• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Pema Chödron treedt terug als leraar – Sakyong door Shambhala weer op het schild gehesen

Pema Chödron treedt terug als leraar – Sakyong door Shambhala weer op het schild gehesen

17 januari 2020 door de redactie

De bekende schrijfster en boeddhistische non en leraar Ani Pema Chödrön (83) heeft besloten op te stappen als acharya (spiritueel leraar) van de internationale boeddhistische organisatie Shambhala. Haar besluit werd mede geïnspireerd door het besluit van de omstreden leider van Shambhala, Sakyong Mipham, om weer les te gaan geven aan leden binnen die gemeenschap die daar behoefte aan hebben. Pema Chödron zegt ontmoedig te zijn door dat besluit en door het besluit van het Shambhalabestuur om de Sakyong in juni dit jaar een boeddhistisch ritueel te laten geven, zegt zij stomverbaasd te zijn. In een brief aan het bestuur van Shambhala en de volgelingen noemt zij het besluit van de Sakyong ‘onvriendelijk, onervaren en onverstandig.’

Vorig jaar constateerde het door het bestuur van Shambhala ingehuurde advocatenkantoor Wickwire Holm dat Sakyong Mipham schuldig is aan seksueel wangedrag. Twee claims van twee vrouwelijke studenten over seksueel wangedrag door Sakyong Mipham werden door het onafhankelijke advocatenkantoor in Nova Scotia, Canada, als geloofwaardig aangemerkt. De boeddhistische leraar en leider zou zich schuldig hebben gemaakt aan ongepast seksueel wangedrag. Shambhala International had het kantoor vorig jaar ingehuurd om klachten van machtsmisbruik en seksueel wangedrag en intimidatie door Sakyong en andere leiders binnen Shambhala te onderzoeken. In één geval beweerde een eiser dat hij tijdens een bijeenkomst met de Kalapa Raad, de residentie van de Sakyong in Halifax, haar jurk omhoog trok, haar borsten betastte en probeerde haar te kussen. In het rapport wordt vastgesteld dat de boeddhistische leider ‘de persoonlijke en seksuele grenzen van de vrouw overtrad’.

Ani Pema Chödrön maakte haar brief aan leraren en het bestuur aan de leden van Shambhala International gisteren bekend via het magazine van Shambala International.

‘Beste Acharyas en Shambhala bestuursleden:

Ik geef jullie de beste wensen voor het nieuwe jaar en ik doe jullie allemaal de groeten.

Ik schrijf om jullie te laten weten dat ik besloten heb om af te treden als acharya. Zoals jullie weten, heb ik eigenlijk al lang niet meer als acharya gediend en ik overweeg al een paar jaar om met pensioen te gaan. En nu is de tijd gekomen.

Toen ik de recente brief van de Sakyong las waarin stond dat hij weer wilde gaan lesgeven en dat hij dat zou doen voor iedereen die erom vroeg, was ik ontmoedigd. Ik heb dit nieuws als zodanig ervaren als een ontkoppeling van alles wat er in de laatste anderhalf jaar is gebeurd. Het voelt onvriendelijk, onervaren en onverstandig voor de Sakyong om gewoon door te gaan alsof er niets gebeurd is zonder medelijden te hebben met allen die gekwetst zijn en zonder diepgaand innerlijk werk aan zichzelf te doen.

Toen kwam de brief van het bestuur waarin de Shambhala gemeenschap werd geïnformeerd dat ze de Sakyong hadden uitgenodigd om de Rigden Abhisheka in juni te geven, en ik was stomverbaasd. De schijnbaar zeer duidelijke boodschap dat we teruggaan naar business as usual baart me grote zorgen. Hoe kunnen we terugkeren naar business as usual als er geen weg vooruit is voor de overgrote meerderheid van de gemeenschap die toegewijd is aan de visie van Shambhala en hunkert naar verantwoordelijkheid, een nieuwe start en enige begeleiding bij de verdere gang van zaken?   Ik vind het ontmoedigend dat de moed van degenen om zich uit te spreken geen grotere verandering in de weg voorwaarts lijkt te bewerkstelligen.

Ik begrijp dat de beslissing van het bestuur om de Sakyong uit te nodigen gebaseerd was op het medelevende voornemen om de 125 mensen die de abhisheka willen nemen, ten goede te komen om verder te gaan op hun weg. Maar voor mij persoonlijk is het schokkend en ook hartverscheurend om de eerste indicatie te hebben van hoe we ons gaan manifesteren dat we teruggaan naar de normale gang van zaken.

Ik heb het gevoel dat we als gemeenschap die zich inzet voor een verlichte samenleving, iets beters verdienen dan business as usual.

Hopelijk is het nog niet te laat om deze trend om te buigen. Het bestuur zou bijvoorbeeld proactief kunnen zijn en een paar kleine groepen mensen met verschillende visies kunnen uitnodigen om ideeën voor te stellen over hoe we verder kunnen gaan – manieren waarop iedereen in de gemeenschap wordt betrokken en waarop verantwoording kan worden afgelegd over alles wat er is gebeurd. Als de Raad van Bestuur er dan voor 2020 prioriteit aan zou kunnen geven om te beginnen met de uitvoering van een aantal van deze plannen … dan zou dat, naar mijn mening, heel verstandig zijn.

Ik sluit af met het uitspreken van mijn dank aan de acharyas voor het blijven onderwijzen en helpen van de gemeenschap en aan het bestuur voor het bewonderenswaardige werk dat zij hebben verricht om de financiën van de gemeenschap te stabiliseren en om een nieuwe en efficiëntere gedragscode op te stellen. Desalniettemin heb ik het gevoel dat ik niet langer kan doorgaan als vertegenwoordiger en senior leraar van Shambhala, gezien de onverstandige richting die we volgens mij inslaan.’

Ani Pema Chödrön

Terugtreden

Sakyong Mipham, leider van Shambhala International, trad vorig jaar terug en legde al zijn functies neer, nadat de Raad van Bestuur van de Naropa University in de VS de Sakyong verzocht zijn twee functies binnen het bestuur neer te leggen. In een verklaring zegt het bestuur de verklaringen van de vrouwen die Sakyong van seksueel wangedrag beschuldigen geloofwaardig te vinden.

De leden van de zogenoemde Kalaparaad, het hoogste orgaan binnen Shambhala International, lieten weten ‘in het belang van het begin van een genezingsproces voor onze gemeenschap’ gefaseerd hun functies neer te zullen leggen. Er is niet aangegeven of de leden definitief zullen terugtreden of slechts voor de duur van het onafhankelijk onderzoek. De Kalaparaad heeft geen tijdschema gegeven voor het aftreden van zijn leden, maar heeft gezegd dat hij juridische en financiële verantwoordelijkheden zal overdragen aan een raad van bestuur. In de brief staat niet hoe die raad zal worden gekozen of wie de leden ervan zullen zijn.

Het hoofdkwartier van Sakyong gaf in 2018 een verklaring uit waarin Mipham aankondigde dat hij zich terugtrekt uit zijn administratieve- en onderwijsverantwoordelijkheden binnen Shambhala, en dat hij volledig een derden onderzoek naar de beweringen van seksueel misbruik tegen hem steunt.

Een rapport dat Project Sunshine publiceerde over misdragingen van de Sakyong bevatte anonieme getuigenissen van meerdere vrouwen die Mipham beschuldigden van seksueel geweld. Tot dan hebben noch Mipham noch de Kalaparaad de beschuldigingen bevestigd of ontkend, hoewel Mipham vóór de publicatie van het rapport een brief heeft gestuurd waarin hij zich verontschuldigt voor “schade” in eerdere relaties met vrouwen. Daarop werd op change.org een petitie gestart waarin Mipham werd opgeroepen zich terug te trekken. Meer dan 600 mensen tekenden die petitie tot nu toe.

Het onderzoek naar misdragingen door de leiding van Shambhala en de Sakyong werd in 2018 gestart nadat het vroegere Shambhala lid Andrea Winn rapporten van vrouwen publiceerde die seksueel wangedrag door de boeddhistische leider zouden hebben ondergaan of daar kennis van dragen. De beschuldigingen zetten de Shambhala leider aan terug te treden tot de uitslag van het onderzoek bekend werd. De Sakyong heeft altijd de beschuldigingen van seksueel wangedrag ontkend. De beschuldigingen, ook aan het adres van andere leiders binnen Shambhala, waren voor de zogenoemde Kalapa Raad- het bestuur, reden om terug te treden. Een tussentijdse raad neemt de honneurs waar.

Deze raad van bestuur zegt dat Sakyong ‘zou moeten werken aan het vinden van een weg om zijn erkenning van deze acties uit het verleden te dragen op een manier die de eerlijkheid en moed weerspiegelt die de kenmerken zijn van de Shambhala leer.’ De raad zegt dat het haar sterke wens is dat de Sakyong zijn medeleven betuigt en vanuit zijn hart spreekt over hoe hij verder zal gaan.

Het advocatenkantoor Wickwire Holm begon het onderzoek naar beschuldigingen van seksueel wangedrag binnen de Shambhala organisatie afgelopen juli, en sprak met 100 mensen, gevolgd door gesprekken met 75 waarvan er rond 42 personen zorg bestond met kwesties met betrekking tot potentieel seksueel wangedrag. Tien ervan betroffen de Sakyong en 20 andere Shambhala leiders. Uiteindelijk voldeden 6 van de klachten aan de onderzoek criteria. Twee ervan betroffen het gedrag van Sakyong.

De meldingen over seksueel wangedrag waarbij andere Shambhalaleiders betrokken waren, bevatten gedetailleerde informatie over ongewenst zoenen en aanraken door mannen in machtsposities of bevoorrechtten, mannen die ongepaste relaties hebben met jongere vrouwen en mannen die ongepaste opmerkingen maken ten aanzien van vrouwen, volgens een samenvatting van de rapporten van het interimbestuur. Een van deze leiders probeerde jonge vrouwen onder het mom van geheim tantrisch onderwijs te bewegen seks met hem te hebben. Er waren ook twee meldingen van seksueel wangedrag jegens minderjarigen. De politie is ook bezig met een onderzoek naar ongewenste praktijken binnen Shambhala International. Er zijn leidinggevenden aangehouden voor verhoor.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Onderwijs, Pakhuis van Verlangen Tags: aftreden, lesgeven, Pema Chödrön, Sakyong Mipham Rinpoche, seksueel wangedrag, Shambhala International

Lees ook:

  1. Pema Chödrön – ‘nu wel bereid om naar Shambhalaslachtoffers seksueel wangedrag te luisteren’
  2. Grote druk en ontnemen functies leidden tot vertrek Sakyong Mipham
  3. ‘Koning Mipham blijft de macht houden binnen Shambhala’
  4. Onderzoek naar wangedrag binnen Shambhala International – getuige Craig Morman

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    18 januari 2020 om 10:09

    Dat Sakyong maar rekening houd met eeuwig en onwrikbaar karma.

    • Daishi zegt

      18 januari 2020 om 16:05

      “Eeuwig en onwrikbaar karma”
      Als je zo redeneert zou je ook kunnen zeggen dat de slachtoffers hun eigen karma gecreëerd hebben door hun daden in het verleden.
      Voor de duidelijkheid: Ik heb verder niks met karma.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens