doen te communiceren dat ze graag willen dat we met zijn allen moeten proberen een einde aan de oorlog te maken. Hoe kan je met het oproepen tot machtsuitoefening over anderen komen tot vrede. Als niemand zich kan veroorloven om te verliezen zal iedereen verliezen.

Vooral in de politiek is de dominantie van de linkerhersenhelft extreem. Politici zijn bij uitstek LH-denkers, die de aandacht voor de werkelijkheid verloren hebben en het overzicht geheel kwijt lijken te zijn. En als je geen overzicht meer hebt, dat roep je maar wat, zonder je nog bewust te zijn van de gevolgen. Dat kan je bijvoorbeeld voorstellen om een aanvalswapen als de F-16 straaljager naar de Oekraïne te sturen.

We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

Steeds meer mensen kunnen zich niet meer vinden in deze materialistische, overprikkelde samenleving. Door het beperkte verklaringsmodel van het materialisme (LH), gericht op de waarden plezier, nut, winst en macht voor zichzelf, zijn we andere waarden als loyaliteit, schoonheid, goed zijn voor anderen, rechtvaardigheid en elkaar echt ontmoeten op de tweede plaats gaan zetten of helemaal uit het oog verloren. We dienen ons bewust te worden dat  dat onze LH intelligente beperkingen heeft en dat we de intuïtieve holistische intelligentie van de RH broodnodig is. We hebben mensen nodig die authentiek en integer zijn, ergens voor staan en die verschillen van mening kunnen overbruggen. We zullen het zelf moeten organiseren, misschien dat er politici zijn die het begrijpen en ons volgen.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Bron: The matter with things   Iain McGilchrist.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Onderwijs, Pakhuis van Verlangen, Rob van Boven, Zorg Tags: LH, linkerhemisfeer, losgekoppelsd, maatschappij, maatschappij onpersoonlijker, overtreden regels, RH, stikstofdiscussie, toeslagenaffaire, zorgverzekering commercieel

Lees ook:

  1. De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling
  2. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  3. Veilig Thuis? Misbruik van macht.
  4. Kan je jezelf dom leren?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens