• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Mahasi-meditatiecentrum open voor westerlingen

Mahasi-meditatiecentrum open voor westerlingen

25 juli 2015 door de redactie

Het gerenommeerde Mahasi meditatiecentrum in Birma biedt volgens de aan dit centrum verbonden Alan Clements voor het eerst in de geschiedenis van het bestaan van het centrum westerse yogi’s, leraren, beginnende en ervaren mediteerders de gelegenheid deel te nemen aan twee zogenoemde wijsheid- en mindful retraites. Ze vinden volgend jaar januari en februari plaats in Birma.

De volgens de organisatoren zeldzame retraites worden aangeboden door het Mahasi Sasana centrum in Yangon (MSY), en de Boeddha Sasana Foundation in de Verenigde Staten/Canada (BSF), en zijn specifiek bedoeld voor westerlingen die geïnteresseerd zijn in de opleiding in de technieken van inzichtmeditatie in een centrum dat een wereldwijde reputatie heeft op dat gebied.

Al bijna zeventig jaar onderhoudt het centrum een continue 24-uurs meditatie voor maar liefst 500 yogi’s tegelijk. Deze meditatiepraktijk en opleiding hebben invloed op het leven van miljoenen mediteerders, zowel in Birma (Myanmar) en anderen die wereldwijd oefenen in de traditie van Mahasi Sayadaw. De technieken zijn aangepast aan een verscheidenheid van denkbeelden in het westen – medische, educatieve, correctionele, psychotherapeutische, zakelijke, persoonlijke groei en spirituele ontwikkeling, naast de geïntegreerde aanpak van boeddhistische filosofie en verlichting. In Zuid- en Zuidoost-Azië, heeft de Mahasi-methode van inzichtmeditatie het gezicht van de boeddhistische praktijk sterk beïnvloed.

Sinds 1962 is het Mahasi Center afgesloten van de wereld, slechts in zeldzame omstandigheden kan een handvol beoefenaars er terecht. Door de democratische ontwikkeling in Birma is het centrum gereed om ook buitenlanders te ontvangen die belangstelling hebben in, wat wordt genoemd, de technieken van de systematische mindfulness van boeddhistische inzichtmeditatie, die op dit moment de wereld lijkt te overspoelen. Geworteld in een lange monastieke en geïntegreerde ethische traditie, wetenschappelijke benadering en meditatie, gebaseerd op een pedagogische benadering en resultaten. De retraites van volgend jaar markeren volgens de organisatoren het begin van een nieuw tijdperk in boeddhistische opleiding en praktijk.

De retraites bieden praktische inzichten in het hart van boeddhistische inzichtmeditatie en de emancipatorisch leer van de Boeddha. Ze zullen worden geleid door het de abt van het centrum, de eerwaarde Sayadaw U Jatila en andere leraren van de op  de Mahasi Sasana gebaseerde methode. Onder wie Alan Clements, voormalige monnik, dr. Ingrid Jordt, voormalig non, en dr. Jeannine Davies, lange tijd beoefenaar in de Mahasi traditie.

Altijd al open voor westerlingen

Vipassanaleraar Dingeman Boot zegt in een reactie dat het onjuist is dat het centrum nu voor het eerst in de geschiedenis westerse yogi’s, leraren, beginnende en ervaren mediteerders de gelegenheid biedt deel te nemen aan twee zogenoemde wijsheid- en mindful retraites.

Dingeman Boot
Dingeman Boot

Dingeman Boot: ‘Naar mijn mening is die gelegenheid er altijd al geweest. Zelf ben ik in dat centrum geweest van november 1989 tot maart 1991 (met een onderbreking van drie maanden) om er Vipassana meditatie te beoefenen. Mijn leraar was de in het artikel genoemde Sayadaw U Jatila, die in de jaren 90 ook een keer in Nederland is geweest. In het artikel staat dat het Mahasi Center sinds 1962 afgesloten van de wereld is en dat in slechts zeldzame omstandigheden beoefenaars er terecht kunnen. Dat is dus onjuist; toen ik er was kon iedereen er terecht en als westerling was je zeer welkom. Voor zover ik weet is dat altijd zo geweest.’

‘Na mijn vertrek 1991 ben ik verschillende keren voor telkens ca 2 maanden terug geweest in Birma, maar was dan in andere meditatiecentra omdat ik meende daar een betere begeleiding te kunnen krijgen. Ik ben daarna wel enkele keren op bezoek geweest in het Mahasi-centrum. Toen ik er ca. veertien geleden was smeekte men mij bijna om er te komen mediteren. Ongeveer tien jaar geleden viel het mij op dat alles (gebouwen en bestrating) er vrij verwaarloosd uitzag. De laatste keer dat ik het centrum bezocht was in februari 2013. Het viel mij toen op dat alles er totaal anders uitzag. Kennelijk was er een heel andere wind gaan waaien en was het weer goed verzorgd. Ik heb toen ook met enkele westerlingen gesproken die daar Vipassana meditatie beoefenden en zij waren zeer te spreken over het verblijf en de begeleiding.’

Sedert 1949

Het Mahasi-centrum bestaat sedert ca. 1949, toen de toenmalige premier van Birma U Nu Mahasi Sayadaw uitnodigde de leiding op zich te nemen van dit centrum. Mahasi Sayadaw is begonnen om naast monniken ook leken uit te nodigen om daar te komen mediteren. Vanuit dit centrum zijn geleidelijk andere meditatiecentra gevestigd over heel Birma, die aanvankelijk onder supervisie bleven van het Mahasi centrum.

Om in Birma voor langere tijd te kunnen mediteren heb je een meditatievisum nodig, deze is tot drie maanden geldig, in plaats van een toeristenvisum dat drie weken geldig is. Voor het aanvragen van een meditatievisum bij de Birmese ambassade in Brussel heb je een uitnodiging (sponsorletter) nodig van het centrum waar je gaat mediteren.

‘Tot slot kan ik vermelden dat je geen verblijfskosten hoeft te betalen, maar dat alles plaats vindt op basis van dana (vrijgevigheid),’ zegt Dingeman Boot.

Bron Alan Clements.

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Geluk, Nieuws, Onderwijs, Theravada, Vipassana Tags: Alan Clements, Birma, Dingeman Boot, inzicht, Mahasi, meditatie, meditatiecentrum, Myanmar, opleiding, westerlingen

Lees ook:

  1. Podcast #14 – Verbonden met Myanmar
  2. Vipassana volgens S.N. Goenka – waar of vals?
  3. Boeddhistische monnik schenkt 10.000 dollar aan noodfonds paus Franciscus
  4. India financiert restauratie van pagodes in Birma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
24 sep
Theme Sunday with Ven. Amy: Dealing with Difficult People
24 sep 23
24 sep
De Vier Zegels van het boeddhisme
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan
    • Is bewustzijn een soort stof, of is stof een soort bewustzijn?
    • De virtuele denkster 442
    • Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
    • Renske – haiku

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.