• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

2 augustus 2022 door Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven en Luuk Mur schrijven in een af en toe onderbroken serie over problemen in en met de jeugdzorg. Vandaag weer over Veilig Thuis.

De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

De betreffende Veilig Thuis organisatie verkeerde in die periode zelf in crisis. Een ZZP-er werd ingehuurd om het onderzoek uit te voeren. Na gesprekken met vader en de kinderen, die inmiddels 10 en 9 jaar oud zijn, komt ze tot de conclusie, na gesprekken met vader, dat moeder de kinderen psychisch mishandelt. Later wordt duidelijk dat hier helemaal nooit sprake van geweest is, maar dat is in deze fase nog niet bekend. Vader houdt vervolgens met medeweten van de Veilig Thuis onderzoekster zijn zoon bij zich, dit tegen de beschikking van de Kinderrechter in. Moeder gaat naar de politie, maar ze mag geen aangifte doen van de politie. Later zal de politie verklaren dat ze volkomen op het verkeerde been gezet zijn door Veilig Thuis en bieden ze hun diepe excuses aan. Voor de politie is het niet de eerste keer dat ze misleidt zijn door de Jeugdbeschermingsketen. Ze hebben zelfs een keer een kind uit huis gehaald, omdat er een beschikking zou zijn van de kinderrechter, maar die bleek er achteraf helemaal niet te zijn.

Moeder gaat na het weekend naar school, om met haar zoon te praten. Hij hoort tenslotte weer bij haar te verblijven. Ze stelt de Veilig Thuis onderzoekster hiervan op de hoogte, maar zij wil dat voorkomen en op het moment dat moeder op school aankomt, staan er meerdere politieauto’s klaar om te voorkomen dat het uit de hand loopt. Ook de nieuwe vriendin van vader staat op het schoolplein en maakt een hoop stennis. Moeder, een zachte, zorgzame en te weinig weerbare vrouw krijgt van haar ex-man en de Veilig Thuis onderzoekster de schuld van het incident. Getuigen, onder wie de leiding van de school, hebben echter gezien dat het niet deze moeder was die moeilijkheden veroorzaakte, maar juist de nieuwe vriendin van vader. Ook de dochter wordt door vader bij zich gehouden. De kinderen zijn er inmiddels van overtuigd dat hun moeder hun mishandelde, want hun vader zegt dat en er was zelfs politie nodig om moeder tegen te houden, denken ze. Veilig Thuis benadrukte dit ook nog.

Moeder heeft inmiddels een vertrouwenspersoon die wel assertief is. Na veel mislukte pogingen tot contact krijgt ze uiteindelijk de manager van Veilig Thuis aan de telefoon. Het is een interim. Er komt een gesprek met de betrokken gedragswetenschapper en deze interim. De gedragswetenschapper stelt dat alles buiten haar omgegaan is. Ook zij bieden hun diepe verontschuldigingen aan, het onderzoek was inderdaad heel slecht en eenzijdig, ze willen alles wel doen om de schade waar mogelijk te herstellen.

De kinderen wonen bij vader en moeder heeft inmiddels al ruim een jaar geen enkel contact meer met ze. De kinderen zijn ervan overtuigd dat moeder hun mishandeld heeft. Hoe dat is gebeurd weten ze niet. De Gezinsvoogd zegt niets te kunnen doen voor moeder, omdat de kinderen niet meer met haar om willen gaan. In een overleg met een betrokken onderzoeker van de Raad voor de Kinderbescherming, de gedragswetenschapper van Veilig Thuis, de gezinsvoogd en verschillende professionals van de vrijwillige hulpverlening komt men tot de conclusie dat er niets aan de situatie te doen valt en dat het nu het beste is om de kinderen rust te gunnen en moeder moet de kinderen loslaten en zelf in therapie gaan om de verwerking te regelen.

Dit standpunt, rust als hoogste goed, ook al is het schijnrust, vinden we absurd en een hulpverlener onwaardig. Het is een schijnrust, omdat kinderen gedrukt worden in een loyaliteitsconflict. Een kind houdt van nature van beide ouders en deze kinderen is het nu verboden zich aangetrokken te voelen tot hun moeder. Liefde voor moeder is verkeerd, want moeder is slecht, leren ze zo. Om nu een goed kind te zijn, moeten ze de verbinding met moeder ontkennen. Wat voor een innerlijke rust geeft dat, afgezien van het feit dat de kinderen een leugen wordt voorgehouden? Dit moet verscheurend zijn voor ze en dat moeten ze nu ook buiten hun bewustzijn houden. Als ik me toch niet goed voel, dat is er kennelijk iets mis met mij, want de situatie is zogenaamd goed.

Het is onze mening dat het goed is als een kind leert dat het alles mag voelen, wat er in hem of haar te voelen is. Of het nu gaat over onrust, pijn, boosheid, angst, verdriet, enthousiasme of rust. Gevoelens hebben een signaalfunctie en kinderen moet geleerd worden ernaar te luisteren en ze serieus te nemen, zodat ze ernaar kunnen handelen. De beschreven situatie is geen omstandigheid van rust voor deze kinderen. Wat deze kinderen voelen in hun situatie moet door volwassenen gesignaleerd worden en serieus genomen worden. Ze dienen ook niet alleen te zijn met hun gevoelens. Hun gevoelens zouden door volwassenen met compassie ontmoet moeten worden. Hun ervaren spanning in deze situatie dient opgemerkt te worden, zodat de volwassenen deze kinderen leren hun gevoelens te vertrouwen. Mogen voelen wat er te voelen is, met volwassenen als veilige haven, geeft uiteindelijk rust.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Mensenrechten, Misbruik, Pakhuis van Verlangen, Rechtspraak, Rob van Boven Tags: geweld, Jeugdzorg, kinderrechter, politie, uithuis plaatsing, Veilig Thuis, voogdij

Lees ook:

  1. Veilig Thuis? Misbruik van macht (2).
  2. Kampioen kinderen weghalen bij ouders
  3. ‘Er gaat ook veel goed’ – het relaas van foute beslissingen
  4. Veilig Thuis? Misbruik van macht.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jp zegt

    2 augustus 2022 om 16:37

    Ai.., pijnlijk. Welkom in het systeem.
    Zelfonderzoek zou verplicht moeten worden in hulpverlening (zegt iemand met een hekel aan verbieden).

  2. Wulf zegt

    3 augustus 2022 om 09:00

    Heb zelf in een klachtencie Jeugdzorg mogen meebeslissen of klachten terecht waren. Heb ervaren dat gezinschaos zo ongelofelijk groot kan worden dat er geen schuldige (en beste oplossing) meer aan te wijzen is. Vaak doordat er door de tijd en incidenten heen, door het van het kastje naar de muur, massa’s mensen en organisaties er onderdeel van werden. Waar is de case manager ook alweer gebleven? Iedereen wijst naar elkaar en haalt de schouders op.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming
    • Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt
    • Over Theologie 29 – Even tussendoor…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens