• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Gemengde gevoelens in Bagan – tekort aan voedsel in boeddhistische gemeenschappen

Gemengde gevoelens in Bagan – tekort aan voedsel in boeddhistische gemeenschappen

26 juli 2022 door de redactie

De volgende reflectie is geschreven door de teamleider die de leiding heeft over onze donatie-actie in Bagan. Het essay illustreert niet alleen het contrast tussen de huidige tijd in Myanmar (Birma) en voorbije tijden, maar ook het zeer reële gevaar dat zelfs humanitaire hulpverleners en donatie-organisatoren vandaag de dag lopen bij hun pogingen hun medemens te helpen.

Tijdens de komende ceremonie zal hij getuige zijn van de toewijzing van de eerste donatieronde, in de vorm van rijst die wordt aangeboden aan monniken, nonnen en novicen in de wijde omgeving van Bagan. Omdat de toeristische economie rond de heilige boeddhistische plaatsen van Bagan bijna volledig is ingestort, zijn de plaatselijke dorpelingen niet meer in staat de monniken te ondersteunen zoals voorheen, en hebben zij om onze hulp gevraagd.

‘Moge mijn ene hand mijn volk voedsel en kleding geven, terwijl mijn andere hand de tranen van mijn volk mag afvegen.’

– Koning Kyan Sit

‘Het was een spannende, nerveuze en bedachtzame reis naar Bagan deze keer. ‘Spannend en nerveus’? Misschien ben je in de war?

Ja, inderdaad. Het was een nerveuze reis deze keer. In het verleden was naar Bagan gaan altijd een korte veilige reis, omdat het maar drie uur rijden is van waar ik woon. Maar nu moesten we, om Bagan te bereiken, over een weg gaan die door lokale verzetsgroepen was afgeraden om te nemen.

Ten tweede was het natuurlijk een opwindende reis omdat deze kloosterhulpactie binnenkort zal plaatsvinden in dit grote hart van Myanmar! Aangezien we bij de vorige bezoeken in mijn leven alleen maar de tempels, stoepa’s en pagodes hebben bezocht, heb ik er nooit eerder aan gedacht om de Sanghās (monniken en nonnen) die het zwaar hebben en aalmoezen nodig hebben, te helpen in dit nostalgische land waar het Birmese boeddhisme is begonnen en ontluikt. Dit land waar zoveel toeristen en bezoekers zijn gekomen, en waar zoveel mediterenden een toevluchtsoord en inspiratie hebben gevonden. Nu rijdt er echter maar één auto, de onze, op de eenzame weg en telkens als we onderweg de dorpjes passeren, kijken de mensen in de theewinkels of in hun huizen vreemd naar ons en onze auto. Iedereen is nu achterdochtig.

Onze plaatselijke vriend, een man die in Bagan geboren is, belde ons heel vaak totdat we Bagan bereikten om onze veiligheid te garanderen. Ik herinnerde me één ding dat hij me gisteren aan de telefoon vertelde: ‘Je zou zelfs geesten zien in Bagan’. Wat hij bedoelde is dat het er nu niet zo druk meer is als in de normale dagen voor de covid en de staatsgreep. Toen onze auto zijn eerste wiel op het grote land zette, spookte de gedachten over de geschiedenis van Bagan door mijn hoofd.

Bagan: wel, het heeft heel wat verschillende heersers gekend in de vorm van vroegere Bamar koningen: zowel goede als slechte. Het volk had de getijden van het lot gezien in de loop van zijn geschiedenis. Het had grote heersers zoals Koning Anawratha en Koning Kyan Sit, terwijl het ook de wrede, dwaze, machtswellustige heersers Koning Narathu en Koning Narapati Sithu kende. En dat alleen omdat de eerstgenoemde koningen de Boeddha’s Dhamma vanuit hun diepe hart beoefenden, ook al claimden zij zichzelf niet als de hoeders van het Boeddhisme. Wat ik bedoel is dat alleen al wanneer men de ethiek van deze koningen als heersers vergelijkt met de Rāja Dhamma (de Tien Ethische Codes van de Heersers), zij de leer van de Boeddha volgden. Onder de Myanmarese bevolking is het zeer bekend dat de wens en verklaring van koning Kyan Sit (die op een stenen plaat is gegraveerd) luidde. ‘Moge mijn ene hand mijn volk voedsel en kleding geven, terwijl mijn andere hand de tranen van mijn volk mag afvegen.’

Ik dacht er voortdurend aan hoe de geschiedenis zou zijn veranderd als Koning Kyan Sit deze wens niet had gehad en niet bereid was geweest om de behoeften van zijn volk in die tijd te vervullen. De mensen van vandaag waarderen tot op de dag van vandaag zijn morele nobele geest als een goede koning of heerser. Wat als hij deze liefdevolle vriendelijkheid en dit mededogen jegens het volk niet had, dan zou hij door de mensen van vandaag herinnerd worden als een slecht heerser, net als Koning Narathu. In tegenstelling tot Koning Kyan Sit, was Narathu berucht om zijn gekte voor totale macht, zelfs in de laatste dagen van zijn leven. Hij verlangde waanzinnig naar de troon en was wreed. Hij doodde bijvoorbeeld zijn 80 jaar oude vader samen met zijn oudere broer. Hij was ook brutaal in de manier waarop hij veel van de mensen in zijn hoofdstad en koninkrijk dwong te werken aan de bouw van zijn pagode, de beroemde Dhamaram Gui Tempel. Uiteindelijk werd hij later door buitenlanders vermoord. Hij werd zelfs in de steek gelaten door de Sangha Rāja (de hoofdmonnik van de kloostergemeenschappen) van die tijd, vanwege zijn leugens! Ik dacht dat het geweldig zou zijn als deze koning het boeddhistische pad zou volgen zoals zijn voorouders deden. In plaats daarvan zou zo’n heerser of man niet eens boeddhist genoemd mogen worden, ook al is hij van moederskant geboren op een boeddhistisch land.

Ik dacht aan de grote koningen Anwaratha en Kyan Sit. Zij erkenden de co-existentie van diverse etniciteiten en verschillende religies van die tijd in het hele land. Zij waren zo grootmoedig om de vrijheid van godsdiensten toe te staan, zoals we kunnen zien in de verschillende gebouwen die zelfs zo lang geleden nog getuigen van hun tijd. We kunnen zien en bestuderen hoe zij de eenheid van verschillende etnische groepen waardeerden en er hard aan werkten. We kunnen zien hoe ze medelevend waren met hun volk.

Toen onze auto stopte bij een veiligheidscontrole, werden mijn gedachten teruggebracht naar het heden en bleef ik mij verbazen over de huidige militaire heersers van mijn land: ‘Wat doen ze met hun ene hand en wat met hun andere hand?’.

Intussen mogen we ons nog steeds verheugen dat wij een goede daad verrichten en diegenen van onze Sangha steunen die op dit moment in nood verkeren. We zijn de laatste dagen bezig geweest met het verdelen van de rijstdonatie in zakken van 8 kg, en met het dichtnaaien ervan ter voorbereiding van de individuele donatieceremonie.’

Aangezien een zak rijst van 8 kg slechts $4 kost, stellen we elke verdere hulp om ons doel te bereiken zeer op prijs! Overweegt u alstublieft onze missie te steunen door een bijdrage van welk bedrag dan ook!
https://insightmyanmar.org/blog/2022/6/9/a-4-rice-bag-for-monastics-in-bagan
Bron ven. Vimala
Lees ook https://boeddhistischdagblad.nl/nieuws/186488-nood-is-hoog-onder-kloosterlingen-in-bagan-birma/

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Nieuws, Politiek, Theravada, Voedsel, Zorg Tags: alms, Birma, eten, kloosters, rijst, toerisme ingestort

Lees ook:

  1. Boeddhistische monnik schenkt 10.000 dollar aan noodfonds paus Franciscus
  2. Boeddhistisch leger Birma spaart kloosters en kerken niet bij gewapende acties
  3. Birmees regime verspreidt pamfletten: boeddhistische monniken achten zich beledigd, verbranden ze
  4. Nood is hoog onder kloosterlingen in Bagan, Birma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens