• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Pema Chödron treedt terug als leraar – Sakyong door Shambhala weer op het schild gehesen

Pema Chödron treedt terug als leraar – Sakyong door Shambhala weer op het schild gehesen

17 januari 2020 door de redactie

De bekende schrijfster en boeddhistische non en leraar Ani Pema Chödrön (83) heeft besloten op te stappen als acharya (spiritueel leraar) van de internationale boeddhistische organisatie Shambhala. Haar besluit werd mede geïnspireerd door het besluit van de omstreden leider van Shambhala, Sakyong Mipham, om weer les te gaan geven aan leden binnen die gemeenschap die daar behoefte aan hebben. Pema Chödron zegt ontmoedig te zijn door dat besluit en door het besluit van het Shambhalabestuur om de Sakyong in juni dit jaar een boeddhistisch ritueel te laten geven, zegt zij stomverbaasd te zijn. In een brief aan het bestuur van Shambhala en de volgelingen noemt zij het besluit van de Sakyong ‘onvriendelijk, onervaren en onverstandig.’

Vorig jaar constateerde het door het bestuur van Shambhala ingehuurde advocatenkantoor Wickwire Holm dat Sakyong Mipham schuldig is aan seksueel wangedrag. Twee claims van twee vrouwelijke studenten over seksueel wangedrag door Sakyong Mipham werden door het onafhankelijke advocatenkantoor in Nova Scotia, Canada, als geloofwaardig aangemerkt. De boeddhistische leraar en leider zou zich schuldig hebben gemaakt aan ongepast seksueel wangedrag. Shambhala International had het kantoor vorig jaar ingehuurd om klachten van machtsmisbruik en seksueel wangedrag en intimidatie door Sakyong en andere leiders binnen Shambhala te onderzoeken. In één geval beweerde een eiser dat hij tijdens een bijeenkomst met de Kalapa Raad, de residentie van de Sakyong in Halifax, haar jurk omhoog trok, haar borsten betastte en probeerde haar te kussen. In het rapport wordt vastgesteld dat de boeddhistische leider ‘de persoonlijke en seksuele grenzen van de vrouw overtrad’.

Ani Pema Chödrön maakte haar brief aan leraren en het bestuur aan de leden van Shambhala International gisteren bekend via het magazine van Shambala International.

‘Beste Acharyas en Shambhala bestuursleden:

Ik geef jullie de beste wensen voor het nieuwe jaar en ik doe jullie allemaal de groeten.

Ik schrijf om jullie te laten weten dat ik besloten heb om af te treden als acharya. Zoals jullie weten, heb ik eigenlijk al lang niet meer als acharya gediend en ik overweeg al een paar jaar om met pensioen te gaan. En nu is de tijd gekomen.

Toen ik de recente brief van de Sakyong las waarin stond dat hij weer wilde gaan lesgeven en dat hij dat zou doen voor iedereen die erom vroeg, was ik ontmoedigd. Ik heb dit nieuws als zodanig ervaren als een ontkoppeling van alles wat er in de laatste anderhalf jaar is gebeurd. Het voelt onvriendelijk, onervaren en onverstandig voor de Sakyong om gewoon door te gaan alsof er niets gebeurd is zonder medelijden te hebben met allen die gekwetst zijn en zonder diepgaand innerlijk werk aan zichzelf te doen.

Toen kwam de brief van het bestuur waarin de Shambhala gemeenschap werd geïnformeerd dat ze de Sakyong hadden uitgenodigd om de Rigden Abhisheka in juni te geven, en ik was stomverbaasd. De schijnbaar zeer duidelijke boodschap dat we teruggaan naar business as usual baart me grote zorgen. Hoe kunnen we terugkeren naar business as usual als er geen weg vooruit is voor de overgrote meerderheid van de gemeenschap die toegewijd is aan de visie van Shambhala en hunkert naar verantwoordelijkheid, een nieuwe start en enige begeleiding bij de verdere gang van zaken?   Ik vind het ontmoedigend dat de moed van degenen om zich uit te spreken geen grotere verandering in de weg voorwaarts lijkt te bewerkstelligen.

Ik begrijp dat de beslissing van het bestuur om de Sakyong uit te nodigen gebaseerd was op het medelevende voornemen om de 125 mensen die de abhisheka willen nemen, ten goede te komen om verder te gaan op hun weg. Maar voor mij persoonlijk is het schokkend en ook hartverscheurend om de eerste indicatie te hebben van hoe we ons gaan manifesteren dat we teruggaan naar de normale gang van zaken.

Ik heb het gevoel dat we als gemeenschap die zich inzet voor een verlichte samenleving, iets beters verdienen dan business as usual.

Hopelijk is het nog niet te laat om deze trend om te buigen. Het bestuur zou bijvoorbeeld proactief kunnen zijn en een paar kleine groepen mensen met verschillende visies kunnen uitnodigen om ideeën voor te stellen over hoe we verder kunnen gaan – manieren waarop iedereen in de gemeenschap wordt betrokken en waarop verantwoording kan worden afgelegd over alles wat er is gebeurd. Als de Raad van Bestuur er dan voor 2020 prioriteit aan zou kunnen geven om te beginnen met de uitvoering van een aantal van deze plannen … dan zou dat, naar mijn mening, heel verstandig zijn.

Ik sluit af met het uitspreken van mijn dank aan de acharyas voor het blijven onderwijzen en helpen van de gemeenschap en aan het bestuur voor het bewonderenswaardige werk dat zij hebben verricht om de financiën van de gemeenschap te stabiliseren en om een nieuwe en efficiëntere gedragscode op te stellen. Desalniettemin heb ik het gevoel dat ik niet langer kan doorgaan als vertegenwoordiger en senior leraar van Shambhala, gezien de onverstandige richting die we volgens mij inslaan.’

Ani Pema Chödrön

Terugtreden

Sakyong Mipham, leider van Shambhala International, trad vorig jaar terug en legde al zijn functies neer, nadat de Raad van Bestuur van de Naropa University in de VS de Sakyong verzocht zijn twee functies binnen het bestuur neer te leggen. In een verklaring zegt het bestuur de verklaringen van de vrouwen die Sakyong van seksueel wangedrag beschuldigen geloofwaardig te vinden.

De leden van de zogenoemde Kalaparaad, het hoogste orgaan binnen Shambhala International, lieten weten ‘in het belang van het begin van een genezingsproces voor onze gemeenschap’ gefaseerd hun functies neer te zullen leggen. Er is niet aangegeven of de leden definitief zullen terugtreden of slechts voor de duur van het onafhankelijk onderzoek. De Kalaparaad heeft geen tijdschema gegeven voor het aftreden van zijn leden, maar heeft gezegd dat hij juridische en financiële verantwoordelijkheden zal overdragen aan een raad van bestuur. In de brief staat niet hoe die raad zal worden gekozen of wie de leden ervan zullen zijn.

Het hoofdkwartier van Sakyong gaf in 2018 een verklaring uit waarin Mipham aankondigde dat hij zich terugtrekt uit zijn administratieve- en onderwijsverantwoordelijkheden binnen Shambhala, en dat hij volledig een derden onderzoek naar de beweringen van seksueel misbruik tegen hem steunt.

Een rapport dat Project Sunshine publiceerde over misdragingen van de Sakyong bevatte anonieme getuigenissen van meerdere vrouwen die Mipham beschuldigden van seksueel geweld. Tot dan hebben noch Mipham noch de Kalaparaad de beschuldigingen bevestigd of ontkend, hoewel Mipham vóór de publicatie van het rapport een brief heeft gestuurd waarin hij zich verontschuldigt voor “schade” in eerdere relaties met vrouwen. Daarop werd op change.org een petitie gestart waarin Mipham werd opgeroepen zich terug te trekken. Meer dan 600 mensen tekenden die petitie tot nu toe.

Het onderzoek naar misdragingen door de leiding van Shambhala en de Sakyong werd in 2018 gestart nadat het vroegere Shambhala lid Andrea Winn rapporten van vrouwen publiceerde die seksueel wangedrag door de boeddhistische leider zouden hebben ondergaan of daar kennis van dragen. De beschuldigingen zetten de Shambhala leider aan terug te treden tot de uitslag van het onderzoek bekend werd. De Sakyong heeft altijd de beschuldigingen van seksueel wangedrag ontkend. De beschuldigingen, ook aan het adres van andere leiders binnen Shambhala, waren voor de zogenoemde Kalapa Raad- het bestuur, reden om terug te treden. Een tussentijdse raad neemt de honneurs waar.

Deze raad van bestuur zegt dat Sakyong ‘zou moeten werken aan het vinden van een weg om zijn erkenning van deze acties uit het verleden te dragen op een manier die de eerlijkheid en moed weerspiegelt die de kenmerken zijn van de Shambhala leer.’ De raad zegt dat het haar sterke wens is dat de Sakyong zijn medeleven betuigt en vanuit zijn hart spreekt over hoe hij verder zal gaan.

Het advocatenkantoor Wickwire Holm begon het onderzoek naar beschuldigingen van seksueel wangedrag binnen de Shambhala organisatie afgelopen juli, en sprak met 100 mensen, gevolgd door gesprekken met 75 waarvan er rond 42 personen zorg bestond met kwesties met betrekking tot potentieel seksueel wangedrag. Tien ervan betroffen de Sakyong en 20 andere Shambhala leiders. Uiteindelijk voldeden 6 van de klachten aan de onderzoek criteria. Twee ervan betroffen het gedrag van Sakyong.

De meldingen over seksueel wangedrag waarbij andere Shambhalaleiders betrokken waren, bevatten gedetailleerde informatie over ongewenst zoenen en aanraken door mannen in machtsposities of bevoorrechtten, mannen die ongepaste relaties hebben met jongere vrouwen en mannen die ongepaste opmerkingen maken ten aanzien van vrouwen, volgens een samenvatting van de rapporten van het interimbestuur. Een van deze leiders probeerde jonge vrouwen onder het mom van geheim tantrisch onderwijs te bewegen seks met hem te hebben. Er waren ook twee meldingen van seksueel wangedrag jegens minderjarigen. De politie is ook bezig met een onderzoek naar ongewenste praktijken binnen Shambhala International. Er zijn leidinggevenden aangehouden voor verhoor.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Onderwijs, Pakhuis van Verlangen Tags: aftreden, lesgeven, Pema Chödrön, Sakyong Mipham Rinpoche, seksueel wangedrag, Shambhala International

Lees ook:

  1. Pema Chödrön – ‘nu wel bereid om naar Shambhalaslachtoffers seksueel wangedrag te luisteren’
  2. Grote druk en ontnemen functies leidden tot vertrek Sakyong Mipham
  3. ‘Koning Mipham blijft de macht houden binnen Shambhala’
  4. Onderzoek naar wangedrag binnen Shambhala International – getuige Craig Morman

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    18 januari 2020 om 10:09

    Dat Sakyong maar rekening houd met eeuwig en onwrikbaar karma.

    • Daishi zegt

      18 januari 2020 om 16:05

      “Eeuwig en onwrikbaar karma”
      Als je zo redeneert zou je ook kunnen zeggen dat de slachtoffers hun eigen karma gecreëerd hebben door hun daden in het verleden.
      Voor de duidelijkheid: Ik heb verder niks met karma.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 5 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 6 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’

Kees Moerbeek - 3 juli 2022

Blasfemie kan een uiting van macht zijn, omdat hij die kwetst macht heeft over diegene (datgene) die wordt gekwetst. Hierbij komt superioriteit om de hoek kijken. De gekwetste gelovige is de enige die echter de macht van de blasfemist over hem kan opheffen door diens spot simpelweg te negeren.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is de kous op je kop
  • ‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’
  • Guy – Het begrijpen van de ware aard van de dingen
  • Ludo – Zijn
  • Taigu – De lijn en de cirkel

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens