• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Kunst » Japanse monniken willen met breakdancing meer jongeren interesseren voor het boeddhisme

Japanse monniken willen met breakdancing meer jongeren interesseren voor het boeddhisme

2 januari 2020 door de redactie

Koki Kawahara en Jojitsu Asukai , twee jonge 24 jaar oude Japanse monniken uit verschillende boeddhistische sekten, hebben een breakdance duo gevormd met de naam Kaiten Bozu (draaiende monniken). Het duo gelooft dat de unieke samensmelting van boeddhisme en dans de jongere generatie zeker zal aanspreken, want dansen is iets waar iedereen evenveel van kan genieten, wat de leer van het boeddhisme weerspiegelt, geloven ze.

Het breakdansen heeft zich over de hele wereld verspreid omdat het iedereen – ongeacht ras, leeftijd of geslacht – enthousiast maakt. Breakdansen is kandidaat voor de Olympische Spelen van Parijs in 2024. Kawahara behoort tot Chion-in in Higashiyama Ward, Kyoto, de hoofdtempel van de Jodo sekte, terwijl Asukai voor het in Otsu gevestigde Tendai hoofdkwartier werkt dat toezicht houdt op alle Tendai sektetempels in het land.

Kawahara en Asukai behoorden allebei tot dezelfde dansclub van de Bukkyo University in Kyoto. Kawahara vond in 2019 een baan bij Chion-in en werd toegewezen aan een afdeling om de leer van Honen, de oprichter van de Jodo sekte, te verspreiden. Deze sectie heeft de leiding over het jaarlijkse een maand durende licht-up evenement van de tempel vanaf begin november en heeft monniken in huis gehad die magie uitvoeren en in bands optreden.

Het duo kwam tot de conclusie dat de boeddhistische leer en het dansen dezelfde filosofie van vrede en gelijkheid delen. De twee vroegen vervolgens hun priester oversten om toestemming om te mogen optreden in het Chion-in evenement in november vorig jaar en kregen groen licht. De twee maakten een choreografie van ongeveer 3½ minuut. Hun kenmerkende poses zijn die van Kawahara die zichzelf vasthoudt, en Asukai die op zijn hoofd staat en zijn handen samenvoegt in gebed, of een “gassho”-houding. Het tweetal hoopt dat het publiek zich verwant voelt aan de draaiende monniken.

Bron BNN.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Japans boeddhisme, Kunst, Nieuws Tags: breakdancing, interesse, Japan, jeugd, monniken, tempels

Lees ook:

  1. Refreshing Earth of the Heart – kenchinjiru, Japanse maaltijdsoep
  2. Japanse monniken willen veiliger nucleaire centrales
  3. Japanse boeddhistische tempels spelen met specials in op coronapandemie
  4. Japanse ‘bergtempels’ willen telewerken door derden op tempelterrein promoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    2 januari 2020 om 15:42

    Tsja,.. in Japan lopen ze wat achter ze zitten nog in de tijd toen christelijke kerken geloofden dat beatbandjes het christendom konden redden. Ik zie het somber in voor het Japanse Boeddhisme. Misschien dat een Landdag uitkomst kan bieden? Maar ik vrees dat er alleen een holle huls over zal blijven zonder inhoud.

    • Hendrik zegt

      2 januari 2020 om 16:36

      Al heel lang worden sommige tempels in Japan “gesponsord” door bedrijven als Sony en Hitachi.
      In Nederland hoor je nu al op de radio reclame voor een Zen organisatie. (je mag 1 keer raden welke)

      Zoals je zei “Maar ik vrees dat er alleen een holle huls over zal blijven zonder inhoud.”

  2. bolletje zegt

    2 januari 2020 om 18:42

    Maar waarom zou je als boeddhist een bekeringsdrang hebben? Ik bedoel, ik dacht dat het boeddhisme naar binnen gekeerd is. Wat kan jou die jongeren nou schelen? Lijkt mij dan. Ze vinden het boeddhisme, of ze vinden het niet.

    Btw, breakdance komt uit de hiphop cultuur. Waaronder ook graffiti en rap. Die drie elementen, vormen hiphop. Ik heb het altijd wel een interessante kunstvorm gevonden. De monniken zitten wel op het juiste spoor als ze jongeren willen bereiken. Hiphop is immens populair. Maar qua thematiek meestal ( niet altijd ) het omgekeerde van boeddhisme. Men is vaak bezig met bezit, macht,trots, seks, geld, geweld en exces.

  3. G.J. Smeets zegt

    2 januari 2020 om 22:32

    @Zeshin, ik kijk er iets anders naar. Breakdancing is bewegen zonder ergens naar op weg te zijn en het is bovendien weloverwogen, gedisciplineerd bewegen. Me lijkt dat allemaal goed samen te gaan met boeddhistisch gedachtengoed. Eerder https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/122676-goff-dans/ heb ik er al een paar opmerkingen over gemaakt.

    Vergeet niet dat popmuziek, net als klassieke muziek, geen geringe rol speelde en speelt in het levend houden van het christelijke gedachtengoed (hetzelfde geldt voor de Islam). En dan hoef je niet eens te denken aan de gospel van Martin Luther King of de funk van James Brown. De christelijke concepten van Zonde, Schuld en Boete zitten in heel veel populaire songteksten.

    @Hendrik, de sponsoring van tempels door Sony en Hitachi is niks nieuws onder de zon. Boeddhistische tempels en kloosters zijn vanaf het begin gesponsord door lokale, regionale en nationale geldschieters. Onder het mom van ‘dana.’

    • Zeshin zegt

      3 januari 2020 om 15:26

      Beste Goff, mag ik je dit aanreiken. (…oorspronkelijke aanmatigende tekst door de redactie verwijderd). Ook in reacties is juist spreken en geen kwaad aanrichten een vereiste.
      https://www.alamy.com/stock-photo-tibetan-buddhism-religious-cham-mask-dance-at-the-important-gelugpa-50928153.html

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 181 – boeren
  • Kloof tussen boekenrecensenten en lezers – auteur plaatst advertenties in NRC
  • Vrijdag Zindag – Arbeidsmigrant
  • Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur
  • Simpel en waar: drie nieuwe boeken van uitgeverij Samsara

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens