• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

20 april 2022 door Rob van Boven en Luuk Mur

Als kinderen uit huis worden geplaatst, dan moet er een besluit komen over het toekomstperspectief van het kind. Kan het weer terug naar huis of moet het perspectief ergens anders liggen, bijvoorbeeld in een pleeggezin, gezinshuis of in een residentiele instelling? Bij dit besluit wordt gebruik gemaakt van het begrip ‘aanvaardbare termijn’. Met een beroep op de hechtingstheorie is er een richtlijn opgesteld waarin de aanvaardbare termijn bij jonge kinderen tot 5 jaar een half jaar is en bij wat oudere kinderen een jaar. Dus na de aanvaardbare termijn ligt de toekomst van het kind niet meer bij de biologische ouder(s). Binnen een half jaar of jaar zijn de problemen bij de biologische ouders vaak niet opgelost, alleen al door de wachtlijsten lukt het meestal niet. Er gaat van alles mis in de jeugdzorg. Het is zeker niet alleen de belastingdienst die zich misdragen heeft, ook wijkteams, Veilig Thuis organisaties, Gecertificeerde instellingen, scholen, de Raad van Kinderbescherming en zelfs de kinderrechters zijn betrokken bij onterechte uit huis plaatsingen en bij het veel te weinig moeite doen om het kinderen weer mogelijk te maken terug naar huis te gaan. Genoemde organisaties vormen een monopolistisch netwerk, vaak gelovend in hun eigen gelijk.

Na een uit huis plaatsing ondervinden kinderen vaak nog meerdere overplaatsingen, waarbij het begrip hechting ineens niet meer relevant is. In Nederland wonen meer dan 40.000 kinderen niet meer thuis, bijvoorbeeld in een residentiële instelling en 75% van deze kinderen krijgt te maken met psychische of lichamelijke mishandeling in de instelling. Door deskundigen wordt een hopelijk goed bedoelde plaatsing in een instelling wel de lopende band naar gesloten opvang genoemd. Door de aanzwellende kritiek maken de opstellers van de richtlijn zich inmiddels zorgen over hun eigen reputatie en zijn bezig gegaan met het herzien van de richtlijn. Ze werken hieraan sinds het najaar van 2021. Je kan dit zien als een vorm van damage control. Het NIP, Nederlands Instituut voor Psychologen, is ook eigenaar van de richtlijn en wil natuurlijk niet de schuld krijgen van het niet terugplaatsen van kinderen nadat de situatie in het gezin van oorsprong verbeterd is.

Dus nu brengt het NIP het bericht naar buiten dat de aanvaardbare termijn voor ieder kind anders is en dat een onjuist gebruik van de richtlijn komt door jeugdprofessionals die een verkeerde interpretatie aan de richtlijn gegeven hebben. Dus het ligt niet aan de opstellers van de richtlijn, maar aan de verkeerde interpretatie ervan door anderen. Waarom bieden ze hun diepe verontschuldigingen niet aan voor alle onterechte beslissingen die genomen zijn op basis van de mede door hun opgestelde richtlijn en die het leven van zoveel kinderen een dramatische wending hebben gegeven?

Een jonge vrouw geboren in Roemenië werd al als baby geplaatst in een adoptiegezin in Nederland. Ze had een fijne jeugd, ontwikkelde zich goed en is heel tevreden over haar leven. Ze kreeg op volwassen leeftijd de behoefte om uit te zoeken wie haar ouders eigenlijk waren. Het koste veel moeite, maar ze vond haar moeder terug. Haar vader is onbekend. Moeder en dochter huilden bij de ontmoeting de ogen uit hun hoofd en kregen vervolgens een diepgaande betekenisvolle relatie. De verbondenheid was een vanzelfsprekendheid. Wat is hier dan de aanvaardbare termijn? Hechting zoals opgevat door de jeugdzorg is hier helemaal niet aan de orde geweest en toch is er een intens houden van, misschien is er wel sprake van een verstrengeling tussen moeder en dochter of van prenatale hechting.

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed? Wat betekent dat voor de identiteitsvorming van het kind? Zal hij of zij zich afvragen of hij nu zelf ook slecht is? En als hij of zij nu toch stiekem van zijn ouders houdt en ook dient te houden van zijn pleegouders, hoe ingewikkeld is dat?

We hebben een voorstel: stop met het of-of redeneren. Denk veel meer in termen van samen een kind opvoeden en niet in elkaar uitsluiten. Als biologische ouders en pleegouders samen de kinderen die uit huis geplaatst worden, opvoeden, dan is er sprake van aanvaardbare jeugd voor de kinderen. Natuurlijk kunnen er bij samenwerking tussen biologische ouders en andere opvoeders problemen zijn, die zijn overal, ook tussen ouders en leerkrachten. Bij conflicten kan een derde partij hierin bemiddelen.

Zo kan er ook samengewerkt worden met de groepsleiding van residentiele instellingen. Waarom moet een kind elke dag, jaar in jaar uit in een instelling wonen? Waarom mag hij niet omgaan met zijn biologische ouders, grootouders, neven en nichten? En de methodieken om de gemeenschap te betrekken bij het oplossen van problemen in een gezin zijn er, denk daarbij aan het familiegroepsplan of community support. De deskundigen werkzaam in de instelling kunnen ingezet worden om veilig verblijf thuis mogelijk te maken, waarbij de instelling faciliterend is.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Misbruik, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rob van Boven, Zorg

Lees ook:

  1. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  2. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (11)
  3. Wanneer functioneert u toereikend als vader of moeder?
  4. Het zal mijn tijd wel duren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Verlichting is geen wijwater
    • Het jaar 2022- dag 222 – wedergeboorte
    • Siddhattha Gotama, de boeddhist.
    • Tibet – massale tests na uitbraak corona
    • Het filosofische ei van Columbus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens