• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het zal mijn tijd wel duren

Het zal mijn tijd wel duren

7 oktober 2021 door Rob van Boven en Luuk Mur

Aan het einde van de 19e eeuw hadden wetenschappers het idee dat het vakgebied natuurkunde zo goed als afgerond was. De natuurkundige Newton (1643-1727) beschreef het universum als een gigantisch radarwerk en ging ervan uit dat uiteindelijk alle verschijnselen te verklaren zouden zijn met behulp van een beperkt aantal natuurkundige wetten. Natuur en de mens leerden we als gescheiden te ervaren, waarbij de mens de controle had. Vanaf die tijd is de afstand ten opzichte van de natuur steeds verder gegroeid. Het er voor elkaar zijn, kreeg minder betekenis, het ging meer en meer om het verkrijgen van eigendom, macht en genot. Alles wat we om ons heen zien is te danken aan de nieuwe materialistische manier van denken. Maar nu gaan we ook de perverse kant van dit paradigma ervaren. Het systematisch misbruik maken van en uitputten van de bronnen van onze planeet, de klimaatverandering, de wereldwijde ongelijkheid en niet in de laatste plaats het ervaren van onze eenzaamheid, doordat we verbondenheid met elkaar en de natuur op het tweede plan hebben gezet.

De wijze waarop we dieren mishandelen voor eigen genoegen is ongekend. Het leven in de oceanen vernietigen we buiten ons zicht. Ter geruststelling plakken we vaak betekenisloze duurzaamheidssticker op consumptie vlees en vis. We zijn ons liever niet bewust van ons aandeel in de grootscheepse jacht en mishandeling van alles wat leeft. Niet alleen de kwaliteit van leven van anderen benadelen we, maar ook die van onszelf, juist doordat we verbondenheid als bijzaak zijn gaan zien en ambitie en hebzucht de vrije hand kregen.

Met overdenken is het niet zo moeilijk vast te stellen wat we hebben te doen om het tij te keren. Stoppen met roofbouw in allerlei gedaantes op onze planeet. Stoppen ons heil te zoeken in macht, geld en materie. Toch doen we dat niet. De verklaring daarvan is dat we geen baas zijn over onszelf. We zijn verslaafd geraakt aan macht, geld en materie en handelen daardoor tegen beter weten. ‘Na mij de zondvloed’ of ‘het zal mijn tijd wel duren’ gebruiken we als een soort rechtvaardiging.

We lopen allemaal met geloofsprogramma’s rond en daardoor is ondanks een helder verstand ons bewustzijn beperkt. Programma’s die we vooral in ons jonge leven geleerd hebben, bepalen ons gedrag. Als kind proberen we onze wereld te begrijpen. We trekken conclusies uit onze ervaringen en leren van de voorbeelden om ons heen. Zo ontwikkelen we geloofsprogramma’s over hoe we de wereld moeten begrijpen. Deze geleerde programma’s verdwijnen vervolgens naar de achtergrond van ons bewustzijn. Omdat we er daardoor geen bewustzijn meer over hebben, sturen ze ons ongemerkt aan en voor zover we ons er nog wel bewust van zijn, hanteren we de regels in ons programma als feitelijkheden.

Vanuit onze programma’s lijkt het erop dat we veelal zijn gaan geloven dat verbondenheid en mogen zijn wie je bent elkaar niet verdragen. Als je vrijheid wil dan geloof je dat je afstand moet creëren t.o.v. anderen. En kunnen doen wat je wilt lijkt het hoogste goed. Verbondenheid is mooi, geloof je, als het maar niet stoort op wat ik wil. Verbondenheid lijkt daardoor een ondergeschikte drijfveer te zijn, terwijl eenzaamheid ons steeds meer kenmerkt. Mogelijk dat we met macht, geld, materie de pijn van eenzaamheid proberen te verdoven met als paradoxaal effect dat onze eenzaamheid enkel toeneemt. Naarmate we dover worden voor onze behoefte aan verbondenheid kunnen we ook steeds meedogenlozer omgaan met onze wereld.

Met denken komen we er niet uit. We weten wat we doen, maar ons gedrag wordt bepaald door geloofsregels die ons afhouden van verbondenheid. We geloven dat verbondenheid het kunnen zijn wie we zijn in de weg staat. Het tegendeel is echter waar. Door onze aangeleerde geloofsprogramma’s kunnen we niet zijn wie we werkelijk zijn. Doordat we onze behoefte aan verbondenheid op afstand hebben gezet, zijn we het gevoel van eenheid met anderen en de natuur kwijtgeraakt. Het verhaal van onze eenheid met de natuur en de mensen onderling moeten we opnieuw leren. We moeten leren dat we niet buiten de natuur staan, dat verbondenheid van grotere betekenis is dan individuele ambitie. Dat verhaal moeten we leren, te beginnen op de basisschool. Er voor elkaar zijn, verbindingen ervaren, je onderdeel leren voelen van de natuur, vriendschap ervaren met dieren.

Onze stelling is dat kunnen zijn wie je bent en verbondenheid juist complementair zijn en elkaar zelfs nodig hebben. Vrijheid willen wij begrijpen als elkaar in vertrouwen nemen en kenbaar maken wat er in ons leeft. En in het kader van verbondenheid oprecht geïnteresseerd en uitnodigend zijn naar wat er in de ander leeft. Openbaar maken wat er in ons leeft, geeft een besef van vrijheid en op basis van wederkerigheid verdiept zich daarmee de verbinding. Evenzo zou het mooi zijn als we zo ook in wederkerigheid met de flora en fauna omgingen, niet enkel nemen maar ook geven.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Milieu, Natuur, Rob van Boven, Zorg Tags: dieren mishandeling, geld, geloofsprogramma's, macht, materie, natuur, Newton, planeet, roofbouw, uitputten bronnen, vrijheid, wederkerigheid

Lees ook:

  1. Stiltespinster – Groen
  2. Boeken – Waarom niet-menselijk leven rechten verdient
  3. Veilig Thuis? Misbruik van macht.
  4. De weg van de eenzaamheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
08 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
8 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar
    • Rechter spreekt demonstrant XR vrij: ‘Mishandeling en verzet bij aanhouding niet bewezen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens