• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Kunst » Japanse monniken willen met breakdancing meer jongeren interesseren voor het boeddhisme

Japanse monniken willen met breakdancing meer jongeren interesseren voor het boeddhisme

2 januari 2020 door de redactie

Koki Kawahara en Jojitsu Asukai , twee jonge 24 jaar oude Japanse monniken uit verschillende boeddhistische sekten, hebben een breakdance duo gevormd met de naam Kaiten Bozu (draaiende monniken). Het duo gelooft dat de unieke samensmelting van boeddhisme en dans de jongere generatie zeker zal aanspreken, want dansen is iets waar iedereen evenveel van kan genieten, wat de leer van het boeddhisme weerspiegelt, geloven ze.

Het breakdansen heeft zich over de hele wereld verspreid omdat het iedereen – ongeacht ras, leeftijd of geslacht – enthousiast maakt. Breakdansen is kandidaat voor de Olympische Spelen van Parijs in 2024. Kawahara behoort tot Chion-in in Higashiyama Ward, Kyoto, de hoofdtempel van de Jodo sekte, terwijl Asukai voor het in Otsu gevestigde Tendai hoofdkwartier werkt dat toezicht houdt op alle Tendai sektetempels in het land.

Kawahara en Asukai behoorden allebei tot dezelfde dansclub van de Bukkyo University in Kyoto. Kawahara vond in 2019 een baan bij Chion-in en werd toegewezen aan een afdeling om de leer van Honen, de oprichter van de Jodo sekte, te verspreiden. Deze sectie heeft de leiding over het jaarlijkse een maand durende licht-up evenement van de tempel vanaf begin november en heeft monniken in huis gehad die magie uitvoeren en in bands optreden.

Het duo kwam tot de conclusie dat de boeddhistische leer en het dansen dezelfde filosofie van vrede en gelijkheid delen. De twee vroegen vervolgens hun priester oversten om toestemming om te mogen optreden in het Chion-in evenement in november vorig jaar en kregen groen licht. De twee maakten een choreografie van ongeveer 3½ minuut. Hun kenmerkende poses zijn die van Kawahara die zichzelf vasthoudt, en Asukai die op zijn hoofd staat en zijn handen samenvoegt in gebed, of een “gassho”-houding. Het tweetal hoopt dat het publiek zich verwant voelt aan de draaiende monniken.

Bron BNN.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Japans boeddhisme, Kunst, Nieuws Tags: breakdancing, interesse, Japan, jeugd, monniken, tempels

Lees ook:

  1. Refreshing Earth of the Heart – kenchinjiru, Japanse maaltijdsoep
  2. Japanse monniken willen veiliger nucleaire centrales
  3. Japanse boeddhistische tempels spelen met specials in op coronapandemie
  4. Japanse ‘bergtempels’ willen telewerken door derden op tempelterrein promoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    2 januari 2020 om 15:42

    Tsja,.. in Japan lopen ze wat achter ze zitten nog in de tijd toen christelijke kerken geloofden dat beatbandjes het christendom konden redden. Ik zie het somber in voor het Japanse Boeddhisme. Misschien dat een Landdag uitkomst kan bieden? Maar ik vrees dat er alleen een holle huls over zal blijven zonder inhoud.

    • Hendrik zegt

      2 januari 2020 om 16:36

      Al heel lang worden sommige tempels in Japan “gesponsord” door bedrijven als Sony en Hitachi.
      In Nederland hoor je nu al op de radio reclame voor een Zen organisatie. (je mag 1 keer raden welke)

      Zoals je zei “Maar ik vrees dat er alleen een holle huls over zal blijven zonder inhoud.”

  2. bolletje zegt

    2 januari 2020 om 18:42

    Maar waarom zou je als boeddhist een bekeringsdrang hebben? Ik bedoel, ik dacht dat het boeddhisme naar binnen gekeerd is. Wat kan jou die jongeren nou schelen? Lijkt mij dan. Ze vinden het boeddhisme, of ze vinden het niet.

    Btw, breakdance komt uit de hiphop cultuur. Waaronder ook graffiti en rap. Die drie elementen, vormen hiphop. Ik heb het altijd wel een interessante kunstvorm gevonden. De monniken zitten wel op het juiste spoor als ze jongeren willen bereiken. Hiphop is immens populair. Maar qua thematiek meestal ( niet altijd ) het omgekeerde van boeddhisme. Men is vaak bezig met bezit, macht,trots, seks, geld, geweld en exces.

  3. G.J. Smeets zegt

    2 januari 2020 om 22:32

    @Zeshin, ik kijk er iets anders naar. Breakdancing is bewegen zonder ergens naar op weg te zijn en het is bovendien weloverwogen, gedisciplineerd bewegen. Me lijkt dat allemaal goed samen te gaan met boeddhistisch gedachtengoed. Eerder https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/122676-goff-dans/ heb ik er al een paar opmerkingen over gemaakt.

    Vergeet niet dat popmuziek, net als klassieke muziek, geen geringe rol speelde en speelt in het levend houden van het christelijke gedachtengoed (hetzelfde geldt voor de Islam). En dan hoef je niet eens te denken aan de gospel van Martin Luther King of de funk van James Brown. De christelijke concepten van Zonde, Schuld en Boete zitten in heel veel populaire songteksten.

    @Hendrik, de sponsoring van tempels door Sony en Hitachi is niks nieuws onder de zon. Boeddhistische tempels en kloosters zijn vanaf het begin gesponsord door lokale, regionale en nationale geldschieters. Onder het mom van ‘dana.’

    • Zeshin zegt

      3 januari 2020 om 15:26

      Beste Goff, mag ik je dit aanreiken. (…oorspronkelijke aanmatigende tekst door de redactie verwijderd). Ook in reacties is juist spreken en geen kwaad aanrichten een vereiste.
      https://www.alamy.com/stock-photo-tibetan-buddhism-religious-cham-mask-dance-at-the-important-gelugpa-50928153.html

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ksaf – De drie biggetjes van het ego
    • VrijdagZindag – Speel goed
    • China opent onderzoekscentrum in bezet Tibet om ‘nationaal bewustzijn’ onder Tibetanen te bevorderen
    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens