• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Birmese leider Aung San Suu Kyi – ‘genocide Rohingya verzinsels westerse pers’

11 december 2019 door de redactie

Ooit werd Aung San Suu Kyi, Nobelprijswinnaar voor de vrede, een voorvechtster van de mensenrechten genoemd. Nu verdedigt zij voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag het gedrag van boeddhistische Birmese generaals waartegen zij jarenlang heeft gevochten, en die door onder andere de VN en internationale mensenrechtengroepen worden beschuldigd van genocide tegen Rohingya-moslims in Birma (Myanmar).

De wereld is door westerse media misleid over het verkrachten, doden en platbranden van dorpen in Rakhinestaat, het leef-en woongebied van de Rohingya, stellen Aung San Suu Kyi en ook boeddhistische monniken. In sommige landen is ze niet meer welkom als verdediger van mensenrechten, de toekenning van de Nobelprijs is omstreden en de Dalai Lama heeft haar opgeroepen de juiste weg te bewandelen en wreedheden niet goed te praten. Nog maar een paar jaar geleden bezocht zij als minister van Buitenlandse Zaken en feitelijk burgerleider van Birma, politici in West-Europa om de deugden van het geweldloze verzet tegen een militaire dictatuur te prediken. Nu staat zij zelf terecht voor het schenden van mensenrechten.

Gambia heeft de regering van Birma namens een aantal islamitische staten voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag gedaagd. Een Gambiaanse aanklager hield de rechters voor dat Birmese militairen in de dorpen mannen van de vrouwen hebben gescheiden, de mannen omgebracht, vrouwen verkracht, kinderen hebben gedood of levend in het vuur gegooid van brandende huizen. De aanklacht is de Rohingya als groep geheel of gedeeltelijk te willen vernietigen door middel van massamoord, verkrachting en andere vormen van seksueel geweld, alsook door de systematische vernietiging door middel van vuur van hun dorpen, vaak met bewoners die opgesloten zitten in brandende huizen.

Tijdens de drie dagen van openbare hoorzittingen in Den Haag, die gisteren zijn begonnen, zal niet worden ingegaan op de gegrondheid van de zaak, die door Gambia werd aangespannen namens de 57-nation Organization of Islamic Cooperation. In plaats daarvan zijn de gerechtelijke procedures gericht op de vraag of het hof dringende bevelen moet uitvaardigen om de half miljoen Rohingya die nog steeds in boeddhistisch Birma wonen te beschermen. Het Hof zou nu al voorlopige maatregelen kunnen uitvaardigen, lang voordat het internationale rechtssysteem zich uit over de beschuldiging van genocide, een proces dat jaren kan duren.

Voor velen buiten Birma is de evolutie van mevrouw Aung San Suu Kyi van gevangen oppositieleider naar verdediger van de ergste etnische pogroms van deze eeuw een waarschuwing over hoe macht corrumpeert. In Birma is zij populairder dan ooit.

De Rohingya worden door de meeste mensen in Birma als illegale immigranten beschouwd. De meesten zijn stateloos, hoewel hun huizen zich in Rakhinestaat bevinden. Aung San Suu Kyi is het daar mee eens en heeft zich nooit kritisch uitgelaten tegen de militairen die ervan worden beschuldigd verkracht, gemoord te hebben. Als zij haar morele welsprekendheid had gebruikt om vervolgde etnische minderheden te verdedigen, zou de virulente haat tegen de Rohingya in Birma niet zo acceptabel zou zijn geworden als nu het geval is. Meer dan 700.000 Rohingya vluchtten de afgelopen jaren naar Bangladesh waar ze onder slechte omstandigheden in kampen leven. Er zijn plannen om ze te repatrieren naar Birma maar dat stuit op verzet van de Rohingya die vrezen in onveilige situaties terecht te komen.

Bron BNN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Krijgsmacht, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: Aung San Suu Kyi, Banghladesh, Birma, Internationaal Gerechtshof, Myanmar, Rohingya, Rohingya moslims, VN

Lees ook:

  1. Britse minister – Aung San Suu Kyi blijft beste hoop op democratie in Birma
  2. Toespraak Aung San Suu Kyi biedt geen uitweg voor Rohingya
  3. VN-vergadering aan Birma – stop geweld tegen Rohingya
  4. Rohingya moslims vrezen terugkeer naar Birma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 10 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 11 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 12 maart 2021 - 14 maart 2021
    Zen Spirit Weekend over Angst, Zen en Vertrouwen
  • 13 maart 2021
    Workshop meditatie | Verborgen Vrijheid online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?

Adi Ichsan - 8 maart 2021

Met de verkiezing in aantocht, worden wij als burgers gevraagd om de maatschappelijke plicht te vervullen. Hoe moet je als boeddhist kiezen? Moet je überhaupt gebruik maken van je recht om te kiezen? Zei de boeddha niet dat je het eigenpersoonlijk belang niet moet volgen en dat je bij ideeën twisten geen partij moet kiezen, volledig gelijkmoedig los van deze wereld?

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 67 – Maarten
  • Boeken – Jongeren. Klimaat. Nu.
  • Wakker Dier lanceert de Ontstemwijzer
  • Vondst eerste kievitsei start van weidevogelseizoen 2021
  • Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens