• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Waar blijven de Nederlandstalige boeddhistische podcasts?

Waar blijven de Nederlandstalige boeddhistische podcasts?

18 oktober 2013 door Taigu

Als je ziek bent of om andere redenen niet in staat de sangha te bezoeken, dan is het handig wanneer je de dharmatoespraak van je leraar kunt terugluisteren. De moderne techniek biedt hiertoe een mogelijkheid in de vorm van de podcast. Een simpele en handige methode om geluidsbestanden te delen.

Maar het Nederlandse taalgebied lijkt in dit opzicht achter te lopen. Ik vind op het internet althans geen geregelde podcastkanalen, behalve dan van de boeddhistische omroep. Deze zendt echter journalistieke items uit, geen integrale toespraken.

Voor mijn geestelijke stichting als zenboeddhist ben ik dan ook aangewezen op buitenlandse aanbieders, vooral uit de Verenigde Staten. Zo leer ik van het Upaya Zen Center in Santa Fe, New Mexico, over de poëzie van Dogen, en van het Rochester Zen Center in de staat New York over de koans in de Hekiganroku (Blue Cliff Record).

Verzorgingsgebieden
Je ziet wel vaker dat Amerikanen vooroplopen in het gebruik van internettechnologie. In een land waarin de afstanden anders zijn dan bij ons, is men gewend te werken met veel grotere verzorgingsgebieden. Mensen komen van verder en kunnen eenvoudigweg niet altijd de sangha bezoeken. Podcasts zijn dan niet een extra, maar bijna een noodzakelijke voorwaarde wil je je boeddhistische missie vervullen om zoveel mogelijk levende wezens te helpen bevrijden.

Ook de organisatie van Thich Nhat Hanh heeft deze boodschap goed begrepen. Toespraken en vraag- en antwoordsessies van de Vietnamese zenleraar kun je binnen enkele dagen via de podcast volgen. Dit geldt als hij op zijn Franse thuisbasis Plum Village verblijft, maar ook wanneer hij buitenlandse reizen maakt.

andre van der braak in peking
Andre van der Braak.

Klankrijkdom
Van leraren in ons eigen taalgebied, zoals André van der Braak of Edel Maex, ontvang ik incidenteel een bericht via Twitter of e-mail met een link naar een geluidsopname van een toespraak. Door zijn zeldzaamheid ervaar ik dit als een grote traktatie. Het gesproken woord met al zijn nuances, klankrijkdom en stiltes vermag immers zo veel in het overbrengen van de inspiratie van de Dharma. De menselijke stem spreekt de taal van het hart en kan je ertegen beschermen om te veel een boekenboeddhist te worden. Zo werkt dit in ieder geval bij iemand als ik, die altijd blootstaat aan het risico van over-intellectualiseren.

Dus boeddhisten van de Lage Landen, de bodhisattva van de innovatie roept u: bekeert u tot de podcast. De beschikbare techniek maakt iedereen in een handomdraai tot een boeddhistische zendende instelling. Iedere boeddhistische organisatie van enig formaat heeft onder haar leden wel een whizzkid die hiervan gebruik weet te maken.

Dialoog
Voor mijn spirituele voedselinname hoop ik binnen afzienbare termijn te mogen rekenen op voldoende Nederlandstalig boeddhistisch podcastaanbod. Ik houd mij graag aanbevolen voor tips over reeds bestaande, mij onbekende initiatieven op dit gebied. Er is ook winst voor organisaties die podcasts gaan verzorgen: deze stellen zich in staat veel meer mensen te bereiken en, wellicht, aan zich te binden.

Er is nog een ander voordeel. Podcasts zijn goed voor het onderlinge begrip en de dialoog in boeddhistische kring. Heerlijk om via de Amerikaanse route te horen hoe mijn vrienden van Jodo Shinshu, het Shin-boeddhisme, over de beoefening denken (dharmarealm.com). Ik zou via de luidsprekertjes van mijn smartphone graag eens getuige zijn van de verkondiging van ‘Tegen de stroom in’ of van een toespraak van een Nederlandse (of Vlaamse) theravadaleraar. Gewoon de muur over stappen en kennismaken met de buren. Overal op de publieke tribune, ik kan niet wachten.

–
Zen in Zutphen laat naar aanleiding van mijn artikel weten dat het toespraken via het internet live uitzendt en deze eveneens als podcast beschikbaar maakt: http://www.zeninzutphen.nl/downloads/

Jules Prast.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Jules Prast, Media Tags: Andre van der Braak, Edel Maex, internet, Jules Prast, leraar, missie, podcastst, sangha

Lees ook:

  1. Boeddhistisch televangelisme: van Dalai Lama naar Digital Lama
  2. De herberg van geborgenheid: kanttekeningen bij de Avatamsaka-commentaren van Edel Maex
  3. Een kostbaar kleinood
  4. Boeddhisme en de anti-moderne reflex

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ronald de Caluwé zegt

    18 oktober 2013 om 09:37

    Leuk, Jules! Een goed artikel, en dank je voor het aanroeren van het onderwerp. Het lijkt mij ook prettig om eens iets “van de buren” te vernemen.

    Jouw motivatie van afstand en gezondheid zijn precies de redenen dat wij hier in Zutphen mee gestart zijn. De reacties die na de eerste uitzendingen binnen kwamen waren zo positief, dat dat alle moeite van uitzoeken, ontdekken en regelen in één klap waard maakte.

    Daarbij vind ik het een bijzondere gedachte dat buiten de 35 tot 45 mensen die iedere twee weken in Zutphen zitten, lopen en luisteren naar Ton Lathouwers, er altijd tegelijk een stuk of 30 tot 40 zijn die verspreid over NL en BE meeluisteren én mediteren (we zenden ook de stilte uit).
    Virtuele verbondenheid is ook echte verbondenheid.

    Dus; sangha-whizzkids, grijp je kans!

  2. Jules Prast zegt

    18 oktober 2013 om 20:24

    De volgende podcasttips kwamen vandaag via mijn blogsite nog binnen:

    Stichting Inzichts Meditatie
    http://www.simsara.nl/dhammatalks-multimedia/
    Podcasts echter grotendeels in het Engels
    (dank aan Joop Romeijn)

    Stil Tij Dharma
    http://www.stiltijdharma.nl/
    Podcasts echter grotendeels in bewerking
    (dank aan Ed Hopman)

    Ik kan alleen maar mijn oproep aan Nederlandse sangha’s herhalen om de produktie van podcasts voortvarend ter hand te nemen, indachtig de woorden van Ronald de Caluwé hierboven: “Virtuele verbondenheid is ook echte verbondenheid”!

  3. Ronald de Caluwé zegt

    19 oktober 2013 om 00:22

    Van Maarten Houtman is ook nog e.e.a. te vinden:
    http://www.taozen.nl/DownloadcentrumLogin.htm

  4. Henneke Wateringen, vd zegt

    19 oktober 2013 om 08:24

    Hoi

    Helemaal mee eens, ik heb nu Tara Brach ontdekt die is daar wel heel goed in elke week een nieuwe talk en meditaties.
    http://www.tarabrach.com/audiodharma.html

    verder Doshin Houtman bezig met haar Dhamma talks te publiceren en die zijn in het nederlandshttp://www.inzichtenbevrijding.nl/links.php

  5. Henneke Wateringen, vd zegt

    19 oktober 2013 om 08:32

    Hoi

    Helemaal mee eens, ik heb nu Tara Brach ontdekt die is daar wel heel goed in elke week een nieuwe talk en meditaties.
    http://www.tarabrach.com/audiodharma.html

    verder Doshin Houtman is bezig met haar Dhamma talks te publiceren en die zijn in het Nederlands http://www.inzichtenbevrijding.nl/links.php

  6. Ujukarin zegt

    19 oktober 2013 om 10:21

    En een reeks van al 4 jaar, bijna al 80; ben jaloers op m’n zuiderburen ;-)

    http://triratna.be/media/mp3/

    Wijsheid gewenst,

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Part of Me… Shaping Mental Spaces
    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens