“Als er geldbomen bestonden had ik er wel eentje op het balkon staan,” zei mijn vader als ik iets onmogelijks vroeg als een Matchbox autootje, een doosje 8-noppige legosteentjes of een setje kleurpotloden. Ik ben dus opgegroeid met het idee dat er geen geldbomen bestaan, maar heb dat idee op mijn 62e alsnog bij moeten stellen: ze bestaan wel degelijk.
‘Mijn reis terug naar de open ruimte van de geest’ – met als gids Han de Wit
Een persoonlijk verslag van Ad Westerterp van een jarenlange bestudering van de leer van Boeddha, van zijn meditatiebeoefening en de daarmee verdiepende ervaring van deze wijsheid.
Schopenhauer: de eerste westerse ‘boeddhist’
Schopenhauer is lang onbekend gebleven, maar kreeg uiteindelijk de roem die hij verdiende en heeft grote invloed uitgeoefend op verschillende westerse filosofen, onder wie Nietzsche en Wittgenstein.
Op weg naar Thailand – life is easy
‘Later in de middag (en soms ook al wat eerder) komt de zelfgestookte wodka of whisky op tafel en geleidelijk aan vermindert het aandeel water in de drankjes. We kunnen merken dat de stemming er goed in zit.’
Jiun roshi – omgaan met boosheid
De emotie waarover ik het meest hoor is boosheid, kwaad zijn. Wanneer je boos bent, dan blijf je meestal hangen in het onderwerp van die boosheid, bij de zogenaamde veroorzaker ervan. Door daar steeds weer naartoe te gaan, maak je het onderwerp groter, en natuurlijk word je daardoor steeds bozer.
Wedergeboorte
En de ziel dan, die zweeft als vanouds op de wateren: Elke dag een nieuw begin.
Op weg naar Thailand – Thaise bruiloft
Letterlijk aan elkaar verbonden werd het stel toen naar de slaapkamer gevoerd en op bed gelegd. Daar moesten ze overeind zien te komen en de muntjes verzamelen die op het bed waren gestrooid. Nadat aan die opdracht voldaan was werden de touwtjes doorgeknipt en kon het echte feest beginnen.
Nembutsu en shinjin: een persoonlijke benadering
Er zijn – in grote lijnen – twee manieren om het boeddhistische pad te bewandelen: het pad van de wijzen en het pad van de Nembutsu.
Overgang
…
Een bittere pil: het probleem met Stephen Batchelor en het nieuw boeddhistisch rationalisme (2)
En toch is het uiteindelijke probleem met Batchelor’s oorlog tegen karma en wedergeboorte, simpelweg dat hij een oorlog voert. Zijn kamp staat aan de andere kant van het doctrinaire slagveld opgesteld, van waaruit hij een kruistocht lanceert vanuit de overtuiging dat zijn visie de juiste is.
Het probleem met Stephen Batchelor en het nieuw boeddhistisch rationalisme
Karma is een moeilijk te slikken pil voor westerlingen die geïnteresseerd zijn in het boeddhisme. Zo ook de pil van wedergeboorte. Daarbovenop zijn beide concepten dan nog eens onafscheidbaar.
Echte stilte is nooit stil
Het lawaai dat je stoort, maak je zelf.
Op weg naar Thailand – het immigratiekantoor
Goed in het zicht staat in elk loket ook een bordje “No tips please”.
Vijfde World Buddhist Forum in Putian, China
Van 28-30 oktober verzamelden zich meer dan duizend boeddhisten uit 55 landen in Putian om de onderlinge banden te versterken: onder wie leraren en beoefenaars, onderzoekers en kunstenaars.
Van jezelf leren houden!
Op het moment dat ik van mezelf begon te houden, heb ik me bevrijd van alles dat niet gezond voor me was. Van eten, mensen, dingen en situaties, van alles dat me steeds maar weer naar beneden trok, weg van mezelf.
Kunnen wij de verdoemden liefhebben?
“Dat deze bede altijd dieper het bestaan mag doordringen, steeds meer uit het hart mag komen en steeds dieper werken mag”. (Boeddhistische tekst over het Grote Mededogen)
‘Voor mij zijn de religieuze tradities in hun mystieke kern uitdrukkingen van de rijkdom van de geest’
Misschien is Simone Weil (1909-1943) een van de eersten die meervoudig religieus genoemd zou kunnen worden. Zij had een grote waardering voor de Egyptische en Griekse religies. Zij las met instemming de Bhagavad Gita, waarvoor zij zich in één jaar het Sanskriet had eigen gemaakt om dit boek in de eigen taal te kunnen lezen.
Op weg naar Thailand – bilplezier en aardappelscheten
Ik had geen “tod”, met een ongeaspireerde t en een lange ò gezegd, maar “thod”, met een korte o. Ik had dus aardappelscheten besteld.
Het gebruik en weer loslaten van hulpmiddelen in de vipassana meditatie
Een goede concentratie is een belangrijke ondersteunende kwaliteit in het meditatieproces. Maar als het doel is om alleen maar in een sterke concentratie te komen en te blijven omdat dit zo’n aangenaam en rustig gevoel geeft, kun je je afvragen of je dan wel goed bezig bent.
Diana Vernooij – Ik ben er al deel van, al is het niet hier en nu
Geweldloze Communicatie en de intenties van de Zen Peacemakers.
Ahobel Nuytinck – ‘Die stank, het vuil, ik was dat totaal niet gewend, maar het stemde tot nederigheid.’
‘Dit was heel intens!’ Ik ben nog nooit lijflijk in een situatie geweest waar zoveel basaal leed en pijn te zien, te horen te ruiken was.’
Is een oude euthanasieverklaring nog bruikbaar?
Artsen mogen ook een oude verklaring tot richtsnoer nemen als er geen concrete reden is om aan te nemen dat de opvattingen van de patiënt over euthanasie na het opstellen van de verklaring zijn veranderd.
Sumi-e: Japans inktschilderen als meditatie
Sumi-e kan als de oorsprong van kunst-therapie worden beschouwd. Deze manier van schilderen, die in het Westen nog steeds vrij onbekend is, stelt mensen in staat om hun eigen lichaamsbewustzijn en ademhaling te verdiepen.
Spelen op de gitaar
Dus 26 km gefietst naar de
Kringwinkel, niks gevonden.