• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Het beoefenen van Buddhānussati: Dana voor de nonnen

Het beoefenen van Buddhānussati: Dana voor de nonnen

22 augustus 2022 door de redactie

De teamleider van Insight Myanmar is begonnen met een onderzoek naar de omstandigheden van de nonnen sinds de staatsgreep in Birma. Hij is bij een nonnenklooster in zijn gemeenschap langsgegaan om te proberen meer te weten te komen over de ontberingen waarmee zij momenteel te maken hebben.

Zoals velen al weten, hebben boeddhistische nonnen in Birma, zelfs in normale tijden, het vaak moeilijker dan monniken, omdat leken denken dat ze meer verdienste krijgen met het geven aan monniken. Dit komt omdat monniken worden gezien als meer religieus en respectwaardig, terwijl nonnen helaas worden gezien als meer seculier en niet zo religieus. Als gevolg daarvan moeten nonnen vaak meer op hun eigen middelen vertrouwen dan monniken, en moeten zij vaak harder werken om hetzelfde niveau van respect en steun van de gemeenschap te krijgen.

Vanmorgen sprak ik met een non die de leiding heeft over een op liefdadigheid gebaseerd weeshuis. Haar nonnenklooster biedt al vele jaren onderdak, voedsel en onderwijs aan jonge meisjes van verschillende etnische afkomst uit de afgelegen heuvelachtige gebieden van de gevechtszones. Deze jonge weesmeisjes worden door de nonnen liefdevol verzorgd tot zij volwassen zijn en aan een universiteit afstuderen of tot zij trouwen. Het hoofd en de stichtster van het nonnenklooster is nu in de 90. De uitvoerende nonnen dragen de verantwoordelijkheid van het nonnenklooster om voor de meisjes te blijven zorgen in deze moeilijke tijd.’

Het is geen kleine verantwoordelijkheid, vooral in deze tijd van crisis. Ze vertelde me: ‘Omdat de prijzen nu te veel stijgen, is het niet gemakkelijk om voor meer dan 100 meisjes te zorgen. We hebben het erg moeilijk.’

Misschien weet u dat de junta bankbiljetten ter waarde van 400 miljard Myanmar Kyats heeft laten drukken en dat de opper-generaal van het Myanmarese leger 330 miljard daarvan heeft verdeeld onder de opperministers van de verschillende regio’s en staten! De corrupte mensen worden steeds rijker terwijl de rest van ons, zelfs de kwetsbare mensen zoals deze nonnen, niet eens kunnen overleven.

Niet lang daarna daalde de waarde van de Myanmar Kyats plotseling, terwijl de prijzen van alle grondstoffen de pan uit rezen. Deze opgeleide leidinggevende non zei mij dat zij niet voor zichzelf kunnen huilen omdat alle leken-sponsors ook ontberingen doormaken. Zij vertelde al eerder dat het vroeger wel anders was; elke maand was volledig vol gepland met voedsel-donaties en dat de donateurs een datum moesten reserveren. Dat betekende dat de donateurs al dagen van tevoren de verantwoordelijkheid op zich namen zodat de nonnen zich geen zorgen hoefden te maken om voor eten te bedelen en zich konden concentreren op studie en kloosterdiscipline, net zoals de monniken.

Nu zijn er helaas maar een paar plaatselijke donoren en zij hebben het moeilijk om deze jonge meisjes te blijven voeden. Alle uitvoerende nonnen werken hard met verschillende middelen. Zelfs zij zijn zo bezorgd dat ze veel aan boeddhānussati meditatie doen om een hun mentale kracht te behouden; dit zei ze tegen me met een wrange glimlach. Ze besloot met een lange zucht dat het voedsel nu de eerste prioriteit is en dat ze op dit moment niet aan andere zaken voor zichzelf kunnen denken zoals onderwijs, gezondheidszorg, kleding en meisjesspullen. De nonnen moeten de meisjes drie maaltijden per dag geven.

Alleen dat. Gewoon nu eerst overleven, en dan later proberen te groeien in de Dhamma. Eén tegelijk.

Ja, dat is waar. Het is geen sinecure om voor meer dan honderd kinderen te zorgen en ik kan het goed begrijpen en voel met haar mee, want ik ben zelf vader van een jonge zoon en leider van een huishouden. Nadat ik het gesprek met haar had beëindigd, schoten me de woorden van een non van een ander nonnenklooster in Bagan te binnen: ‘De plaatselijke donateurs die vroeger om de 15 dagen een klein kopje aalmoezen-rijst gaven als ze aalmoezen gingen geven, kunnen nu een rijstlepel geven en degenen die vroeger een rijstlepel gaven, kunnen nu een tafellepel geven. Dat moet waar zijn!

Om deze en andere nonnen in Birma te helpen doen we ons best om fondsen te werven om vrouwelijke kloostergemeenschappen te steunen in een tijd dat er in het hele land weinig middelen zijn. Meer informatie op https://insightmyanmar.org/donation

Bron ven. Vimala

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Nieuws, Onderwijs, Theravada, Voedsel Tags: Birma, dana, kloosters, Myanmar, nonnen, tekort

Lees ook:

  1. Boeddhistische monnik schenkt 10.000 dollar aan noodfonds paus Franciscus
  2. Gemengde gevoelens in Bagan – tekort aan voedsel in boeddhistische gemeenschappen
  3. Mahasi-meditatiecentrum open voor westerlingen
  4. Human Rights Watch – ‘Birma en China nalatig in bestrijden vrouwenhandel’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • XR in actie tegen KLM
    • De virtuele denkster 425
    • Dick – Wat wij werkelijk zijn
    • De levenstocht, een visualisatie (3)
    • B’eter – Klimaatinstorting en raapsteeltjes

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens