• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Een kostbaar kleinood

Een kostbaar kleinood

3 april 2014 door Jules Prast

Uit een van de zes werelden werd mij onlangs een klein geschenkje toegeworpen. Het stond klaar voor mij in de openbare bibliotheek, knus ingeklemd tussen de B van Boeddhisme voor Dummies en de B van Dietrich Bonhoeffer, een biografie van de protestantse theoloog die in april 1945 door de nazi’s werd vermoord. Zo ruim gesorteerd is de plaatselijke bibliotheek hier niet als het gaat om boeddhisme.

kern vh boeddhisme oranje.inddHet gaat om een boekje uit 2005, getiteld Een kleine inleiding in het boeddhisme, geschreven door Edel Maex, de Antwerpse psychiater en zenleraar die in de kolommen van het Boeddhistisch Dagblad een goede bekende is. Bij gebrek aan een breed, handzaam en toegankelijk overzichtswerk over boeddhisme, nam hij zelf het initiatief maar, schrijft hij. Het resultaat is een kostbaar kleinood, de vrucht van een gelukkige pen. Ook in 2014 vind ik dit nog relevant genoeg om het hier onder de aandacht te brengen.

Drie hoofdstromen
De auteur brengt de verschillende vormen van boeddhisme onder in drie hoofdstromen, het Indiase, het Chinese en het Tibetaanse boeddhisme. Ze worden gepresenteerd als de uitkomst van een proces van organische groei, als communicerende vaten die verschillende invalshoeken op de Dharma doen oplichten. In een wereld van accentverschillen en door elkaar heen lopende mythische en filosofische verhaallijnen, is er geen ruimte voor de vraag wie er nu gelijk heeft.

In geen Aziatische cultuur komt het woord boeddhisme of boeddhist voor, schrijft hij. Deze begrippen zijn het product van de westerse wetenschap die in de negentiende eeuw verschillende uitingen herleidde tot een gemeenschappelijke oorsprong. Ons westerse boeddhisme is als zodanig dan ook een nieuwe uitingsvorm, een nieuwe vertakking aan de dharmaboom, ook wanneer het zich oriënteert op oude tradities.

Bevrijdend perspectief
Maex ziet boeddhisme niet als een religie, maar als een benadering van het leven met een focus op het transformeren van lijden. Ook een katholiek kan bijvoorbeeld zenleraar zijn, schrijft hij.

Ik ben verbluft. Alles waarvoor ik, zoekend en tastend, twee jaar lang de woorden heb geprobeerd te vinden, lost zich op slag op in één bevrijdend perspectief. Hoeveel pennenstrijd in het Boeddhistisch Dagblad en elders zou je niet kunnen voorkomen wanneer je het flexibele model van Maex tot uitgangspunt neemt?

Anders dan Joseph Goldstein in One Dharma (2003) detecteer ik niets romantisch aan zijn benadering. Maex wil niet helen wat gebroken is omdat er om te beginnen niets gebroken is. Zijn perspectief is sober en nuchter, met beide benen op de grond en de voeten in de praktijk van de beoefening.

Voorwaardelijk ontstaan
Het boekje is in al zijn beknoptheid omvattend te noemen, op één belangrijk punt na. Ik mis het voorwaardelijk ontstaan, een cruciaal leerstuk dat teruggaat tot de tijd van het bronboeddhisme.

In veel westers boeddhisme is de leer over het samengestelde karakter van alle ervaring veranderd in het tegendeel van wat het oorspronkelijk was. Interzijn en interpenetratie zijn in de tegenwoordige tijd sleutelwoorden, ook bij de ‘latere’ Maex. Dit is de invloed van het Chinese boeddhisme. Bevrijding kun je in de wereld vinden, je ervan afkeren is bijna een vies woord geworden. Zeker Mahayanaboeddhisten hebben vaak de oude propaganda geabsorbeerd dat hun weg superieur is.

Voor mij was het leren begrijpen van voorwaardelijk ontstaan als de bron van lijden in de visie van het bronboeddhisme een moment van groot inzicht. Ik wieber nog altijd heen en weer tussen bron van lijden en bron van bevrijding. Is samsara samsara of is samsara nirvana? Ik oefen in en buiten meditatie graag met de methodiek van de Satipatthana sutra waarin je bij wijze van spreken aanleert de skandha’s af te pellen en je ervaring te ontleden in factoren.

Spanning

Edel Maex, zenleraar en psychiater
Edel Maex

Ik vind voorwaardelijk ontstaan in de oorspronkelijke vorm iets wat ook in een inleiding in het boeddhisme een plaats zou kunnen hebben, ook al vinden sommigen het misschien moeilijk te begrijpen of moelijk te verteren. Het aangeven van de dynamiek en de spanning tussen de twee gezichtspunten zou best passen in het totaalbeeld van Maex, die tot mijn waardering uitspreekt dat boeddhistische meditatie zowel samadhi (kalmte) als vipassana (kijken) moet omvatten. Her en der kom je het misverstand wel tegen dat zenmeditatie zich tot het eerste beperkt. Maar, lieve vrienden, heus, ook vipassana hoort erbij, zoals Maex in het voetspoor van andere zenleraren aangeeft.

Dit is geen kritiek op de auteur. Zijn boekje is compleet en gaaf. Het is iets wat je zou kunnen toevoegen, maar dit is een keuze.

Je kunt Een kleine inleiding tot het boeddhisme (120 blz.) voor €12,95 kopen of het, zoals ik, lenen bij de bibliotheek. Persoonlijk vind ik dit kleinood het waard om tot de geest van alle boeddhisten en meelevenden door te dringen. Het is niet iets wat je per se op je boekenplank hoeft te houden. Als je het gelezen hebt, blijft de inhoud je bij. Ik heb een exemplaar besteld voor een vriend die een mindfulnessgroep leidt. Doorgeven is waar het boekje je als het ware toe uitnodigt. Is dat niet ook de kern van boeddhisme?

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Boekbespreking, Columns, Jules Prast, Zen Tags: Boeddhisme, Edel Maex, Jules Prast

Lees ook:

  1. Een zelfgenoegzaam, vrijblijvend iets-isme
  2. Geloof jij in reïncarnatie?
  3. Waar blijven de Nederlandstalige boeddhistische podcasts?
  4. Boeddhisme en de anti-moderne reflex

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hans Kamphof zegt

    3 april 2014 om 17:06

    Het boekje van Edel Maex – Een kleine inleiding in het boeddhisme- heb ik al jaren in de kast staan. En neem dit (on-)regelmatig weer ter hand. Edel Maex heeft het talent om ingewikkelde boedhistische materie in begrijpelijke en toegankelijke taal te verwoorden. Zodat ook niet academici het kunnen begrijpen.

    Hans Kamphof

  2. Kees Moerbeek zegt

    3 april 2014 om 23:16

    ‘Edel Maex heeft het talent om ingewikkelde boedhistische materie in begrijpelijke en toegankelijke taal te verwoorden. Zodat ook niet academici het kunnen begrijpen.’

    In de Kalama soetra staat het zo:
    “Daarom, Kālāmas, zeiden wij dit: ‘Kom dan, Kālāmas: Laat je niet leiden door geruchten, niet door horen zeggen, niet door traditie, niet door geschriften, niet door logische redeneringen, niet door logische gevolgtrekkingen, niet door het overwegen van redenen, niet door het na overpeinzen aanvaarden van een zienswijze, niet door waarschijnlijkheid, niet door de gedachte dat “deze monnik is mijn leraar.” Kālāmas, als jullie zelf weten dat: “Deze dingen zijn heilzaam; deze dingen zijn onberispelijk; deze dingen worden geprezen door de wijzen; wanneer men deze dingen aanvaart en uitvoert, leidt het tot welzijn en geluk”: dan moeten jullie, Kālāmas, die dingen ondernemen en ernaar leven.’ Zo was het gezegd, en daarom werd het gezegd.”

    Een bekend zen-spreuk is: “Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.” Edel Maex kan dat, doet dat en daar prijs ik hem voor. Waren er maar meer zoals Edel :-)

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.