• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Kan je jezelf dom leren?

Kan je jezelf dom leren?

5 januari 2023 door Rob van Boven en Luuk Mur

We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

Enkele van zijn conclusies:

De R.H. ziet het geheel, de samenhang en de relaties die er in de waargenomen context zijn. De R.H. kan bijvoorbeeld gezichtsuitdrukkingen lezen, kent empathie en heeft oog voor het betrekkingsniveau. We hebben de R.H. nodig om emotioneel bewust te zijn en te snappen wat er in de wereld gebeurt op systemisch niveau. We hebben het ook nodig om iets vanuit verschillende contexten te kunnen bekijken, waardoor ook onze visie kan veranderen. Het helpt ons om vragen beantwoord te krijgen in onoverzichtelijke situaties over wat iets betekent en hoe we kunnen handelen. Het geeft ons een besef van verbondenheid en stuurt aan op ontmoeten.

De L.H. gaat niet uit van directe ervaringen. Hiervoor in de plaats maakt het een abstracte voorstelling of model van de wereld om van daaruit met de wereld om te gaan. Links heeft daardoor moeite emoties te begrijpen. De L.H.  gaat uit van een model en daardoor is het op ieder gebied minder betrouwbaar dan de rechterhemisfeer (R.H.).

De L.H. is instrumenteel ingesteld en houdt zich meer bezig met de inhoud en met de vraag hoe iets te “pakken” is, te beïnvloeden of te manipuleren. Tevens is het meer ingesteld op sociale rivaliteit en gelijk denken te hebben. Het houdt zich bezig met wat expliciet en bekend is en haakt af bij onbekende informatie. Eenmaal ingenomen conclusies kunnen moeilijk losgelaten worden. Het maakt geen verschil tussen de bedachte en feitelijke wereld. Hierdoor heeft het weinig zicht op eigen falen, omdat het makkelijk in eigen gelijk blijft geloven.

Wat buiten het model of de theorie valt, wordt niet gezien en ook niet geaccepteerd. Andere meningen worden niet op prijs gesteld, tegenstellingen moeten weggewerkt worden, het is of dit of dat. Het geleerde wereldbeeld moet verdedigd worden.

In de ideale wereld zou de R.H., het geheel overziende dominant dienen te zijn, en de L.H. dienstbaar voor het uitwerken van deelaspecten.

Een uitgebreid voorbeeld: ouders kloppen aan bij de hulpverlening, omdat hun 14-jarige dochter onhandelbaar dreigt te worden. Ze gaat volgens de aangeslagen en in paniek zijnde ouders met verkeerde jongeren om en gebruikt drugs. Als oplossing wordt door de hulpverleners gekozen voor een plaatsing in de gesloten jeugdhulp. Voor het zover is bemoeien vele hulpverleners zich ermee, schrijven rapporten en overtuigen de Kinderrechter ervan dat gesloten opvang de beste oplossing is. Het verloop van de zogenaamde jeugdzorg-plus behandeling is echter desastreus. Na de zoveelste suïcidepoging trekt de behandelende kinderarts van het ziekenhuis, waar ze na weer een suïcidepoging naar toe gebracht is, hard aan de alarmbel. Als het zo doorgaat dan kan dit meisje overlijden, is zijn conclusie.

Deze situatie staat bekend als “het papieren meisje” (zie internet), omdat hulpverleners de situatie beoordelen op basis van dossiergegevens en theoretische kennis, meestal zonder de cliënt zelf te spreken. Dit zien we als een vorm van hulpverlening van linkerhersenhelft-denkers. Alle protocollen, procedures en regeltjes worden goed gevolgd, maar de patiënt was bijna overleden. Alleen door het gezag van de kinderarts en de kinderrechter, professionals die buiten het hulpverleningssysteem stonden, is erger voorkomen.

In de Jeugdwet is vastgelegd dat ouders en kinderen recht hebben op het opstellen van een familiegroepsplan. Helaas weten weinig mensen dit. Met het opstellen van een familiegroepsplan krijgen gezinnen, families en hun netwerk de mogelijkheid zelf de regie te voeren over de hulp die nodig is. Bij het opstellen en uitvoeren van een dergelijk plan wordt het opvoedingsprobleem niet uit de context gehaald, maar wordt gepoogd om het in en met het bestaande netwerk te begrijpen en op te lossen. Bij het opstellen van een dergelijk plan wordt gebruik gemaakt van beide hersenhelften. Er wordt uitgegaan van de bestaande verbondenheid en geprobeerd wordt de opvoedingsproblemen te begrijpen in de context van waar deze zich voordoen (rechterhersenhelft is actief). Doelen worden opgesteld, eventueel diagnostiek gedaan, werkwijzen uitgeprobeerd, voortgang geëvalueerd (linkerhersenhelft is actief). De juiste balans tussen beide hersenhelften zorgt voor de beste resultaten, waarbij de rechterhersenhelft er is voor het begrijpen van de context.

Het familiegroepsplan wordt helaas weinig gebruikt. Waarschijnlijk speelt daarbij een belangrijke rol dat professionele hulpverleners van mening zijn dat zij het beter weten dan mensen uit het sociale netwerk, omdat ze een opleiding gevolgd hebben. Dat is een veel voorkomende arrogantie die in de westerse samenleving op allerlei terreinen voorkomt. Er is dan sprake van een dominante gedachtegang afkomstig uit een theoretisch model en afwijkende meningen worden niet getolereerd. Een situatie wordt los van de context beoordeeld en los van relevantie relaties bestudeerd.

We hebben de indruk dat de westerse samenleving de L.H. dominant is geworden en steeds dominanter wordt, terwijl juist een goede balans noodzakelijk is. Een juist evenwicht, waarbij de R.H. de meester is, voor het overzicht zorgt, rechtstreekse ervaringen heeft, intellect inzet voor algemeen belang en empathisch is, waardoor er een veel grotere betrouwbaarheid is dan bij de in modellendenkende L.H. die vooral deelaspecten ziet.

In de moderne samenleving wordt te veel waarde gehecht aan modellen en theorieën, waarbij andersdenkenden niet welkom zijn. Iedere vorm van ambiguïteit wordt als vervelend beschouwd, zelfs de dialoog is onwenselijk. Vaak maken deze mensen de indruk zich dom geleerd te hebben. Ze zijn los geraakt met hun ideeën van de realiteit en onwetend geworden van de werkelijkheid. Met hun intellect zijn ze dom bezig.

Ons kabinet is in haar functioneren ook een sprekend voorbeeld van L.H.-dominantie. Een hoop politiek gestoei over modellen en vervolgens onvermoeibaar doorgaan op een ingeslagen weg, hoeveel deskundige praktijkmensen ook beargumenteren dat het kabinet zich op de verkeerde weg bevindt. De door de bewindslieden als waar gehanteerde modellen staan los van en wijken ook vaak sterk af van de werkelijkheid.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
  • (Lain McGilchrist – The matter with things, 2021).

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rechtspraak, Rob van Boven, Zorg Tags: familiegroepsplan, filosoof Iain McGilchrist, Jeugdwet, L.H, papieren meisje, R.H, twee hersenhelften

Lees ook:

  1. Een schokkende ‘behandeling’ in de gesloten Jeugdzorg
  2. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  3. Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)
  4. De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robq zegt

    6 januari 2023 om 12:33

    Proficiat heren. Zelden las mijn bodymind het zo duidelijk en bondig. Het zou niet slecht zijn dat heel wat mensen dit eens geregeld zouden herlezen zodat het echt doordringt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
30 jan
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
30 jan 23
30 jan
Ecodhamma-reeks Onverschrokken
30 jan 23
31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Non-dualisme is capituleren
    • Zeshin – Dukkha
    • Guy – De spirituele vriend (P. kalyanamitta)
    • Ludo – Onthouding
    • Ardan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens