Guy Dubois: ‘Woorden van Wijsheid’ beperkt zich tot de teksten van de Dhammapada. Het zijn de woorden van de Meester zonder uitleg. Zonder exegese. Zo ontwaart de lezer op de meest experiëntiele manier, door de directe confrontatie met de uitspraken van de Sambuddha, de werkelijkheid zoals ze wezenlijk is—yatha bhuta— en kan op deze wijze zijn zelfrealisatie tot stand brengen.’ Het boek is gratis te downloaden.
Pakhuis van Verlangen
In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.
Allerwege blijdschap
Zijn de boeken Een wereld in crisis van Jiddu Krishnamurti en Aquarius Nu! van Marilyn Ferguson en Wakker worden met de Boeddha van Frans Goetghebeur, op één lijn te plaatsen met De Blijdschapper, een Bommelverhaal uit 1970? Maarten Toonder is geen spiritueel leider, maar hij gaat dieper dan je denkt.
De herontdekking van de natuur
Al in 1991 schreef de bioloog Rupert Sheldrake ‘De wedergeboorte van de natuur.’ Daarin staan inzichten die we ons blijkbaar nog altijd eigen moeten maken. Dat we ons als mens boven de natuur plaatsen waardoor we het vanzelfsprekende recht lijken te hebben om deze planeet ongestraft leeg te plunderen en te vergiftigen.
Pema Chödron treedt terug als leraar – Sakyong door Shambhala weer op het schild gehesen
Vorig jaar constateerde het door het bestuur van Shambhala ingehuurde advocatenkantoor Wickwire Holm dat Sakyong Mipham schuldig is aan seksueel wangedrag. Twee claims van twee vrouwelijke studenten werden door het onafhankelijke advocatenkantoor Wickwire Holm als geloofwaardig aangemerkt.
Jezus en Boeddha samen op vakantie
Wanneer het duo zonder geld komt te zitten, zegt Jezus tegen de Boeddha dat hij hem maar moet verkopen. De zoon van God zegt: ‘Blijkbaar kun je voor mij op zijn minst dertig zilverlingen krijgen.’
Zen en Dzog Chen
Norbu vergelijkt terecht het optreden van de Boeddha in de Mahāyāna- en tantrateksten met dat van een Bollywood-acteur. In elke tantra en mahāyāna-sutra treedt de Boeddha in een andere goddelijke setting op, de ene nog fantastischer en absurder dan de andere. Het boeddhisme is door de op hol geslagen fantasieën van de Indiërs een echt Bollywood-boeddhisme geworden.
Het denken (2) – Een superieur brein in een kreupel lichaam?
We kunnen niet alle problemen oplossen, maar de uitroeiing van basisproblemen, zoals honger, oorlog en uitbuiting moet mogelijk zijn. Zoals Thich Nhat Hahn voorstelt, kunnen we ons elke dag inprenten hoe afhankelijk we zijn van de aarde en van andere mensen. Dat we wezens zijn die wel moeten samenwerken, willen we overleven.
Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
Kennis is nog geen inzicht, laat staan wijsheid. Kennis op zich blijft louter een verzameling feiten, zoals je stenen kan verzamelen of schilderijen of opgeprikte vlinders.
Geweld tegen de Boeddha
Op de Tweede Kerstdag 26 december 2004 veroorzaakte een tsunami in Zuid en Zuidoost-Azië een ramp met 225.000 doden en 1.7 miljoen ontheemden. Deze natuurramp trof 14 landen en was de dodelijkste sinds 1900. Waarom zien sommige boeddhisten deze ramp toen als karmische vergelding?
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…Bonobo plus
Willen wij mensen kunnen leven als Bonobo’s, dan hebben wij actief bezig te zijn met wat we allemaal zijn gaan geloven, om vervolgens weer te gaan ont-geloven. Dit is een lastige weg enerzijds omdat we ons geloof, waar we onze wereld en onszelf mee vertekenen, veelal niet herkennen.
De kerstballen van de Boeddha
De vraag naar de relatie tussen boeddhisme en het kerstfeest heeft natuurlijk niet alleen een pragmatische aspect. De gedachte die er achter zit is dat het kerstfeest een soort christelijke ritueel is, terwijl het boeddhisme een andere religie is. Je zou als het ware een soort verraad plegen door kerstmis te vieren. Het is eigenlijk een soort vreemd gaan.
Concept en werkelijkheid in vipassana
Zogenaamde Vipassanaleraren die niet consequent de leerlingen leiden naar een confrontatie met hun eigen terneergeslagenheid; angsten; walging en geïsoleerdheid, zullen niet in staat zijn om de leerlingen naar de uiteindelijke bevrijding te brengen.